1956, Don-kanyar: befejeződött a történelemérettségi

Rendben befejeződtek a történelemírásbelik a középiskolákban szerdán, rendkívüli esemény nem történt; a diákoknak többi között az államalapításról, az ipari forradalomról, 1956-ról, valamint a Don-kanyarban történtekről szóló feladatokat kellett megoldaniuk – közölte az oktatási tárca.• A tanulók többsége vidáman jött ki a termekből • Rendben megkezdték a diákok a történelemérettségit

MNO
2008. 05. 07. 12:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A harmadik vizsganapon középszinten 1212 helyszínen 80 322 tanuló, emelt szinten 111 helyszínen 5859 érettségiző vizsgázott.

Történelemből középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, emelt szinten angol, francia, horvát, német, spanyol és szerb nyelven is tettek érettségi vizsgát.

Középszinten a feladatlap első felében 12 rövid, úgynevezett tesztjellegű feladat szerepelt, a második rész pedig rövidebb és hosszabb, úgynevezett esszéfeladatokból állt. A 8 esszékérdésből – bizonyos választási szabályok betartásával – hármat kellett kidolgozni. A témák között a reformáció, a „vasútépítés forradalma”, az államalapítás, a 2. magyar hadsereg doni katasztrófája és az 1956-os forradalom okai szerepeltek. Mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak a jelenismeret, az állampolgári ismeretek (a XX. század második fele és napjaink jelenségei, történései, problémái). A vizsgázók a vizsga egész időtartama alatt használhatták a középiskolai történelmi atlaszt.

A rövidebb feladatok, amelyek az egyetemes és a magyar történelemre vonatkoznak, időrendben követik egymást. Így például a római köztársaság válsága, a nagy földrajzi felfedezések, II. József, a Horthy-korszak külpolitikája, az EU intézményrendszere, az emberi jogok voltak a témák. A feladatok között térképelemzés, igaz és hamis állítások elkülönítése, fogalmak felismerése, ábrák kiegészítése egyaránt szerepelt.

Az emelt szintű vizsga első felében rövid, tesztjellegű feladatokat kellett megoldani, közöttük a reneszánszra, a felvilágosodásra, a törökellenes harcokra, a klebelsbergi kultúrpolitikára vonatkozót, és itt is megjelentek a napjainkhoz kapcsolódó kérdések: a demográfia problémaköre, a magyar választási rendszer.

A vizsga második részének megoldására 150 perc állt rendelkezésre. A tíz esszéfeladatból két egyetemes és két magyar történelmi téma megoldása volt kötelező, a lehetőségek között szerepelt a katolikus megújulás, az európai integráció, a dualizmus nemzetiségpolitikája és a Kádár-korszak kultúrpolitikája.

A feladatok mindegyikéhez írásos vagy képi forrás, térképvázlat, ábra vagy grafikon, diagram kapcsolódott. A megoldás ezeknek felhasználását, az elsajátított ismeretek önálló alkalmazását, az összefüggések felismerését kívánta meg.

Baracs Nóra, a Történelemtanárok Egyletének elnökségi tagja az MTI-nek azt mondta, hogy az előző évek hagyományait követték az idei tételek, különösebb meglepetést nem okoztak a feladatok. A feladattípusokra fel lehetett készülni, a felépítésük ugyanaz volt, mint az előző években – közölte. Kifogásként annyit fogalmazott meg, hogy jó lenne, ha a térkép élesebb, jobb minőségű lenne. Hozzátette: bár a feladatok könnyűek voltak, de a középszintű tételsor 31 oldalas terjedelmét hosszúnak találta. Nem elég, ha a gyermek történelemből felkészült, akkor tud jól szerepelni, ha jó olvasási készséggel rendelkezik, amit egyszer magyarból már lemértek – jegyezte meg.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.