Elszenderült az Álomsziget?

Jelentős késésben van a kiemelt beruházási státuszt kapott Álomsziget. A Hajógyári-szigeten jórészt izraeli befektetők által a magyar államtól megvásárolt területen a fogadkozások ellenére „még egy kapavágás” sem történt, holott 2012-re ígérte a beruházó azt a vigalmi negyedet, amely a napvilágot látott tervek szerint egyedülálló lesz a maga nemében. Ha elkészül egyszer...

Pálffy Lajos
2009. 11. 15. 14:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi hírek és a világhálóra felkerült látványtervek is arról szólnak, hogy az egykori hajógyári öböl környékén szállodák, apartmanok, kaszinók, előadótermek, színház és kikötők épülnek fel. A beruházók még tavaly bejelentették: 400 milliárdot költenek el itt, az építkezést négy évre tervezik, tehát 2012-ig el fog készülni a kaszinóváros. A főváros és az ország egyik legjelentősebb beruházása késésben van. Ezt a beruházó, az Álom Sziget 2004 Ingatlanfejlesztő Kft. ügyvezetője, Sammy S. Smucha is elismerte az MNO kérdésére.

Az érdeklődő jelenleg csak annyit láthat, hogy a 4,6 milliárd forintért megvásárolt 32 hektáros terület egyik részét fehér bádogpalánkokkal lekerítették, a korábban itt működő csónakházat, lovardát és éttermet elbontották. A földet, az értékesebb fákat meghagyva 1,5 méter mélyen kimarkolták, a bádogkerítésre kiragasztott feliratok arra figyelmeztetnek: itt régészeti feltárás folyik és az illetéktelen behatoló kutyákkal is találkozhat.

Ki tudja, meddig nyúló engedélyeztetési folyamat

A késést különösebben nem indokolva az Álomsziget ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy a régészeti kutatások – Hadrianus császár palotájának feltárása – lassan befejeződnek, és az elvi építési engedély kérelmét is beadták már. Ez utóbbiról, kiemelt állami beruházás lévén, az illetékes szervnél, a Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatalnál érdeklődtünk. Az Építésügyi Főosztályon kérdésünkre elmondták, hogy még szeptember végén megérkezett hozzájuk az Álomsziget egyik, egészen pontosan a Nagy-Duna felöli részének elvi engedélyeztetési dokumentációja, melynek elbírálása minden valószínűség szerint november végéig is eltarthat. A hivatal azt vizsgálja: az előzetes tervek megfelelnek-e a beépítési követelményeknek. A beadott anyagot a szakhatóságok, a környezetvédelmi felügyelőség, az ÁNTSZ, a tűzoltóság és a közlekedési hatóság is véleményezi, de a későbbiekben a városképi követelményeket is tisztázzák majd.

A főosztályon kérdésünkre még megbecsülni sem tudták, hogy hol lehet az engedélyeztetési folyamat vége.

Problémás palota

A beruházás indulását a gazdasági válság mellett az is lassíthatta, hogy tavaly májusban az állam visszavásárlási szándékot jelentett be a terület egy 7 hektáros részére, egészen pontosan a császári palotát rejtő földdarabra. (Hadrianus palotáját a régészeti feltárás után a korábbi tervek szerint üvegpadlós megoldással tennék láthatóvá, látogathatóvá.) Időközben viszont a beruházó 33 millió eurós terhet jegyeztetett be az egész területre.

Sammy S. Smucha közölte az MNO-val, hogy a Hadrianus palotáját rejtő részről időközben levették a jelzálogot, az 850 millió forintért vissza is került a magyar állam tulajdonába. Ezt kérdésünkre a Pénzügyminisztériumban is megerősítették. Azt is közölték az MNO-val, hogy a terület kiemelt régészeti, műemléki, nemzeti és világörökségi értéke miatt egy szakmai munkacsoportnak ki kell dolgoznia azt a régészeti hatástanulmányt és feltételrendszert (a régészeti feltárások, épületrekonstrukciók tekintetében), amely alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. meghozhatja a terület jövőbeni hasznosításáról szóló felelős döntését. Ennek érdekében az MNV Zrt. felvette a kapcsolatot a Budapesti Történeti Múzeum szakembereivel.

Minden megépül majd?

Az Álomsziget ügyvezetője kérdésünkre azt is közölte, hogy a jelentős késés ellenére az eredeti tervekről nem mondtak le. Ezek szerint megépül majd egy lehajtó is a kaszinókhoz az Árpád-hídról, ami szintén nem kis feladat. Ugyancsak jelentős pénzeszközöket igényel az a beígért alagút is, ami a III. kerület közlekedési problémáin is segítene. Ez a Bogdáni út folytatásaként haladna át a Duna alatt, mert a sziget jelenlegi megközelítési lehetőségei, a két keskeny híd nem bírná el a várható forgalomnövekedést. A tervek szerint egyébként mindkét hidat, így a „K” hidat is, bővíteni fogják. A 25 milliárdos fejlesztéssel kapcsolatosan az önkormányzatnál már szkeptikusan vélekednek. Úgy látják, hogy a grandiózus építkezésen még egyetlen kapavágás sem történt, és ebből nem sok jóra lehet következtetni.

Az óbudaiaknak az ígéretekből egyelőre egy, a jelenlegi „főbejárathoz” kiakasztott óriáskivetítő jutott, amelyen pukkanó tűzijáték-petárdák között ismételten fel-felvillan a DREAM ISLAND felirat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.