Válságban a kultúra, visszacsúszott iskolai ismeretszint

Válságba került az a kultúra és szemléletmód, amely szükséges feladataink színvonalas elvégzéséhez – szögezi le pénteki közleményében a Baross Gábor Társaság. Úgy gondolják: az érettségi rendszer legutóbbi megváltoztatása, különösen az emelt szintű érettségin való részvétel drasztikus visszaszorulása tetézi a bajokat.

MNO
2009. 12. 04. 10:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Baross Gábor Nemzeti Gazdaságpártoló Társaság „Két kultúra – egy kultúra” című vitaestjén előadást tartott Hámori József akadémikus, volt miniszter; Tulassay Tivadar akadémikus, a SOTE rektora és Pokorni Zoltán polgármester, volt miniszter. Sajnálatos tendencia a világban és hazánkban a humán és természettudományos kultúra kettéválása – olvasható a Baross Gábor Társaság közleményében. Mint írják: ennél is súlyosabb jelenség az a szakadék, ami a kevesek természettudományos és humán műveltsége, kulturáltsága és az igen széles rétegek kulturálatlansága, tudáshiánya között tátong. A mai magyar és a nemzetközi helyzet összevetéséből kiderül, hogy helyzetünk rövid idő alatt jelentősen romlott a hozzánk mérhető, velünk gazdasági versenyben álló nemzetekhez viszonyítva – számolnak be.

Visszacsúszás mutatkozik

A magyar fiatalok iskolában szerzett ismeretszintjében és főleg a tudás alkalmazásában relatív visszacsúszás mutatkozik. Válságba került az a kultúra és szemléletmód, amely szükséges feladataink színvonalas elvégzéséhez – vélik. Álláspontjuk szerint a felnőttek kulturális állapotára a társadalmi kapcsolatok gyengesége, gyakori elmagányosodás és az európai viszonyok között kórosan kiemelkedő médiafogyasztás jellemző, ami mesterségesen homogenizált, így manipulálható társadalmat eredményez. A család intézményének gyengülése más társadalmi folyamatokkal felerősíti az igénytelenség, tájékozatlanság „kultúrájának” gyors terjedését – derül ki a kommünikéből. A média a globális hatások, fogyasztási és viselkedési minták durvább, közönségesebb, cinikusabb közvetítésével ér el széles rétegeket. Mindez sokat ront társadalmi közérzetünkön, közvetlenül gyengíti versenyképességünket. Joggal várunk sokat az iskolarendszer kultúraközvetítő szerepétől, de e téren is nyilvánvaló romlás állt be. A természettudományos oktatás hatásfokának gyengülése, a természettudományi pályák presztízsének süllyedése sok okra vezethető vissza, de az utóbbi évek oktatáspolitikai hibáinak szerepe is jelentős – áll a közleményben.

Tetézte a bajokat az érettségi rendszer megváltoztatása

A kultúra hagyományos felfogását követő tanári, oktatói törekvések miatt a közép- és felsőfokú oktatásban alig emészthető ismerettömeg zúdul a tanulókra; sajnos gyenge eredményességgel – állítják. Úgy gondolják: az érettségi rendszer legutóbbi megváltoztatása, különösen az emelt szintű érettségin való részvétel drasztikus visszaszorulása tetézi bajainkat. Gondjaink másik forrása az a tévhit, hogy az iskolának nincs nevelési, erkölcsalakító küldetése – tartják. Kultúrát, kulturáltságot csakis világos erkölcsi alapokon nyugvó közösségekben lehet átadni, az iskola valóban kulcsfontosságú intézmény lehetne, de ebben a vonatkozásban is új szellemiségű oktatáspolitikára lesz szükség – vélik. Az erkölcs, a köznapi kultúra, az egyének társadalmi tájékozottsága és döntési képessége dolgában – a gazdasági nehézségek mostani sokasodása idején – hazánk próbatétel elé került; a tudásközvetítőknek, véleményformálóknak, vezető értelmiségieknek, szellemi műhelyeknek és a politikai osztály tagjainak nagy a felelőssége abban, hogy sikerül-e megfordítani ezeket az aggasztó folyamatokat – zárul a közlemény.

(OS)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.