Szigorúan ellenőrzött vonatjegyek

A Szolnok melletti falu kisvállalkozása olyan jó teljesítményt nyújt a maga területén, hogy nem akad versenytársa. Ezért ha akarna, sem tudna mástól jegypapírt venni a MÁV, és erről maga a Legfelsőbb Bíróság adott ki igazolást. A Papírtekercs Kft. példája a sikeres magyar kisvállalkozásnak, amely a maga erejéből boldogul, ám korrupciós vádakkal illetik.

2011. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Papírtekercs Kft.? Várjon már! Az a tiszavárkonyi téesznyomda. Menjen tovább erre Tószegen keresztül, és a következő falutáblánál mindjárt jobbra. Ott találja az állatorvos urat – mondja az erősen középkorú kerékpáros férfiú Szolnok határában. Kegyetlenül tűz a nap, már húzom is fel a kocsi ablakát, hogy a légkondicionált hűvös ki ne szökjön azonnal. Emberünk ismét nyeregben van, banánzöld láthatósági mellénye alatt átizzadta az ingét, de már teker, és közben energikusan mutogat: előre, mindig csak előre.
Tiszavárkony húsz kilométerrel Szolnok alatt a Tisza jobb partján terül el, 1500 lelket számláló község. Legnagyobb adófizetője és munkaadója a 20 munkást foglalkoztató Papírtekercs Kft., amely az egykori tószegi termelőszövetkezet majorságában épített nyomdaüzemet. A téesz-melléküzemágból vásárolta ki a helyi állatorvos a rendszerváltozás után. A Papírtekercs Kft. 1997 óta szállítja a MÁV menetjegykiadó gépei részére a jegyalaptekercset.

A kéregjegytől a tűmátrixnyomtatóig
Kemény kartonlapka, fekete festékpárna, fanyelű állomás- és dátumstempli a jegypénztár ablaka mögött. A tányérsapkás jegyvizsgálónál pedig, aki homlokráncolva igyekszik egybevetni a jegyre nyomtatott és pecsételt információkat, nikkelezett lyukasztó, amelynek csőrszerű vége dugókulcsként nyitja a vasúti szerelvényen a bezárt ajtókat. A XX. század második felében az utazóközönség ezt a jegykiadási és ellenőrzési rendet ismerte és szokta meg. A rendszerváltozással azonban sok minden megváltozott a mindörökké változatlannak tűnő államvasútnál is. A kéregjegyet – így hívják vasutasnyelven a háromszor öt és fél centis kartonlapkát – fel kellett váltani olyan jeggyel, amely alkalmas az adótartalom nyilvántartására, valamint az utólagos elszámolásra. Ráadásul annak a szolgáltatónak, amelynek annyiféle kedvezményes jegy- és bérlettípust kell készleten tartania és kiszolgáltatnia, mint a MÁV-nak, kézenfekvőnek tűnt az olyan berendezés alkalmazása, amely helyben állítja elő – és memóriájában rögzíti is – a kiadott jegy adatait. A kilencvenes évek közepére a kiskereskedelemben már széles körben használták az úgynevezett APEH-engedélyes pénztárgépet, amely bizonylatot nyomtatott, és fekete dobozában meg is őrizte a szükséges számokat. A vasúttársaság is efféle berendezésekkel látta el nagyobb jegypénztárait, de ekkor újabb problémák adódtak. A bolti blokkot senki nem kívánta hamisítani, a több tízezer forintos vonatjegyet, bérletet azonban egyre többen. A MÁV-ot a rendőrség és a felettes hatóságok arra igyekezték rászorítani, hogy oldja meg a vasúti jegyek, bérletek hamisítás elleni védelmét. Ekkor került a képbe a Papírtekercs Kft. Csizmás István azzal hívta föl magára a figyelmet, hogy egy általa kidolgozott technológia révén képes volt olyan menetjegyet előállítani, amelyet a nyomtatás során egyedivé tettek. Vagyis a menetjegyet hordozó papírszelvényt sorszámmal látták el, így minden darab sorsa pontosan nyomon követhetővé vált. Az új, sorszámozott papír bevezetése után, ha történt is hamisítás – mert a csalók azért továbbra is működtek –, könnyen kideríthetővé vált, honnan vették az alapanyagot, és így a rendőrség megtalálta a tetteseket.

