A szociális szöveg régi lemeze

2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egykor, még a szakértői Horn-kormány idején is voltak költségvetési többletek. Akkor azonban ez a szakértelem jele volt, s a nép örült, hogy saját jövedelmének nagy csökkenése idején a kormány nagy szabad összegekről dönthet. S döntött is: adósságcsökkentésre fordították a pénzt, mivelhogy a hitelezők érdekei valószínűleg ezt kívánták.
Most is vannak többletpénzek, de ezek a kormány szakértelmi hiányait és demokráciaellenes aljas szándékait mutatják. S mindezt még tetőzi azzal is, hogy a pillanatnyilag érvényesülő világgazdasági dekonjunktúra idején belső állami gazdaságélénkítő programra akarja költeni a pénzt. S még rettenetesebb az, hogy nem is titkolja: mindezzel – mint a korábbi hazai vállalkozásokat előnyben részesítő lépésekkel – a magyar tőkét, gazdaságot, társadalmat (mondhatjuk középosztályt) kívánja erősíteni. Erre pedig – mint tudjuk Medgyessy Pétertől – nincs szükség, mivelhogy mindez versenyellenes, amely torzítja a mindenre jó szabadpiac érvényesülését.
A szocialisták tehát egy közismerten (még mindig) tőkeszegény társadalomban nem óhajtják a hazai gazdasági tényezők erősödését, hanem ehelyett a liberális csodafegyvert, az adócsökkentést részesítenék előnyben. (Mellékesen persze közben a szocialisták tízmilliárdokat ígérnek nyugdíjasoknak egyrészt, másrészt viszont elvetik a sokgyerekes családok adókedvezményét.) Nem kétséges ugyan az, hogy a magyar társadalom túladóztatott, s e téren csökkentő lépésekre van, lesz szükség. Az azonban szerfölött kétséges, hogy a vállalkozásoknál (főleg a nem hazaiaknál) maradó – az egyéni önzés rendelkezési jogával terhelt – pénz közjót fog szolgálni. A mostani állami törekvések viszont azt a reálszocialista gazdálkodási és társadalmi csődtömeget akarják eltüntetni, illetve csökkenteni, ami nélkül a magyarság nagyrészt csak „bedolgozó” cselédnép maradhat, mint volt az államkapitalizmus idején. Senki nem hiheti komolyan azt, hogy egy nemzeti közösség sorsát, felemelkedését elsőrenden a transznacionális vagy bármilyen külföldi tőkére kellene bízni. Mert noha a haszonszerzés lehetősége óriási mozgatóerő, az üzleti érdekeltség manapság még a későbbi (nagyobb) haszonért sem szokott áldozatot hozni. Elvégre nem jótékonysági szervezetekről van szó, amelyeknek netán az elavult hazafisághoz bármi közük lehetne.
A világ mint szabadpiac című neoliberális szappanoperának állandó műsoron tartói, a (feleslegesen pazarló) szociálpolitikát/kisembervédelmet hangoztatva felejtő „szociáldemokratáknak” nálunk csak annyi kínálatuk van, hogy állítsák: ami jó a transznacionalista globális tőkének, az jó Magyarországnak (gázárban, ipar- és infrastruktúra-politikában, garantált nyereségű közműüzemekben stb.). Hiszen az „Emberiség” nagy kozmopolitizálódott internacionalizmusánál nincs politikailag korrektebb módszer arra, hogy mindenki, aki számít, boldoguljon s mindaz, ami általuk „fasizmusnak”, „antiszemitizmusnak” stb. minősül, elvesszen.
Mire is lenne jó Magyarországon a nemzetileg is elkötelezett tőke és netán egy erős, közösségi szellemű középosztály akkor, amikor a nagy mindenféle politikai ellenőrzéstől és szabályozástól mentes globális tőkeközpontokban ülnek a legjobb pénzcsináló szakemberek, akik teljesen mentesek holmi erkölcsi-közösségi szentimentalizmustól? A hatalomra törő magyar „szociáldemokrácia” elutasít tehát magától mindenféle valódi népvédő gazdasági paternalizmust, mivelhogy a népnek – ha nem tudna érvényesülni a végtelenül igazságos piacon – humanista szegénypolitika jár. Olyan, Bokros Lajos-típusú ellátás, amelynek kemény és igazságtalan ösztönzői minden tehetséget maximális teljesítményre sarkallnak, aki pedig képtelen, az lemarad. A nemzetközi pénzügyi szervezetek régóta tudományosan állítják – s ez a legfelső tudomány! –, hogy a legminimálisabbra redukált költségvetési szo-
ciál-, egészségügyi, oktatás- és nyugdíjpolitika, s a pénzkidobást jelentő mindenféle más állami/közösségi kiadás megszüntetése vezet a harmonikusan boldog és elégedett társadalomhoz.
