40-45 százalékos részvétellel számolnak a közvélemény-kutatók

Három nagy közvélemény-kutató intézet véli úgy, hogy negyven százalék körüli részvétellel lehet számolni a vasárnapi népszavazáson. Stumpf István szerint míg az SZDSZ elhibázott és eredménytelen kampányt folytatott, addig a Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni.

MNO
2008. 03. 07. 9:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyven százalék körüli részvétellel számol a vasárnapi népszavazáson három nagy közvélemény-kutató intézet. A Szonda Ipsos, a Medián és a Századvég–Forsense vezetői szerint is az előzetesen mértnél valószínűleg kevesebben mennek el ténylegesen szavazni. Závecz Tibor, a Szonda Ipsos igazgatója, Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója és Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke erről pénteken beszélt a közszolgálati televízió reggeli műsorában. Závecz Tibor kiemelte: a felmérések idején többen mondják, hogy elmennek szavazni, mint akik valóban ott lesznek az urnáknál. A Szonda Ipsos legutolsó közvélemény-kutatása 50 százalékos elmeneteli szándékot mutatott. Ennél azonban alacsonyabb, legfeljebb 40 százalékos részvétel lehet – tette hozzá. Hann Endre is úgy vélte: negyven százalék körül, de inkább az alatt lesz a részvétel vasárnap. Stumpf István kiemelte: népszavazások esetén a legnehezebb a részvételt prognosztizálni. Most azonban nem lesz nagy a különbség a mért és a valós adatok között, mert mások a szociológiai és politikai körülményei a referendumnak. A Századvég–Forsense adatai szerint 40–50 százalék közé tehető a részvétel, az arány közelebb lesz a 45-höz, mint a 40-hez – tette hozzá.

Hann Endre szerint a mostani kampány „langyos vagy hűvös kampányként” vonul be a történelembe, hiszen inkább lehűtötte, mint felkorbácsolta a kedélyeket. Az MSZP nem volt érdekelt a mozgósításban, de a Fidesz is óvatos volt – tette hozzá. Závecz Tibor úgy vélte: ez az első kampány, ami nem növelte jelentősen az emberek érdeklődését a közélet és a pártok iránt. A kampány hatására azonban például az MSZP táborának egy jelentős része nem fog elmenni szavazni – fűzte hozzá. Nem igazán változott az igenek és a nemek aránya sem. Néhány százalékponttal emelkedett a nemek aránya, de ez nem jelent jelentős változást a végeredményben – emelte ki az elemző.

Stumpf: A Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni

Stumpf István szerint elhibázott és eredménytelen kampányt folytatott az SZDSZ. Ugyanakkor a Fidesz kampánystratégiájának teljes sikeréről lehet beszélni: sikerült szélesíteni azt a kört, amely nem a pártkötődésnek megfelelően megy el szavazni – hangsúlyozta az elemző. Stumpf István úgy vélte: egy harmincszázalékos részvétel totális kudarcot jelentene a Fidesznek. De jó esély van arra, hogy a 2004-es 37,49 százaléknál többen mennek el vasárnap szavazni – tette hozzá.

A március 9-i népszavazáshoz kapcsolódóan pénteken éjféltől lép életbe a kampánycsend, a korlátozás valamennyi helyi és országos terjesztésű, írott vagy elektronikus médiumra érvényes. A választási eljárási törvény értelmében a kampánycsend a szavazóhelyiségek bezárásáig tart. A választók vasárnap a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj kérdéseiről három eltérő színű – lila, zöld és fehér – lapon szavazhatnak. A népszavazás akkor eredményes, ha a választópolgárok negyede egy adott kérdésre azonos választ ad. Ez azt jelenti, hogy a nyolcmillió választó közül kétmillióan igennel vagy kétmillióan nemmel kell hogy voksoljanak kérdésenként.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.