Kizárták őket a nekik kiírt
pályázatról
A kilencvenes évek közepére tehát az a helyzet állt elő, hogy a magyar államvasútnak rendkívüli módon szüksége volt a sorszámozott jegypapírra, a tiszavárkonyi nyomda pedig rendelkezett a szükséges technológiával. Ha ehhez hozzátesszük, hogy ezzel nemcsak Magyarországon, de egész Európában is egyedül álltak, azt gondolhatnánk, hogy semmi nem akadályozhatta meg a MÁV és a Papírtekercs Kft. közti üzletet. A valóságban azonban nem volt ilyen sima az ügy. Csizmás Istvánékat felkérték, adják be az általuk javasolt jegypapír műszaki-technológiai leírását, majd erre a termékre pályázatot írtak ki. Ekkor azonban olyan időbeli feltételeket szabott a MÁV, hogy a tiszavárkonyiak nem tudták produkálni a szükséges okmányokat. Ezután kizárták őket az általuk kifejlesztett jegyek beszerzésére kiírt pályázatról, amely így eredménytelenül zárult. A MÁV pedig megszerezte a sorszámozott jegypapír műszaki dokumentációját. Hogy miért, az máig nem derült ki, de Csizmás Istvánt a fejlemények arra késztették, hogy az általa kidolgozott nyomdai technológiát mintaoltalmi eljárással levédje. A MÁV pedig hamarosan felismerte, hogy ha sorszámozott jegypapírt akar, csak a technológia birtokosához, a Papírtekercshez kell fordulnia. Az új eljárásba már csak a tiszavárkonyiakat hívták meg, ezt azonban megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottság. A peres ügy a Legfelsőbb Bíróságon zárult, amely elismerte, hogy ha egy állami megrendelő olyan szolgáltatótól vásárol, amelynek termékét mintaoltalom védi, nem szükséges nyílt eljárást folytatni. Mindezek eredményeként létrejött a szerződés a MÁV és a Papírtekercs Kft. között, amelynek keretében a cég 1997-től 2005-ig szállított számozott jegypapírt, amiért évente 60-80 millió forintot számlázott.

Minden mozog!
– Jöjjenek velem, megmutatom az üzemet – mondja Csizmás István –, de vigyázzanak, mert itt minden mozog!
A jegygyártás tulajdonképpen két, a cég által kifejlesztett – szabadalommal és mintaoltalommal védett – gépsorból áll, amely az 500-600 négyzetméter alapterületű üzem nagy részét elfoglalja. Az elsőn az alapanyagra, vagyis a jó fél méter széles és csaknem méteres átmérőjű, biztonsági elemekkel ellátott papírhengerre négy sorban egymás mellé rányomtatja egy printer a jegyszelvények sorszámát. A gép másik végén pedig ismét feltekerik a papírhengert. – Ha lehet, itt csak óvatosan fotózzanak – kéri Csizmás István –, mert ennek a gépnek a működése rejti magában a szellemi termékünket. A lényeg dióhéjban az, hogy a széles papírhengerből csak úgy lehet a jegykiadó gépekben használatos kis gurigákat vágni, ha a hengert feszesen tekercselték fel. Annak a nyomdai műveletnek a során azonban, amikor rányomtatjuk a sorszámot a biztonsági elemek mellé, lazává válik a tekercs. A mi megoldásunk eredményeként azonban a nagy papírtekercs ugyanolyan feszesen kerül ki a gépből, ahogy odakerült. A terem másik végében vágják keskeny gurigákra a nagy hengert. A kezelőmunkás befűzi a papír végét az adagolóba, majd megindul a berendezés. Csak anynyit látunk, hogy a nagy tekercsről átpörög a papír egy másik tengelyre. Közben kések szalagokká szelik, de ebből semmi nem látszik addig, amíg le nem áll a gép, és az áttekercselt hengerből ki nem húzzák a tengelyt. Akkor négy kis gurigává esik szét, ezeknek leragasztják a végét, és a csomagolóasszonyok kezei közé kerülnek. – Nagyjából húsz ember dolgozik itt leginkább egy, de ha a helyzet megkívánja, két műszakban – mondja Csizmás István. – Akiket itt lát, helybeliek, valamikor a téeszben és a szolnoki papírgyárban dolgoztak. Ha lehúznánk a rolót, többségük nem könnyen találna munkát.

