Az orosz tárgyalás foglya a Malév

Hiába a jó kínai kapcsolat, a Malév sorsa mindaddig nem oldódik meg, amíg nem sikerül megegyezni a korábbi orosz tulajdonossal – derült ki a fejlesztési miniszter tegnapi parlamenti meghallgatásán. Fellegi Tamás szerint nincs akadálya annak, hogy a közösségi közlekedésről szóló törvény jövőre életbe lépjen.

2011. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malév helyzetének megoldását a nemzeti légitársaság korábbi privatizációjának lezáratlansága akadályozza. A kibontakozás az oroszokkal folytatott egyezkedés foglya – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságában. Pedig vannak reményt keltő mozzanatok. A Malév számára szakmai befektetőt keresnek, és a tárgyalások jól állnak. Fellegi Tamás nem mondta, de szakmai körökben kész tényként kezelik, hogy kínai légitársaság lehet az új tulajdonos. Ám ahhoz, hogy újra privatizálni lehessen a Malévot, le kell zárni az előző, sikertelen privatizációt, de még számos vitakérdés maradt az orosz féllel.
Azt, hogy pontosan melyek a vitapontok, a miniszter nem nevesítette, de emlékezetes, hogy tavaly tavasszal az akkori pénzügyminiszter, Oszkó Péter hűtlen kezelés miatt feljelentést tett egy viszontgarancia ügyében. A Malév 2007-es privatizációja idején a vevő AirBridge Zrt. 32 millió eurós bankgaranciát biztosított az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) segítségével, amit a magyar állam akkor hívhatott le, ha a vevő nem teljesíti a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeit. Az AirBridge nem teljesített, ezért a vagyonkezelő 2009 tavaszán lehívta a garanciát, amit az időközben tulajdonossá előlépett VEB nem volt hajlandó kifizetni. Ráadásul kiderült, létezik egy viszontgarancia is, amelynek a kötelezettje a Malév, a kedvezményezettje a VEB. Ez a garancia lényegében azt jelenti, hogy a Malév minden esetben vállalja, szükség esetén visszatéríti az orosz bank befektetett pénzét. A garanciáról szóló megállapodás 2007 májusában, a privatizációs szerződés aláírása után köttetett. Akár ez az ügy is akadályozhatja a megegyezést.
Ugyanakkor az idő nem nekünk dolgozik. Uniós eljárás folyik Magyarország ellen, miszerint tiltott támogatásban részesült a Malév, mivel állami forrásokból kellett finanszírozni a céget az életben maradáshoz. – E problémákat kezelni kell – mondta Fellegi Tamás, de leszögezte, bíznak abban, hogy az ügyet sikerrel megoldják. A meghallgatáson elhangzott: a nyári szünet előtt tárgyalhatja meg a kormány a közösségi közlekedés átalakításáról szóló előterjesztést, azzal a tárca elkészült. A parlament ősszel el is kezdheti ez ezzel kapcsolatos törvényalkotást. Az egyik cél, hogy válasszák külön az állami és az üzleti feladatokat – például a menetdíjkedvezményeknél ne vegyék figyelembe a szociális szempontokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.