Mivel a közelmúltban aláírt magyar–kínai közlekedésfejlesztési egyezmények részletei egyelőre nem nyilvánosak – ám az tudható, hogy jelentős befektethető forrásról van szó –, számos vélekedés kapott lábra a lehetséges programokkal kapcsolatban. Felmerült, hogy a fővárosi nagy pályaudvarokat bezárnák, s helyettük a kínai befektetők egy új, központi pályaudvart építenének a jelenlegi Ferencvárosi pályaudvar helyén. Valójában azonban az úgynevezett főpályaudvar (németül Hauptbahnhof) koncepciója független a magyar–kínai tárgyalásoktól, sok évtizedes múltra visszatekintő terv, amely a mai napig nem valósult meg.
Hogy miben különbözik a főpályaudvar a mai budapesti nagy pályaudvaroktól, ahhoz érdemes ellátogatni egy európai központi átmenő pályaudvarra, mint amilyen a berlini Hauptbahnhof. A német létesítmény vasúti vágányain csupán megállnak a vonatok, mint egy metrómegállóban, majd továbbhaladnak. Az utasok a peronról egy mozgólépcsővel érhetik el a metrót vagy tovább a helyiérdekű vasutat, az S-Bahnt. Ezzel szemben a mi Keleti vagy Nyugati pályaudvarunkon leszálló utasnak több száz métert kell gyalogolnia, amíg eléri a metrólejáratot vagy a felszíni közlekedést. A központi főpályaudvar feleslegessé tenné a jelenlegi Nyugati, Keleti, Déli pályaudvarokat, ezeket más célra lehetne hasznosítani. A fővárosba érkező utasforgalmat a körvasúthoz csatlakozó külső megállók, a hozzájuk vezetett városi közlekedési eszközök révén vennék át.
A fővárosi nagy pályaudvarok sorsát firtató cikkeink után levelet kaptunk Hábel György nyugalmazott MÁV-mérnök főtanácsostól, aki leírta, hogy az 1970-es években a MÁV Tervező Intézetben a budapesti városi közlekedés és a vasútvonalak összekapcsolódásának fejlesztési lehetőségeiről egy egész ügyosztály végzett tervező- és fejlesztőmunkát. Az ott dolgozó vasúti mérnökök-építészek a fővárosi vasúthálózat fejlesztésére igyekeztek értelmes javaslatokat megfogalmazni. Az azóta eltelt négy évtized nem kedvezett a központi átszálló vasútállomás ügyének, a terv a nagyközönség által feledésbe merült. A közelmúltban Hábel György – aki annak idején ennek a fejlesztési osztálynak maga is a tagja volt – több fórumon felvetette a központi pályaudvar kérdését. Hábel György szerint az expó kiállítási területe mellett van Budapest vasúthálózatának centrális helye, itt keresztezi egymást ugyanis a kelet– nyugati és az észak–déli vasúti forgalom. A központi átszálló vasútállomás tervének ez a földrajzi adottság az alapja. Ehhez metrókapcsolat kellene, de ezt viszonylag könynyen létre lehet hozni – állította a mérnök –, méghozzá a Stadionok metróállomásról épített metrószárnyvonallal.
Manfred Weber parancsára ültek Magyar Péter képviselői ukrán zászlós pólóban az Európai Parlamentben