40-45 százalékos részvétellel számolnak a közvélemény-kutatók

Három nagy közvélemény-kutató intézet véli úgy, hogy negyven százalék körüli részvétellel lehet számolni a vasárnapi népszavazáson. Stumpf István szerint míg az SZDSZ elhibázott és eredménytelen kampányt folytatott, addig a Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni.

MNO
2008. 03. 07. 9:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyven százalék körüli részvétellel számol a vasárnapi népszavazáson három nagy közvélemény-kutató intézet. A Szonda Ipsos, a Medián és a Századvég–Forsense vezetői szerint is az előzetesen mértnél valószínűleg kevesebben mennek el ténylegesen szavazni. Závecz Tibor, a Szonda Ipsos igazgatója, Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója és Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke erről pénteken beszélt a közszolgálati televízió reggeli műsorában. Závecz Tibor kiemelte: a felmérések idején többen mondják, hogy elmennek szavazni, mint akik valóban ott lesznek az urnáknál. A Szonda Ipsos legutolsó közvélemény-kutatása 50 százalékos elmeneteli szándékot mutatott. Ennél azonban alacsonyabb, legfeljebb 40 százalékos részvétel lehet – tette hozzá. Hann Endre is úgy vélte: negyven százalék körül, de inkább az alatt lesz a részvétel vasárnap. Stumpf István kiemelte: népszavazások esetén a legnehezebb a részvételt prognosztizálni. Most azonban nem lesz nagy a különbség a mért és a valós adatok között, mert mások a szociológiai és politikai körülményei a referendumnak. A Századvég–Forsense adatai szerint 40–50 százalék közé tehető a részvétel, az arány közelebb lesz a 45-höz, mint a 40-hez – tette hozzá.

Hann Endre szerint a mostani kampány „langyos vagy hűvös kampányként” vonul be a történelembe, hiszen inkább lehűtötte, mint felkorbácsolta a kedélyeket. Az MSZP nem volt érdekelt a mozgósításban, de a Fidesz is óvatos volt – tette hozzá. Závecz Tibor úgy vélte: ez az első kampány, ami nem növelte jelentősen az emberek érdeklődését a közélet és a pártok iránt. A kampány hatására azonban például az MSZP táborának egy jelentős része nem fog elmenni szavazni – fűzte hozzá. Nem igazán változott az igenek és a nemek aránya sem. Néhány százalékponttal emelkedett a nemek aránya, de ez nem jelent jelentős változást a végeredményben – emelte ki az elemző.

Stumpf: A Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni

Stumpf István szerint elhibázott és eredménytelen kampányt folytatott az SZDSZ. Ugyanakkor a Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni: sikerült szélesíteni azt a kört, amely nem a pártkötődésnek megfelelően megy el szavazni – hangsúlyozta az elemző. Stumpf István úgy vélte: egy harmincszázalékos részvétel totális kudarcot jelentene a Fidesznek. De jó esély van arra, hogy a 2004-es 37,49 százaléknál többen mennek el vasárnap szavazni – tette hozzá.

A március 9-i népszavazáshoz kapcsolódóan pénteken éjféltől lép életbe a kampánycsend, a korlátozás valamennyi helyi és országos terjesztésű, írott vagy elektronikus médiumra érvényes. A választási eljárási törvény értelmében a kampánycsend a szavazóhelyiségek bezárásáig tart. A választók vasárnap a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj kérdéseiről három eltérő színű – lila, zöld és fehér – lapon szavazhatnak. A népszavazás akkor eredményes, ha a választópolgárok negyede egy adott kérdésre azonos választ ad. Ez azt jelenti, hogy a nyolcmillió választó közül kétmillióan igennel vagy kétmillióan nemmel kell hogy voksoljanak kérdésenként.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.