A motorosok száma az elkövetkezendő hetekben vélhetően ugrásszerűen fog növekedni, ami nemcsak tőlük, de a közlekedés minden résztvevőjétől fokozott figyelmet kíván. Az elmúlt évek tapasztalatai ugyanis azt mutatják, hogy tavasszal viszonylag sok motoros baleset történik, s ezek egy része tragikus kimenetelű is lehet. A motoros ugyanis kevésbé védett, mint egy zárt terű járműben utazó személy, egy ütközés során jóval súlyosabb sérüléseket szenvedhet, mint az, aki személygépkocsiban utazik. Molnár Edvin, a zalai Road Wanderers Túra Chopper Motoros Club Egyesület elnöke is erre hívja fel a közlekedők figyelmét.
Ütközéskor mindig a motoros jár rosszul
– Bár egy motor sokkal könnyebben manőverezhető, mint egy négy- vagy annál is több kerekű jármű, azaz gyakran még az utolsó pillanatban is ki lehet védeni egy balesetet, de ez sajnos nincs minden esetben így – magyarázza Molnár Edvin. – Ha bekövetkezik egy ütközés, akkor szinte mindig a motoros jár rosszabbul, hiszen őt nem veszi körül kasztni, ami megvédené. Ugyan számos kétkerekű fel van szerelve bukócsövekkel vagy úgynevezett bukógombákkal, ám ezek többnyire csak eséskor és csúszások esetén nyújtanak védelmet a motoros számára, ütközés esetén nem. Ugyanez igaz a protektorokkal megerősített ruházatunkra is, nagy sebességű becsapódáskor pedig a legjobb bukósisak sem képes százszázalékos védelmet biztosítani. Ezért tavasszal a szokottnál is körültekintőbben kellene közlekednünk.
Fokozatosan térjenek vissza az utakra
Molnár Edvin szerint abban, hogy a közlekedés balesetmentes legyen, mindenkinek van felelőssége. Azt kéri a motoros társaitól, sose kezdjék úgy a tavaszi szezont, ahogy ősszel abbahagyták a kétkerekűvel való közlekedést, hanem lassan, fokozatosan térjenek vissza az utakra. Egyrészt nekik is vissza kell szerezniük a vezetési jártasságot, ami a több hónapos téli szezon alatt azért csak-csak megkopott, s a közlekedés többi résztvevőjének is kell hagyni időt ahhoz, hogy megszokják a motorosokat a közelükben.
– Közhely, de valóban igaz, hogy az úton társak, partnerek vagyunk – folytatta az elnök. – Nekem ebben amúgy nagyon jók a tapasztalataim, 1987 óta közlekedek motorral, s azt látom, hogy mindkét fél részéről folyamatos a javulás. A motoros társadalom sokat szelídült, s ma már az autósok is sokkal előzékenyebbek, mint évtizedekkel ezelőtt.
