Repülőterek versenye

Folyamatosan fejleszti a Flughafen Wien AG az osztrák főváros repülőterét, amely már most is több mint kétszer annyi utast szolgál ki, mint budapesti versenytársa. A Budapest Airport ezzel szemben időre átadta a SkyCourtot, májusban 8,3 százalékkal nőtt utasai száma.

2011. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tőkeemelés a Malévnál. A pénteken tartott közgyűlésen 4,5 milliárd forinttal megemelték a Malév tőkéjét, de ezzel együtt augusztus végéig még 23 milliárd forint friss tőkét kell juttatni a légitársaságnak – közölte a Magyar Hírlap. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a napilap kérdésére erősítette meg a tőkeemelésről szóló döntést, és közölte azt is: a törvényi előírások miatt a saját tőkét összesen 23 milliárd forinttal kell növelni. Erre azért van szükség, mert a Malév jelenleg 22,5 milliárd forint negatív saját tőkével rendelkezik.


Hamarosan jelentősen bővül a Bécs melletti Vienna Schwechat repülőtér, amely 19 milliós éves utasforgalmával ma is Közép-Európa légi forgalmának meghatározó létesítménye. A Flughafen Wien AG, a repülőtér üzemeltetője azonban tovább folytatja a légikikötő fejlesztését. Az Office Park irodaház harmadik üteme a ma is rendelkezésre álló 60 ezer négyzetméterhez további 16 ezret ad hozzá. A régi logisztikai központot felújítják, s bővítik a 2009-ben átadott 20 ezer négyzetméteres újat is. Folytatják a III-as terminál építését – az új Skylink nevű komplexum további 9600 négyzetméternyi bérterülettel növeli a kínálatot. Hogy lépést tartson a bécsi versenytárssal, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fenntartójának komoly erőfeszítéseket kell tennie – vélekednek Bécsben. De találkozni lehet kritikusabb hanggal is: az egyik osztrák turisztikai szaklap szerint míg Budapesten két év alatt, határidőre és a tervezett költségkeretek között megvalósult a SkyCourt, a bécsi repülőtér öt éve építi a Skylinket, azt még mindig nem adták át, alaposan túllépték a költségeket, és számos reptéri vezetőt meneszteni kellett emiatt.
Bár Schwechat valóban több mint kétszer annyi utast kezel, a Budapest Airportnak (BA) nincs szégyenkeznivalója, hiszen a különbség ebben a tekintetben kisebb, mint az osztrák és a magyar gazdaság teljesítőképessége közötti eltérés – mondta lapunk kérdésére Hardy Mihály. A BA vállalati kapcsolatok igazgatója szerint csak ebben az évben öt új járatot fogadtak be.
Január óta jár Dohából Budapestre a Qatar Airways, szeptembertől a tervek szerint már naponta. Április eleje óta közvetlenül jár Budapestre az American Airlines New Yorkból, az Air Baltic pedig Rigából. Felújította barcelonai járatát a Malév, sűrített a járatain a holland KLM, Skóciát, pontosabban Edinburgh-t pedig a Jet2.com köti össze Budapesttel. Az év első öt hónapjának statisztikái azt igazolják, hogy dinamikus a fejlődés Budapesten. Májusban például 8,3 százalékkal több volt az utas, mint egy évvel ezelőtt.
A SkyCourt átadása óta Ferihegyen megszűntek a hosszú sorok, miután az utasbiztonsági kapacitás megkétszereződött. A 2-es terminál teljesítménye az eddig évi 6 millióról mintegy 8,5-9 millióra növekedett. A napokban költözött be a WizzAir az 1-es terminál melletti új központba, tavaly átadták a Magyar Postának az új légiáru-kicserélő központját – amely jelenleg EU-s kormányváróként üzemel –, és ősszel kezdődik az új cargo-város építése a 2-es terminál közelében.
Lapunk kérdésére, hogy milyen rövid és középtávú következményei lehetnek a BA tulajdonosa, a német Hochtif tulajdonosi szerkezetében beállt változásnak, Hardy Mihály elmondta, erről a részvényesek jogosultak nyilatkozni. Annyi viszont tény, hogy Essenben bejelentették: a Hochtief értékesíteni kívánja, méghozzá egyben, a hat repülőteret felölelő portfólióját. Emiatt rövid távon nem várható semmilyen érdemi változás a budapesti repülőtér működésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.