Világdivattá válik a gazdasági patriotizmus

Hiába fogadkozott a világ húsz legnagyobb gazdasági hatalma, köztük az Európai Unió is, hogy megvédik a szabad kereskedelem elvét, a válság hatására egyre több, a nemzeti gazdaságot védő lépéseket tesznek. Bár a G20-ak (a világ 19 legnagyobb gazdaságát és az EU-t tömörítő szervezet) a tavalyi szöuli találkozón kőbe vésték a protekcionizmus elleni harcot, a recesszió elhúzódásával mégis vámokkal, behozatali kvótákkal, árfolyamgyengítéssel és a hazai vállalatoknak nyújtott támogatásokkal próbálják kedvező helyzetbe hozni saját gazdaságukat.

Szabó Anna
2011. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Írott malaszt maradt a húsz legnagyobb globális gazdasági hatalom tavalyi ígérete, miszerint mindent megtesznek a gazdasági protekcionizmus terjedése ellen, és következetesen betartják a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályait. A szöuli találkozón tett fogadalmakat nemcsak figyelmen kívül hagyták, hanem egyre több piacvédő intézkedést is hoztak a tagállamok az utóbbi tíz hónapban. A G20-ak legfrissebb kereskedelmi jelentése szerint tavaly október óta összesen 550 kereskedelemkorlátozó döntést hoztak, többségében vámtarifa-módosításokat és szigorúbb kvótarendszert, de a behozatalt adminisztratív eszközökkel nehezítő számos új szabályt is alkottak. A nemzeti piacot ezentúl számos más eszközzel is védik a külföldi konkurenciától: a korábbinál is intenzívebben segítik az exportra termelő nemzeti vállalatok működését, a közbeszerzéseken előnyben részesítik a hazai versenytársakat, és bizonyos, stratégiailag fontos területeket lezártak a külföldi nagyvállalatok előtt. Emellett az élelmiszer- és nyersanyagárak emelkedése miatt sok országban nemcsak fenntartották a korábban már bevezetett exportkorlátozásokat, hanem újabb kiviteli tilalmat léptettek életbe bizonyos termékcsaládokra.
A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank legfrissebb világkereskedelmi jelentései szerint nem kizárható, hogy a protekcionizmus tovább erősödhet, addig legalábbis mindenképp, amíg a fejlett államok adósságválságára nem találnak megnyugtató megoldást, magas marad a munkanélküliség, és a fejlett államok megszorításokra kényszerülnek. A két világszervezet szerint a bezárkózásnak hosszú távon sokkal több lehet a kára, mint a rövid távú haszna, ezért felkérték a WTO-t, hogy tegyen meg mindent a kereskedelmi szabályok betartatásáért, a piacok teljes nyitásáért és a liberalizálás erősítéséért.
A piacvédelem előretörését jelzi, hogy soha nem látott számban érkeztek dömpingellenes bejelentések a WTO-hoz és az Európai Unió (EU) versenyhivatalához a kirívóan alacsony árú, általában ázsiai importtermékek miatt. Ami az EU-t illeti, a tagállamok egyes piacvédő intézkedései valóban sértik az uniós versenyjogot, mert nyilvánvalóan korlátozzák a versenyt, ám úgy tűnik, efölött most szemet hunyhat Brüsszel. Annak ellenére, hogy a versenyjog kifejezetten tiltja a versenykorlátozó megállapodásokat és a határokon átnyúló vállalategyesítések ellenőrzését, több tagállam ezt mégsem veszi figyelembe. Franciaországtól kezdve Olaszországig sok esetben akadályoztak meg központilag vállalatfelvásárlásokat, ahol külföldi partner került volna a nemzeti piac olyan területére, amelyet az állam stratégiailag fontosnak tartott. Párizs kifejezetten ragaszkodott az érzékeny ágazatok védelméhez, amelyek fontosak a nemzeti érdek vagy a nemzet biztonsága szempontjából.
Az utóbbi három év protekcionista lépéseinek megítélésekor a nagyobb tagállamok versenyjogsértésekor Brüsszel sokkal elnézőbb volt, mint például a kisebb tagállamok, így hazánk esetében is. Mindez elsősorban az államra vonatkozó uniós versenyjogi rendelkezéseknél nyilvánult meg: az uniós rendelkezésekkel gyakorlatilag szembemenetelnek az egyes szektoroknak piacvédelmet szorgalmazó tagországok annak ellenére, hogy az EU előírja az állami támogatások kontrollját, és tiltja a nemzeti tulajdonú vállalatok előnyben részesítését más tagállamok rovására. Márpedig a pénzintézeteknek és egyéb kiemelt szektoroknak dobott állami mentőövek egyértelműen versenytorzító hatásúak.
A valutaalap, a WTO és az Európai Bizottság számos alkalommal figyelmeztetett, hogy a protekcionista lépések összességében akadályozzák a globális gazdaság kilábalását a válságból, mivel – meglátásuk szerint – a nemzeti piacok védelme torzítja a világkereskedelmet, és a forgalom csökkenéséhez vezet. A megszorítások miatt súlyos gondokkal küzdő iparágakban azonban egyre több ország sorolja hátrébb ezeket az elveket, vagy gazdaságpolitikai megfontolásból, vagy pusztán a közvélemény nyomására. Legutóbb Nagy-Britanniában okozott botrányt, hogy az ország egyetlen megmaradt vonatszerelvénygyára kényszerül lehúzni a rolót, mert a kormány nemrég a német tulajdonú Siemens ajánlatát fogadta el a Londont átszelő Thameslink szakaszának új szerelvényeire kiírt közbeszerzésen. A 2,3 milliárd dolláros megrendelést a kanadai Bombardier is próbálta elnyerni, s a szerelvények nagy-britanniai gyárában készültek volna, több mint ezer főnek adva munkát. Nem tudni, meghátrál-e a kormány a tiltakozás hatására, azt azonban már most látni, hogy egyes nemzeti iparágak védelme még jó ideig nem kerül le a napirendről.
Nem véletlenül nagyok az elvárások a kormányokkal szemben a súlyos gondokkal küszködő nemzeti szektorok védelmezésére, a válság során ugyanis számos protekcionistának minősülő állami intézkedésre került már sor. Ennek minősülnek többek között a monetáris eszközökkel végrehajtott piacvédő lépések, például a nemzeti valuták leértékelése annak érdekében, hogy az adott ország termelői jussanak kedvezőbb helyzetbe a nemzetközi exportpiacokon. A dollár leértékelésének legfőbb oka, hogy a behozhatatlan fölényt biztosító gyenge jüannal szemben védjék a hazai piacot, illetve a nemzetközi versenyben előnyhöz juttassák az amerikai vállalatokat. Az alacsony árfolyamon tartott fizetőeszközök problémája nem csak a dollár-jüan összecsapást érintette, a válság nyomán gyakorlatilag globális árfolyamháborúhoz vezetett a piacokért folytatott árfolyamküzdelem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.