Ferge: Ez a világ nem arról szól, hogy mindent a gyerekeknek

Ferge Zsuzsa szerint sem a szegény-, sem a cigánykultúrára, sem a nehéz helyzetek, sem pedig a társadalmi egyenlőtlenségek okozta helyzetek megfelelő kezelésére nincsenek felkészítve a pedagógusok. A szociológus a Magyar Tudományos Akadémia gyermekszegénység elleni programjának vezetőjeként az általuk szervezett bátonyterenyei konferenciáról nyilatkozott szombaton telefonon a távirati irodának. • A szegénység nem tesz különbséget ember és ember között + Képek

MNO
2009. 10. 17. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendezvényen körülbelül 300-an vettek részt, zömében pedagógusok, az ország hátrányos helyzetű kistérségeiből, a központi téma pedig az integráció-szegregáció kérdése volt.

Ferge Zsuzsa tájékoztatása szerint Virág Tünde szociológus és Kertesi Gábor közgazdász tartott bevezető előadást, akik kifejtették: a nagy állami erőfeszítések ellenére is „iszonyatosan” – még a cigányok és a szegények arányánál is jelentősebben – nőtt az utóbbi húsz évben az iskolák közötti szegregáció, amely a gyerekek esélyeit csökkenti, az egyenlőtlenségeket pedig tovább növeli. Emellett a szegény kistelepülések növekvő mértékű leszakadására hívták fel a figyelmet – tette hozzá. Mint Ferge Zsuzsa elmondta, a kétnapos bátonyterenyei konferencián a problémára a választ nem az állam, hanem az iskolák, a pedagógusok, a civil szervezetek szintjén keresték.

Ezzel kapcsolatban – többek között – a pedagógusképzés hiányosságaira mutattak rá, hiszen – mint a szociológus kifejtette – vannak tanárképző főiskolák, egyetemek, ahol a gyakorlóiskolák csak közép- és felső osztálybeli gyerekeket fogadnak, mondván, úgyis nehéz az új tanítóknak, nem lehet még a „nehéz gyerekekkel” is terhelni őket. Így nehéz elvárni a tanároktól, hogy éles helyzetben majd felkészültek legyenek – jegyezte meg.

Ferge Zsuzsa úgy látja, sem a szegény-, sem a cigánykultúrára, sem a nehéz helyzetek, sem pedig a társadalmi egyenlőtlenségek okozta helyzetek megfelelő kezelésére nincsenek felkészítve a pedagógusok.

A módszerekkel kapcsolatban a rendezvényen hangsúlyozták: nincs egy darab modellmódszer, a helyzetek és a feltételek ugyanis mindig mások, ezért rengeteg módszert kell ismerni, és azokból kell az adott helyzetre alkalmasat kiválasztani. Minden fundamentalizmus ártalmas, legyen szó akár integrációról, akár szegregációról – emelte ki a szociológus, hozzátéve, hogy a fokozatosság is rendkívül fontos.

Hangsúlyozta: a kívánatos az lenne, ha semmilyen értelemben nem rekesztenének ki senkit, de amikor a lakóhelyi szegregáció olyan méreteket ölt, hogy egyes körzetekben – például a Dél-Dunántúlon vagy Észak-Magyarországon – már cigány kistérségek alakultak ki, akkor nagyon nehéz azt mondani, hogy minden iskolát integrálni kell, hiszen nincs mivel. Ezeken a helyeken azonban „rettenetes nyomatékkal kellene követelni”, hogy az az iskola, ahová járnak a gyerekek, nagyon jó legyen, és nyisson a világ felé, hogy a diákok találkozzanak másik világokkal is – szögezte le.

Ferge Zsuzsa megjegyezte, hogy a különböző fogyatékossággal küzdő gyerekek integrációja is nagyon nehéz, a tanárok erre sincsenek felkészülve. Arra a kérdésre, hogy mik a kilátások az integráció terén, a szociológus azt mondta, sok remény nincs, mert ez a világ most nem arról szól, hogy mindent a gyerekeknek, de ez a konferencia is jó volt arra, hogy megmutassák: ha egy önkormányzat elkötelezi magát és megszerzi az ott élők támogatását, akkor lehet cselekedni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.