A vidék egyenlő mércét javasol

A közösségi közlekedés helyzetének rendezését várják a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény hatálybalépésétől az önkormányzatok vezetői – derült ki a lapunk által készített összeállításból. Számos polgármester azt reméli, hogy az új rendszerben az állam több forrást biztosít majd a helyhatóságok számára, mert szerintük a rendszer jelenleg alulfinanszírozott.

2011. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan ősszel kerül a parlament elé, és jövő januártól léphet hatályba a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény – közölte lapunkkal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya, a tárca ugyanakkor hozzátette, a törvényjavaslat részleteiről csak azt követően adnak tájékoztatást, hogy a kormány elfogadta azt. A minisztériumot azután kerestük meg kérdéseinkkel, hogy a Népszava szerdai számában cikket közölt a koncepció részleteiről. A lap megjegyezte, hogy az állam továbbra is évi 350–400 milliárd forintot fordítana a közösségi közlekedési rendszerre – a MÁV-ra, a Volánokra, a GYSEV-re és az önkormányzati közlekedési szolgáltatókra –, de az eddiginél hatékonyabban. A legfontosabb újdonságok között említhető, hogy a meglévő utazási kedvezményeket elvonhatják, a hat éven aluliak ingyenesen utazhatnak, de ezt nem téríti meg az állam; rendkívüli gazdasági indokkal évente többször lehet viteldíjemelés, és hogy ha a város keveset fordít a saját közlekedésére, akkor keveset ad az állam is. A lap szerint a javaslat továbbá előírja Budapest és a megyei jogú városok, valamint elővárosuk tekintetében egységes ár-, jegy- és bérletrendszer kialakítását.
Botka László, Szeged MSZP-s polgármestere, aki a koncepciót részletekbe menően nem ismeri, éppen az ár-, jegy- és bérletrendszer egységesítése ellen emelte fel szavát. – Nincs az országban két egyforma város, minden nagyobb településen, ahol tömegközlekedés működik, más és más a helyzet. Eltérő számú vonalak vannak, változó a kapacitás és az utasforgalom. Van, ahol csak autóbusz közlekedik, máshol pedig villamos vagy trolibusz is van. Nálunk mind a három létezik, az autóbuszt állami tulajdonú Volán üzemelteti, a trolit és a villamost pedig a város kezében levő Szegedi Közlekedési Társaság működteti – hangsúlyozta a szocialista településvezető, aki kíváncsian várja, hogy ezek után hogyan lehetne egységesíteni a rendszert. Botka László rámutatott továbbá arra is, hogy azokban a városokban, ahol saját önkormányzati közlekedési társaság van, ott a jegybevétel és az állami normatíva közel sem fedezi a működési költségeket. – Szeged városa is több száz millió forint működési támogatást ad évente a cégnek – fűzte hozzá.
Borkai Zsolt, Győr első embere lapunknak elöljáróban jelezte, hogy a koncepció végső formáját nem ismeri, de az előkészítő munkában a Megyei Jogú Városok Szövetsége részéről szerepet vállalt. – A helyi közlekedés vidéken alulfinanszírozott, a normatív támogatások messze nem fedezik azokat a kedvezményeket, amelyeket az állam biztosít többek között a diákok és a nyugdíjasok számára. Emiatt helyben a kiesést az adott településeknek kell megfizetniük, ez az összeg Győr esetében már csaknem egymilliárd forint. Pedig mi már minden eszközzel lefaragtuk a kiadásokat, hogy csökkentsük a veszteségeket – fogalmazott Borkai Zsolt, aki változást vár azzal kapcsolatban is, hogy Budapest jelenleg arányaiban meszsze több normatív támogatást kap, mint a többi település.
Zalaegerszeg alpolgármestere a koncepcióval kapcsolatban szintén azt emelte ki, hogy jó lenne, ha a városokat – Budapestet és a vidéki településeket – az állami támogatás szempontjából egyformán kezelnék. A rendszer ebből a szempontból jelenleg szerinte is nagyon torz, és ezt az új jogszabálynak mindenképpen rendezni kell. Doszpot Attila egyetértett azzal is, hogy a kedvezmények rendszerét felül kell vizsgálni, továbbá versenyre kell késztetni a szolgáltatókat, és nemcsak az árban, hanem a szolgáltatás minőségében is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.