Hőre sápadó vonatjegyek
A nehezen hamisítható, sorszámozott vonatjegyeket nyomtató pénztárgépek beváltak a vasúti pénztárakban, de csak ott, ahová eljutottak. A MÁV mintegy 700 állomása közül nagyjából 500 kis forgalmúra nem jutott jegykiadó gép, ott továbbra is a hagyományos típusokat – a kéregjegyet, reformjegyet, a bárcajegyet – forgalmazzák. A nagy forgalmú állomásokon, pályaudvarokon azonban az ezredforduló utáni években ismét érett a technológiai váltás. A nyomdatechnika újabb vívmánya a hőpapír volt, amely nem igényel festéket, festékpatront, azaz olcsóbban, kevesebb karbantartással üzemeltethető. A hőpapírnak azonban van egy rossz tulajdonsága is: az emberi test melegére, a műanyag táskák, irattárcák, pénztárcák kipárolgásának hatására kifakul, esetleg teljesen elveszti a ráírt adatokat. Ami nem nagy probléma a banki ügyfélhívó sorszámoknál, komoly bajt okozhat a vasúti jegynél, hiszen az utas nem tudja igazolni a jogosultságát a jegyvizsgáló előtt. Ráadásul a vonatjegyet, ha bekerül egy cég könyvelésébe, mint bizonylatot akár nyolc évig meg kell őrizni.
– Mint a vasúti jegyekhez papírt szállító cég vezetője, természetesen folyamatosan figyelemmel kísértem a technológia változásait, és kollégáimmal mérlegeltük a hőpapíros technológiában rejlő lehetőségeket – mondta Csizmás István. – Nekem nem sok bizalmam volt hozzá, de a fiam, az akkor még főiskolás Artúr nekiült, és kidolgozta a hőpapírra nyomtatható vasúti menetjegy technológiáját. Volt is némi vitánk, mert Artúr – okulva a korábbi pályázatunk körüli huzavonából – azonnal le akarta védeni mintaoltalommal az eljárást. Miután nekem továbbra sem tetszett a technológia, nem támogattam ebben, így a fiam egyedül intézte. Hamarosan kiderült, hogy nagyon okosan és előrelátóan cselekedett – mondta Csizmás István.
A MÁV ugyanis 2004-ben nyílt pályázatot írt ki hőpapíralapú jegyek alapanyagának beszerzésére. A pályázatra tíz cégből végül ketten jelentkeztek, de csak a Papírtekercs Kft. rendelkezett olyan technológiával, amely biztosítja, hogy a papír tartósan megőrizze a rányomtatott adatokat. A MÁV ezután hirdetmény nélküli eljárásban kötött szerződést a tiszavárkonyi céggel, és ezt – a Legfelsőbb Bíróság döntése után – már a Közbeszerzési Döntőbizottság sem kérdőjelezte meg. Ezek után már – 2005-től – a MÁV hirdetmény nélküli eljárásban kötött szerződést a tiszavárkonyi céggel. A legújabb szerződést 2009-ben már a MÁV-Starttal kötötték, és ez azóta is él 2012 végi lejáratáig. A cég évente 36–50 millió jegyszelvényt szállít, és ezért 300-400 millió forint díjazást kap. Hat év alatt, 2005 nyarától mostanáig 2,3 milliárd forintot számláztak a MÁV-nak, majd a MÁV-Startnak. Eközben folyamatosan fejlesztették a biztonsági elemeket, aminek köszönhetően ma már komolyabb hamisítás elleni arzenált tartalmaz a jegypapír, mint a húszezres bankjegy. Ez el is várható, hiszen egy távolsági bérlet ára akár százezer forintos nagyságrendű összeg is lehet, vagyis nagy a kísértés, hogy megkíséreljék a reprodukálást. Ennek ellenére nem volt példa sikeres hamisításra, amióta a hőpapíros menetjegyeket forgalmazza a vasúttársaság, bár ez követelmény is egy olyan menetjeggyel szemben, amelyet több alkalommal kiállítottak a világ egyik legrangosabb nyomdaipari kiállításán, a brüsszeli Label Expón.

