Újra terítéken a régi terv

Nem vadonatúj ötlet a budapesti főpályaudvar építésének terve: már a hetvenes években kidolgoztak koncepciót ezzel kapcsolatban. Az akkori vezető mérnök a közelmúltban eljuttatta lapunkhoz véleményét. Hábel György nyugalmazott MÁV-mérnök főtanácsos a vásárvárosba helyezné az új létesítményt.

2011. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a közelmúltban aláírt magyar–kínai közlekedésfejlesztési egyezmények részletei egyelőre nem nyilvánosak – ám az tudható, hogy jelentős befektethető forrásról van szó –, számos vélekedés kapott lábra a lehetséges programokkal kapcsolatban. Felmerült, hogy a fővárosi nagy pályaudvarokat bezárnák, s helyettük a kínai befektetők egy új, központi pályaudvart építenének a jelenlegi Ferencvárosi pályaudvar helyén. Valójában azonban az úgynevezett főpályaudvar (németül Hauptbahnhof) koncepciója független a magyar–kínai tárgyalásoktól, sok évtizedes múltra visszatekintő terv, amely a mai napig nem valósult meg.
Hogy miben különbözik a főpályaudvar a mai budapesti nagy pályaudvaroktól, ahhoz érdemes ellátogatni egy európai központi átmenő pályaudvarra, mint amilyen a berlini Hauptbahnhof. A német létesítmény vasúti vágányain csupán megállnak a vonatok, mint egy metrómegállóban, majd továbbhaladnak. Az utasok a peronról egy mozgólépcsővel érhetik el a metrót vagy tovább a helyiérdekű vasutat, az S-Bahnt. Ezzel szemben a mi Keleti vagy Nyugati pályaudvarunkon leszálló utasnak több száz métert kell gyalogolnia, amíg eléri a metrólejáratot vagy a felszíni közlekedést. A központi főpályaudvar feleslegessé tenné a jelenlegi Nyugati, Keleti, Déli pályaudvarokat, ezeket más célra lehetne hasznosítani. A fővárosba érkező utasforgalmat a körvasúthoz csatlakozó külső megállók, a hozzájuk vezetett városi közlekedési eszközök révén vennék át.
A fővárosi nagy pályaudvarok sorsát firtató cikkeink után levelet kaptunk Hábel György nyugalmazott MÁV-mérnök főtanácsostól, aki leírta, hogy az 1970-es években a MÁV Tervező Intézetben a budapesti városi közlekedés és a vasútvonalak összekapcsolódásának fejlesztési lehetőségeiről egy egész ügyosztály végzett tervező- és fejlesztőmunkát. Az ott dolgozó vasúti mérnökök-építészek a fővárosi vasúthálózat fejlesztésére igyekeztek értelmes javaslatokat megfogalmazni. Az azóta eltelt négy évtized nem kedvezett a központi átszálló vasútállomás ügyének, a terv a nagyközönség által feledésbe merült. A közelmúltban Hábel György – aki annak idején ennek a fejlesztési osztálynak maga is a tagja volt – több fórumon felvetette a központi pályaudvar kérdését. Hábel György szerint az expó kiállítási területe mellett van Budapest vasúthálózatának centrális helye, itt keresztezi egymást ugyanis a kelet– nyugati és az észak–déli vasúti forgalom. A központi átszálló vasútállomás tervének ez a földrajzi adottság az alapja. Ehhez metrókapcsolat kellene, de ezt viszonylag könynyen létre lehet hozni – állította a mérnök –, méghozzá a Stadionok metróállomásról épített metrószárnyvonallal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.