Így lehet elkerülni azt, hogy túltápláltsági, túlfűtési, túltisztálkodási s egyéb sokba kerülő tömegtünetek üssék fel a fejüket a peremvidéki, zártságra hajlamos, elmaradott társadalmakban is. Amelyeket a tudományos közgazdasági fogyókúra rugalmassá tesz majd, harcosan hatékony piaci költségleverőkké, amivel később a centrum elhízott, folytonos veszteségeket produkáló társadalmait is móresre lehet tanítani. Azok sem hihetik ugyanis örökké, hogy a szent befektetői érdekek profitrátájának kárára élvezhetnek „piaci teljesítményekkel” alá nem támasztott kényelmet. Végül is a gazdaság nem értük van, sőt ők vannak a gazdaságért, a tőzsdeindex szárnyalásáért, s a csúcsmenedzserek állandóan emelkedő jövedelméért.
Vegyük tudomásul azt, hogy a proletárforradalomért is lelkesedő, de egyébként velejéig „tudományos” Marx csodálta a világot átszabó és csak a hasznot néző burzsoáziát s az ipari és mindenféle konkrét termelést egyre inkább behálózó tiszta ésszerűséget, spekulációt jelentő bankvilágot. Új, Istent trónfosztó emberi félisteneket lokalizált a mindent átgyurmázó Tőkében, amely egyetlen pénztermelő gépezetté teszi a földgolyót s annak minden lakosát. S mint a tudományos társadalomalakító reálszocialista nagy kísérletek csődjei mutatják, nem a proletárok, hanem a befektetők (bankárok) teremtik meg az evilági emberi paradicsomot. (Marx első csodálata volt tehát a helyes!) Most ebben kell hinni, nem a munkásforradalomban.
Napjainkban tehát nem a burzsoák, hanem a proletárok feleslegesek, hiszen piaci teljesítményekkel alá nem támasztott segélyeik csökkentik a boldogságmennyiséget. Ezért arra kell törekedni, hogy csökkenjen a számuk, és nemkívánatossá legyen általában is a nem befektetői létezés. De nincs szükség globalizálódni nem tudó vállalkozásokra sem, hiszen méreteik miatt eleve gazdaságtalanok, viszont mint tulajdonosok, a proletároknál nehezebben kezelhetők. Nincs szükség semmiféle helyi szellemi életre sem, hiszen az eleve színvonaltalanabb, mint a mindenki számára készült humanista, politikailag korrekt világkultúra, amely egyetemes, s ezért üzletileg is rentábilis fogyasztói normákat vés be.
A mai magyar „szociáldemokrácia” egyre jobban beletanul a neoliberális „tudományos” handabandába, amelyben örömmel fedezheti fel az örök materialista boldogság hatékony ámítását a kádári életszínvonal-politika nehéz népboldogító ígéreteinek követelménye nélkül. A szociális szöveg régi lemeze ugyan még imamalomként forog, de aki okos, az tudhatja: csak a neoliberális jelszavak érvényesek. A siker mindenkié lehet, de akié nem lesz, annak legyen elég a virtuális világ boldogságkínálata – s egyébként újra lehet reménytelenül kísérletezni.
Az öngondoskodó társadalom nagy boldogító víziója semmivel sem kisebb hazugság, mint a magántulajdontalan közösségi egyenlőség szükségletek szerinti világa. A tiszta önzetlenségre éppúgy nem lehet építeni, mint a tiszta önzés realitásaira – noha kétségtelen az, hogy az utóbbi illeszkedik az örök emberi gyarlósághoz. Tartósan életképes erkölcs- és értékmentes társadalom azonban lehetetlen, mert veszítenivalója nincs, a tömeget a legtökéletesebb technikájú erőszak s manipuláció sem tarthatja örökké kordában, s a gyűlöletre csak örök káosz épülhet.
Amikor egy, a magát tiszta ideológiából desztilláló pragmatizált pártot ismét elragadja az erősek mellé álltak örökkévalósági magabiztossága és a látszatok uralma, akkor sajnálhatjuk csak igazán, hogy a történelem tényleg nem az élet tanítómestere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.