A Malév helyzetének megoldását a nemzeti légitársaság korábbi privatizációjának lezáratlansága akadályozza. A kibontakozás az oroszokkal folytatott egyezkedés foglya – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságában. Pedig vannak reményt keltő mozzanatok. A Malév számára szakmai befektetőt keresnek, és a tárgyalások jól állnak. Fellegi Tamás nem mondta, de szakmai körökben kész tényként kezelik, hogy kínai légitársaság lehet az új tulajdonos. Ám ahhoz, hogy újra privatizálni lehessen a Malévot, le kell zárni az előző, sikertelen privatizációt, de még számos vitakérdés maradt az orosz féllel.
Azt, hogy pontosan melyek a vitapontok, a miniszter nem nevesítette, de emlékezetes, hogy tavaly tavasszal az akkori pénzügyminiszter, Oszkó Péter hűtlen kezelés miatt feljelentést tett egy viszontgarancia ügyében. A Malév 2007-es privatizációja idején a vevő AirBridge Zrt. 32 millió eurós bankgaranciát biztosított az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) segítségével, amit a magyar állam akkor hívhatott le, ha a vevő nem teljesíti a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeit. Az AirBridge nem teljesített, ezért a vagyonkezelő 2009 tavaszán lehívta a garanciát, amit az időközben tulajdonossá előlépett VEB nem volt hajlandó kifizetni. Ráadásul kiderült, létezik egy viszontgarancia is, amelynek a kötelezettje a Malév, a kedvezményezettje a VEB. Ez a garancia lényegében azt jelenti, hogy a Malév minden esetben vállalja, szükség esetén visszatéríti az orosz bank befektetett pénzét. A garanciáról szóló megállapodás 2007 májusában, a privatizációs szerződés aláírása után köttetett. Akár ez az ügy is akadályozhatja a megegyezést.
Ugyanakkor az idő nem nekünk dolgozik. Uniós eljárás folyik Magyarország ellen, miszerint tiltott támogatásban részesült a Malév, mivel állami forrásokból kellett finanszírozni a céget az életben maradáshoz. – E problémákat kezelni kell – mondta Fellegi Tamás, de leszögezte, bíznak abban, hogy az ügyet sikerrel megoldják. A meghallgatáson elhangzott: a nyári szünet előtt tárgyalhatja meg a kormány a közösségi közlekedés átalakításáról szóló előterjesztést, azzal a tárca elkészült. A parlament ősszel el is kezdheti ez ezzel kapcsolatos törvényalkotást. Az egyik cél, hogy válasszák külön az állami és az üzleti feladatokat – például a menetdíjkedvezményeknél ne vegyék figyelembe a szociális szempontokat.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását