Rendben lezajlottak az érettségi vizsgák

Rendben lezajlottak hétfőn a középiskolákban a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségik, rendkívüli esemény sehol sem történt – közölte az oktatási tárca kora délután. • Választhattak: Ancsel, Nádasdy vagy Vas István

MNO
2008. 05. 05. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A középszintű írásbeli érettségi két, egymástól jól elkülönülő részből állt. Az első egy szövegértési feladatsort tartalmazott: a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadás kapcsán született interjú Nádasdy Ádám nyelvésszel a nyelv változásáról. A feladatok részben a beszélők és a közvélekedés álláspontjának tisztázására irányultak (például szegényedik vagy gazdagodik a magyar nyelv), részben az interjú szövegformálására, az abban előforduló szóképek megértésére. Erre a részre 60 perc állt rendelkezésre, s maximum 40 pont volt adható érte. Az írásbeli vizsga másik összetevője szövegalkotási feladat volt. Ez áll közelebb a „hagyományos” érettségihez: 3 órában 60 pontért három feladat egyikét kellett megoldani.

Ezek közül az érvelési feladat Ancsel Éva egy bekezdése alapján annak kifejtése volt, hogy a technika XX-XXI. századi eredményei hogyan befolyásolják az egyén önálló gondolkodását (mennyiben erősítik, illetve gyengítik a gondolkodás eredetiségét, miként változnak meg például kulturális szokásaink a készen kapott elemektől).

Műelemzésre Petelei István A könyörülő asszony című novelláját lehetett választani, a vizsgázóktól a mű lélektani folyamatainak, illetve az azokat megjelenítő eljárásoknak a kibontását várták. A magyar novella történetének ebből a korszakából való, hasonló problematikájú művek részét képezik a középiskolai anyagnak; a kitűzött szempontok alapján jól megközelíthető ez a szöveg. Az összehasonlító műelemzés Berzsenyi Dániel Horác című költeményének és Vas István – szintén Horatiust idéző – Vides ut alta stet című versének összevetése volt. A feladat a jól érzékelhető közös motívumok hasonló és eltérő felhasználásának bemutatását kérte. Az emelt szintű írásbeli érettségin 4 óra állt a vizsgázók rendelkezésére: ezalatt 4 különböző típusú feladatot kell megoldani, ennek a vizsgarésznek is 100 az összpontszáma.

A 40 pontos nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor Ottlik Géza A Nyugatról szóló esszéjének egy részletére épült. A feladatok egy része teszteli a vizsgázók szövegértését, más részük a szöveg kapcsán feltett kérdésekkel az irodalmi és nyelvi műveltséget vizsgálja (például más szerző rokon témájú szövegének idézésével). A műelemzési feladatban (25 pont) József Attila Ha a hold süt... című verséből a tavaszmotívum sajátosságait, az évszaknak a szokásostól eltérő megjelenítését kellett feltárni. A reflektálás (20 pont) Borgesnek egy metaforákról szóló tanulmányrészletét közli, s arról várt a vizsgázótól saját, irodalmi példákkal is igazolt véleményt.

A gyakorlati írásbeliség feladata (15 pontért) egy fiktív olvasói levél megírását várta egy elképzelt szerkesztőségnek arról, hogy a felszínes, igénytelen cikkek terjedése káros következménnyel is járhat. Helyesírási szótárt mindkét szinten lehetett használni. Az ennek ellenére előforduló hibák miatt az elérhető 100 pontból akár 15-öt is lehet veszíteni. Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak. Az írásbeli érettségi vizsgák május 27-ig tartanak.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.