Hamarosan kiírják az e-útdíj-tendert?

Rövidesen a kormány elé kerül a használatarányos útdíj bevezetése céljából kiírandó tender ügye – mondta Völner Pál államtitkár tegnap az M0-s déli szakaszán, a hárosi híd építkezésén. A szakpolitikus ismertette a következő évek gyorsforgalmiút-fejlesztési programját.

2011. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még nem dőlt el, hogy milyen technológiát választ a kormány a használatarányos útdíj bevezetésekor, és azt sem tudni, mely utakat vonja be majd a díjfizetésbe a tarifa 2013-as életbelépésekor, de az idő szűkössége miatt a pályázat kiírásáról a közeljövőben dönt a kormány – mondta lapunk kérdésére Völner Pál. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az M0-s déli szakaszának bővítésén tartott sajtóbejáráson úgy fogalmazott, hogy a kiírás moduláris rendszerű lesz, vagyis az egymást követő pályázati lépcsők során dől el, milyen technológiát választ majd a megrendelő.
Az államtitkár már ez év márciusában azt nyilatkozta lapunknak, hogy a fejlesztési miniszter asztalán várja a döntést az e-útdíj bevezetése, és ahogy akkor fogalmazott, súlyos mulasztás, hogy nem működik már hosszú évek óta ez a rendszer Magyarországon. A technikai megoldások ismeretesek, a kamionokra és teherautókra fedélzeti eszközt szerelnek, amely elektronikus úton tart kapcsolatot a díjszedő eszközeivel, így a fizetéshez nem kell megállni a kapuknál. A mikrohullámú – szaknyelvi rövidítéssel DSRC – rendszer előnye, hogy sok országban alkalmazzák, ezért átjárható, fenntartása, üzemeltetése viszonylag olcsó. A másik működő rendszer GPS-alapú, a szükséges berendezések, köztük a fedélzeti eszközök drágábbak, kiépítése időigényesebb. Előnye, hogy az ország teljes területén, azaz bármely úttípuson alkalmazható.
Az államtitkár az M0-s jelenlegi hárosi hídja mellé épített pontonon állva ismertette a következő két uniós költségvetési ciklus gyorsforgalmiút-fejlesztési programját. Eszerint 2027-ig 2900 kilométer út épül 3000 milliárd forintból Magyarországon. A 2900 kilométer útból 500 kilométer lesz autópálya, 1000 kilométer autóút, a többi főút. Az első ciklusban, 2020-ig évi 160 milliárd, azt követően pedig évi 210 milliárd forint áll majd rendelkezésre a beruházásokhoz. Az M0-s déli szektorának bővítésével kapcsolatban elmondta, hogy az út alépítménye eredetileg egy fél autópályára készült, erre helyeztek kétszer két sávot – leállósáv nélkül –, és balesetekkor ezért dugul be rendszeresen a forgalom. Most a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. – mint beruházó – megépítteti a másik fél pályát is, így a déli szektor kétszer három sávos autópálya lesz, mindkét oldalon leállósávval. A bővítés három ütemre oszlik. Az M1-es és M6-os autópályák közti szakasz novemberre, a túlsó végén az M5-ös és az 51-es számú főút közötti új pálya jövő év közepére készül el. Ekkortól a meglévő M0-s két ideiglenes végpontja között már nem az M5-ös autópálya lesz az összekötő szakasz. Végül a középső szakasz – az M6-os és az 51-es főút között – csak 2013 nyarára készül el. A késés oka, hogy a Duna soroksári és hárosi ágára is új hidakat kell építeni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.