A gyanú árnyéka
A korrupciógyanús ügyek közé sorolta a Papírtekercs Kft. és a MÁV között létrejött szerződéseket a MÁV 2002–2010 közötti tevékenységét vizsgáló parlamenti bizottság. A testület által közzétett jelentésben a jegyalaptekercs beszállításával kapcsolatban azt a kérdést vetik fel: „Hogyan találta ki a Papírtekercs Kft. pont akkor, mit kell mintaoltalom alá helyezni? Hibázhatott-e ebben a kérdésben MÁV-os alkalmazott, vagy mindez csak a szerencse műve?” A bizottság emellett azt javasolta, hogy a MÁV vizsgálja felül, és szükség esetén kezdeményezze azon szerződések módosítását, megszüntetését, amelyek a MÁV-ra nézve hátrányosak. Ezen szerződések között említi a jelentés a Papírtekercs Kft.-t, és javasolja a vasúttársaságnak, hogy „végezze el a felelősség, adott esetben a büntetőjogi felelősség megállapítását”.
A jelentés megjelenésével párhuzamosan a Magyar Hírlapban több cikk foglalkozott a Papírtekercs Kft. és a MÁV szerződésével. A napilap állításai között szerepelt, hogy a cég által használt jegyalaptekercs nem más, mint „egy szabványos, a világpiacon jól ismert hőpapír, amelyet – ha a kft. nem rendelkezne a szabadalmi oltalommal – minden bizonnyal számos cég képes lenne beszállítani a MÁV-nak, a versennyel évi sok millió forintot takarítva meg az utasoknak és az adófizetőknek. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, mint hogy információink szerint a Papírtekercs Kft. is importálja az alapanyagot.”
Időközben, május 24-én a Magyar Hírlap már a sajtó-helyreigazítást is közzétette, hisz belátta egyes állításai tarthatatlanságát. A sajtó-helyreigazítás azonban a jelentés tartalmát nem változtathatta meg.
Csizmás István lapunk kérdésére azt mondta, épp a szabadalmi oltalom bizonyítja, hogy sem a magyar, sem az európai piacon nem volt fellelhető az a know-how, amelyet a Papírtekercs Kft. használ a gyártás során. Ha a MÁV-nak lettek volna a felmerülő problémák – a jegyek egyedi számozása, a hamisítás elleni védelem, a hőpapír tartóssága – megoldására kész válaszokkal, bizonyára nem írt volna közbeszerzési eljárást a megvásárlásukra. A MÁV viszonylag gyakran cserélődő vezetői minden alkalommal alaposan megvizsgálták, nem szerezhető-e be külföldi szállítótól a szükséges megoldás, és csak a negatív eredményt követően kötöttek – jobb híján – szerződést a tiszavárkonyi céggel. Csizmás István szerint érdemes lenne feltenni azt a kérdést, hogy nem épp az olyan magyar tulajdonú, helyben adózó, nagy hozzáadott értéket létrehozó kisvállalkozásokat kellene előnyben részesíteni a közbeszerzési pályázatokon, mint amilyen a Papírtekercs Kft. Mint mondta, amolyan „baráti tűzben” érzik magukat. Azt tapasztalták, hogy a 2004-ben hosszú évek kutatás-fejlesztési munkája gyümölcseként megszerzett ipari használati minta kiverte a biztosítékot a Gyurcsány-érában. Az ipari használati minta volt ugyanis a leghatékonyabb védelem a korrupció ellen, hiszen a mintaoltalom jogosultjaként védettek voltak bármiféle esetleges „elvárással” szemben. Bizony, a verseny hiányának komoly hozadéka is lehet, hisz a verseny, mint a liberális gazdaságpolitika fétise, a korrupció melegágya is lehet. Bíztak benne, hogy a 2002 után kezdődött vesszőfutásuk véget ér. Ezért állnak értetlenül a jelentés előtt, amely érdemi megkeresésük, meghallgatásuk nélkül született. A szerződéseik jogszerűsége a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bíróságának döntése alapján megkérdőjelezhetetlen, így még az előző kormány idején sem tudták a tiszavárkonyi kis magyar céget kiebrudalni a MÁV-tól. Tudták ugyanis a vasúttársaságnál, hogy súlyos bűncselekményt követ el az, aki a használati mintaoltalom ellenére, a használati minta jogosultjának engedélye nélkül próbálkozna ilyen terméket létrehozni.
Csizmás doktor csalódott, mégis bizakodik. A 2001-ben a Magyar Köztársasági Érdemkereszt ezüst fokozatával kitüntetett állatorvos megtörhetetlenül optimista. Ahogy mondja, ha a csak mérsékelten erkölcsösnek számító Gyurcsány-érában sem tudták elvenni tőlük a szerződésüket, akkor most sincs félnivalójuk. Az utazóközönség talán nem is sejti, hogy mikor a vasúti pénztárnál jegyet vesz, húsz várkonyi magyar család asztalára teszi le a kenyeret. Biztos benne, ha az utasok megtudják, hogy egy kis Tisza-parti faluban gyártják a jegyeket, egyiküket sem a mintaoltalom fogja érdekelni. A mintaoltalom ugyanis nem az utasoknak fáj, hanem valaki másnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.