Kevés számot tudunk a Mercedes-AMG GT XX-ről, de azok döbbenetesek

850 kW-os töltési teljesítmény, 360 km/órát meghaladó csúcssebesség jellemzi az AMG első villanyautóját, amelyet majd egy szabadidő-autó követ.

2025. 06. 26. 7:00
Fotó: Mercedes-AMG
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkésőbb a One-Eleven tanulmány bemutatásakor lett nyilvánvaló, hogy a Mercedes-Benz formatervezői nem egyszerűen a Vision tanulmányautót viszik szériába, de átvesznek egy jó adagot az alternatív hajtások úttörőjétől – a hetvenes években ez először Wankel, majd turbódízel motort jelentett, végül azért V8-as motorral búcsúztatták – a C111 tanulmánysorozattól. A Vision tanulmány megjelenését a C111 részleteivel ötvözve készült el a szériaváltozat, a Mercedes-AMG GT XX az első sajtófotókon a jellegzetes narancssárga színt viseli.

 

A fényszóró formája ferraris és hiányoznak belőle a manapság minden stuttgarti újdonságon látható háromágú csillag menetfények, helyette a harcsaszáj-légbeömlő pereme világít. A fényszórókban kapnak helyet a menetzajt kifelé sugárzó hangszórók. A tanulmánynál még a diffúzorba rejtett tripla hátsó lámpák feljebb költöztek és különböző feliratok megjelenítésére alkalmas kijelzőt (700 szabadon vezérelhető képpont) is tettek közéjük, ez szolgál töltés-visszajelzőként is. Mindent az alacsony légellenállásnak rendeltek alá, mert 300 km/órás sebességnél a teljesítmény 83 százaléka megy a menetellenállás legyőzésére, világújdonság az aktív aerodinamikai elemekkel rendelkező felni. Arra azért nem tudták rávenni magukat a fejlesztők, hogy lemondjanak a külső tükrökről… Az autó 1360 lóerőt meghaladó rendszerteljesítménye egyébként 360 km/óra feletti csúcssebességre jó az F1-ből ellesett aerodinamikai trükkök jóvoltából, például olyan megoldásokkal növelik a leszorítóerőt, ami nem növeli a légellenállást. A széles, nagy teljesítményű abroncsok ellenére sikerült Cw 0,198-as légellenállási tényezőt elérni.

Mercedes-AMG präsentiert den CONCEPT AMG GT XX 

Mercedes-AMG presents the CONCEPT AMG GT XX
Fotó: Mercedes-Benz Group AG / MediaPortal Mercedes-Benz AG

Itt debütálnak a Mercedes-Benz leányvállalat YASA által fejlesztett axiális fluxusú villanymotorok, amelyek kis helyigényűek (az első hajtómotor 9 cm széles, a hátsók egyenként 8 cm-esek), széles használható fordulatszám-tartománnyal rendelkeznek. A hajtómotor olajhűtésű, a motorra épített inverter vízhűtésű. Alapvetően a hátsó villanymotorok hajtanak, az első akkor aktivizálódik, ha szükség van az extra tapadásra, illetve fékenergia-visszatermelésnél, egyébként tengelykapcsolóval leválasztják a kerekekről. A berlini Marienfelde üzemben készítik a hajtómotorokat, a mintegy 100 lépésből álló folyamatból 35 világújdonságnak számít, több mint 30 szabadalommal védte le ezeket a Mercedes-Benz.

Mercedes-AMG präsentiert den CONCEPT AMG GT XX 

Mercedes-AMG presents the CONCEPT AMG GT XX
Fotó: Mercedes-Benz Group AG / MediaPortal Mercedes-Benz AG

Nagy teljesítményleadásra és -felvételre képes az akkumulátor, amelynek megalkotásához az új cellatechnológia, a több mint 3000 cella közvetlen hűtése és a 800 voltot meghaladó feszültség is kell. A keskeny és hosszú hengeres cellák jó hőleadó képességgel rendelkeznek, ezek lézerhegesztett alumínium házat kapnak – utóbbinak gyorsabb a hőleadó képessége, mint az általában használt acélnak. A nikkel-kobalt-mangán-alumínium kémiájú telep energiasűrűsége 300 Wh/kg. Villámtöltésre 850 kW teljesítménnyel, 1000 amper áramerősséggel van lehetőség – ezek a töltőoszlopok még egy ideig ritkábbak lesznek, mint maga az autó –, ami azt jelenti, hogy 5 perc alatt 400 km-nyi energiát tud vételezni a Mercedes-AMG GT XX. A Mercedes-Benz az Alpintronic nevű töltő-fejlesztővel közösen egyébként elkészítette a passzoló, normál CCS kábelt használó töltőberendezést is, amely várhatóan először az AMG-márkakereskedéseknél lesz majd elérhető.

Fotó: Mercedes-AMG

Fekete a meghatározó szín az utastérben, ahol azért bőven találunk narancs és ezüst díszeket is, látható a vázszerkezet egy része, modern – megújuló forrásból származó – kárpit- és burkolatanyagokat használnak. A kormányt helyettesítő irányítószarv mögött 10,25 colos képernyő informál, a központi érintőképernyő 14 colos képátlójú, utóbbit a vezető felé fordították. A kapcsolófülekkel a fékenergia-visszatermelés mértékét lehet állítani. Az ülések közötti egy alumíniumtömbből esztergált „hűtőborda” tetején helyezik el az AMG-pajzsot. Karbonból készülnek a kagylóülések, az elsőkénél 3D-nyomtatással készített párnákkal igazítják azokat a használóhoz, a hátsó ülések teherhordó elemek. Tömegcsökkentés érdekében lemondtak a tetőkárpitról. Teljesen külön tudják vezérelni a három hajtómotort, amivel eddig nem látott menetdinamikai képességeket ígérnek, de pontos számok csak később lesznek a Mercedes-AMG GT XX tudásáról. Nagyon nem kell sietni, csak 2026-ban indul a sorozatgyártás, addig a megrendeléseket gyűjtik az egyelőre ismeretlen áron kínált szuperautóra.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.