Elszenderült az Álomsziget?

Jelentős késésben van a kiemelt beruházási státuszt kapott Álomsziget. A Hajógyári-szigeten jórészt izraeli befektetők által a magyar államtól megvásárolt területen a fogadkozások ellenére „még egy kapavágás” sem történt, holott 2012-re ígérte a beruházó azt a vigalmi negyedet, amely a napvilágot látott tervek szerint egyedülálló lesz a maga nemében. Ha elkészül egyszer...

Pálffy Lajos
2009. 11. 15. 14:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi hírek és a világhálóra felkerült látványtervek is arról szólnak, hogy az egykori hajógyári öböl környékén szállodák, apartmanok, kaszinók, előadótermek, színház és kikötők épülnek fel. A beruházók még tavaly bejelentették: 400 milliárdot költenek el itt, az építkezést négy évre tervezik, tehát 2012-ig el fog készülni a kaszinóváros. A főváros és az ország egyik legjelentősebb beruházása késésben van. Ezt a beruházó, az Álom Sziget 2004 Ingatlanfejlesztő Kft. ügyvezetője, Sammy S. Smucha is elismerte az MNO kérdésére.

Az érdeklődő jelenleg csak annyit láthat, hogy a 4,6 milliárd forintért megvásárolt 32 hektáros terület egyik részét fehér bádogpalánkokkal lekerítették, a korábban itt működő csónakházat, lovardát és éttermet elbontották. A földet, az értékesebb fákat meghagyva 1,5 méter mélyen kimarkolták, a bádogkerítésre kiragasztott feliratok arra figyelmeztetnek: itt régészeti feltárás folyik és az illetéktelen behatoló kutyákkal is találkozhat.

Ki tudja, meddig nyúló engedélyeztetési folyamat

A késést különösebben nem indokolva az Álomsziget ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy a régészeti kutatások – Hadrianus császár palotájának feltárása – lassan befejeződnek, és az elvi építési engedély kérelmét is beadták már. Ez utóbbiról, kiemelt állami beruházás lévén, az illetékes szervnél, a Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatalnál érdeklődtünk. Az Építésügyi Főosztályon kérdésünkre elmondták, hogy még szeptember végén megérkezett hozzájuk az Álomsziget egyik, egészen pontosan a Nagy-Duna felöli részének elvi engedélyeztetési dokumentációja, melynek elbírálása minden valószínűség szerint november végéig is eltarthat. A hivatal azt vizsgálja: az előzetes tervek megfelelnek-e a beépítési követelményeknek. A beadott anyagot a szakhatóságok, a környezetvédelmi felügyelőség, az ÁNTSZ, a tűzoltóság és a közlekedési hatóság is véleményezi, de a későbbiekben a városképi követelményeket is tisztázzák majd.

A főosztályon kérdésünkre még megbecsülni sem tudták, hogy hol lehet az engedélyeztetési folyamat vége.

Problémás palota

A beruházás indulását a gazdasági válság mellett az is lassíthatta, hogy tavaly májusban az állam visszavásárlási szándékot jelentett be a terület egy 7 hektáros részére, egészen pontosan a császári palotát rejtő földdarabra. (Hadrianus palotáját a régészeti feltárás után a korábbi tervek szerint üvegpadlós megoldással tennék láthatóvá, látogathatóvá.) Időközben viszont a beruházó 33 millió eurós terhet jegyeztetett be az egész területre.

Sammy S. Smucha közölte az MNO-val, hogy a Hadrianus palotáját rejtő részről időközben levették a jelzálogot, az 850 millió forintért vissza is került a magyar állam tulajdonába. Ezt kérdésünkre a Pénzügyminisztériumban is megerősítették. Azt is közölték az MNO-val, hogy a terület kiemelt régészeti, műemléki, nemzeti és világörökségi értéke miatt egy szakmai munkacsoportnak ki kell dolgoznia azt a régészeti hatástanulmányt és feltételrendszert (a régészeti feltárások, épületrekonstrukciók tekintetében), amely alapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. meghozhatja a terület jövőbeni hasznosításáról szóló felelős döntését. Ennek érdekében az MNV Zrt. felvette a kapcsolatot a Budapesti Történeti Múzeum szakembereivel.

Minden megépül majd?

Az Álomsziget ügyvezetője kérdésünkre azt is közölte, hogy a jelentős késés ellenére az eredeti tervekről nem mondtak le. Ezek szerint megépül majd egy lehajtó is a kaszinókhoz az Árpád-hídról, ami szintén nem kis feladat. Ugyancsak jelentős pénzeszközöket igényel az a beígért alagút is, ami a III. kerület közlekedési problémáin is segítene. Ez a Bogdáni út folytatásaként haladna át a Duna alatt, mert a sziget jelenlegi megközelítési lehetőségei, a két keskeny híd nem bírná el a várható forgalomnövekedést. A tervek szerint egyébként mindkét hidat, így a „K” hidat is, bővíteni fogják. A 25 milliárdos fejlesztéssel kapcsolatosan az önkormányzatnál már szkeptikusan vélekednek. Úgy látják, hogy a grandiózus építkezésen még egyetlen kapavágás sem történt, és ebből nem sok jóra lehet következtetni.

Az óbudaiaknak az ígéretekből egyelőre egy, a jelenlegi „főbejárathoz” kiakasztott óriáskivetítő jutott, amelyen pukkanó tűzijáték-petárdák között ismételten fel-felvillan a DREAM ISLAND felirat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.