A közvélemény-kutatók helyreigazítják a Figyelőnetet

A GfK Hungária és az Ipsos Zrt. közös közleményében igazítja helyre a Figyelő honlapján megjelentetett, többek között a Neo és a Class FM-re vonatkozó rádióhallgatási adatokat. Az Ipsos–GfK konzorcium egyebek mellett arról is tájékoztat, hogy a cikkekben szereplő időszakra nem jelentetett meg hallgatottsági adatokat egyik országos kereskedelmi rádióra vonatkozóan sem.

MNO
2010. 02. 03. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Fn.hu két cikkében is foglalkozott a rádiók hallgatottsági eredményeinek elemzésével. A cikkeket jegyző újságíró a közvélemény-kutató szerint „nem a hírportáltól általában megszokott alapossággal ellenőrizte a hozzá beérkezett információk hitelességét” – olvasható az Ipsos–GfK közleményében. Mint írják, valószínűleg így fordulhatott elő, hogy a 2009. december 23-án „A kanyarban sincs a Neo és a Class”, illetve a 2010. február 1-jén „Lesz mit behoznia a Bumerángnak” címmel közölt cikkekben számos téves állítást közölt – az Ipsos hallgatottsági adataira támaszkodva. A két cég, „tekintettel arra, hogy a cikkekben hivatkozott hallgatottságmérés a teljes rádiós iparág egyenértékes adatait szolgáltatja”, fontosnak tartja, hogy ne kerüljenek téves, félrevezető információk – sorozatosan – közlésre.

A közvélemény-kutatók ezért pontosítják, hogy a hallgatottságmérést nem a cikkekben hivatkozott Ipsos, hanem az Ipsos és a GfK Hungária közösen készíti 1998 óta, vagyis 12 éve. Ugyanakkor emlékeztetnek, hogy az Ipsos–GfK konzorcium – módszertani okok miatt és ügyfeleinek előzetes tájékoztatása mellett – a 2009. november és december hónapokban végzett mérés eredményeiből nem jelentetett meg hallgatottsági adatokat egyik országos kereskedelmi rádióra vonatkozóan sem. Így minden állítás (tehát az Fn.hu által közölt adatok), amely a korábbi (Danubius és Sláger), illetve az új (Class és Neo) adóknak erre az időszakra vonatkozó hallgatottságával kapcsolatos, nem helytálló, hamis és félrevezető.

A cikkek a közlemény szerint több téves, pontatlan információt közölnek, így téved a portál akkor, amikor arról ír, hogy az Fn.hu birtokába került naplós kutatás szerint októberben a Danubiust és a Slágert több mint négymillióan hallgatták naponta. Ehhez képest az Ipsos–GfK konzorcium mérései szerint „a Danubius és a Sláger rádiók együttes átlag napi hallgatottsága októberben 3,6 millió fő volt egy átlagos napon”. A két közvélemény-kutató szerint az sem felel meg a valóságnak, hogy a váltás egyik nagy nyertese a Juventus volt. Ehhez képest november hónapban – októberhez viszonyítva – nem a Juventus volt a legnagyobb nyertes, hanem a Petőfi, a Juventus volt a „második helyezett”.

Az Ipsos–GfK konzorcium leszögezi, hogy az Fn.hu szerzője téved akkor is, amikor azt írja, hogy októberben 1 millióan hallgatták a Juventust, míg november utolsó hetében ez a szám már 1,6 millió volt naponta. Ezek az adatok ugyanis a heti elérésre vonatkoznak, ezért nem lehet igaz az állítás a napi 1,6 milliós hallgatószámról. Téves az Fn.hu azon közlése is, hogy november végén a Juventus napi 600 ezerrel több hallgatót „szegezett a készülékekhez, és ezt a számot decemberben is tudta tartani”. Ehhez képest a novemberi adatok szerint a Juventus átlag napi elérését nem 600 ezerrel, hanem 325 ezer fővel tudta növelni, a heti elérést pedig 485 ezer fővel az októberi adatokhoz képest. A novemberi eredményhez képest a decemberben mért változás a napi elérést tekintve plusz 25 ezer fő volt, a heti elérés pedig 8 ezer fővel csökkent a Juventus esetében.

Nem lehet tudni azt sem, hogy a cikkben közölt, a Neóra és a Classra vonatkozó 20,7 százalékos hallgatottságot honnan veszi a szerző, hiszen az adott időszakra nem léteznek adatok a Neo és a Class rádiókra vonatkozóan.

A közlemény tovább idéz az Fn.hu cikkéből, mely szerint „a reggeli műsorokat tekintve is sikerült izmosodnia az ír tulajdonú adónak. Hétköznap 6 és 10 óra között több mint háromszor annyian ébredtek decemberben a Juventusra, mint a Rádió 1-re”. Ezzel kapcsolatban a GfK–Ipsos megjegyzi, hogy itt a cikk megint visszatér az átlag napi (sőt átlag hétköznapi) elérések alapján való elemzésre, illetve vélhetően itt is Budapestre és Pest megyére kell érteni a fenti megállapítást. Véleményük szerint hogy korrekt-e egy budapesti helyi frekvenciával plusz vidéki helyi frekvenciákkal rendelkező adó elérését összevetni egy regionális lefedettséggel rendelkező adó elérésével, az más kérdés. A helyes az lenne, ha azonos „eséllyel” indulhatnának a rádiók egy ilyen összehasonlításban, például Budapestet vizsgálva – olvasható a közleményben. Végezetül az Ipsos és a GfK jelzi, hogy továbbra is áll minden szakújságíró kolléga rendelkezésére a hozzá eljutott vagy eljuttatott ilyen jellegű információk helytállóságának megvizsgálásában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.