Hoffmann: Ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák

Új Nemzeti alaptantervre (NAT) van szükség, amely az ismeretekre épít, mert ez biztosítja, hogy a nemzeti műveltséget továbbadjuk – mondta Hoffmann Rózsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) oktatáspolitikusa csütörtökön Kecskeméten.

MNO
2010. 03. 04. 19:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nincs tanterv, ha nincs deklarált kötelező tananyag, akkor nincs biztosítva, hogy nemzeti műveltségünk „továbbmegy” – mondta a szakpolitikus az Erkölcs és tudás címmel megrendezett fórumon. Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: a 2003-ban módosított NAT kompetenciákat tartalmaz, de „nem kell hozzá pedagógusnak lenni, józan ésszel is könnyű belátni”, hogy ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák.

Emlékeztetett arra: a tanterv több mint két évszázad óta a magyar neveléstörténetben és Európa-szerte az a dokumentum, amelyben az állam, élve a jogával, felelősségével, valamilyen mértékben előírja azt, hogy mit kell az iskolában tanítani. Elfogadhatatlannak nevezte, hogy 2003-ban szakítottak ezzel a két évszázados hagyománnyal. Azt természetesnek tartja a KDNP oktatáspolitikusa, hogy az intézményeknek és a tanároknak is meg kell adni azt a szabadságot, hogy önállóságot vigyenek a helyi tantervbe, de ez az elsajátítandó ismeretanyag tíz százalékáig terjedhet. A szakpolitikus szerint a kompetenciák nagy vonalakban a megszerzett ismereteknek, attitűdöknek a gyakorlatban való alkalmazását jelenti, valamint képességek, készségek, jártasságok együttesen. „A semmiről nem lehet kommunikálni, ahhoz tudni kell valamit” – tette hozzá. Hoffmann Rózsa előadásában hangsúlyozta: akik szembe fordítják az ismeretet a kompetenciákkal és csak a kompetenciák fejlesztését dicsőítik, ezzel relativizálják az ismereteket.

Tapasztalatai szerint kezdi a társadalom felismerni, hogy ami az iskolában történik, az nem az iskola belügye. A társadalom számára nem mindegy, hogyan jönnek ki a gyerekek az iskolából, tartják-e azt az értékrendet, hiszen ők fogják alkotni a jövő társadalmát – mondta. A KDNP oktatáspolitikusa megismételte korábbi álláspontját: Pártja oktatáspolitikai elképzelései között a pedagógusok munkáját egy külső, objektív, szakmai ellenőrzési-értékelési rendszer keretében vizsgálnák, mert a rendszer alkalmas arra, hogy megerősítse a tanárt, fokozza biztonságérzetét. Hozzátette: Európában mindenütt alkalmazzák a külső, objektív értékelést csak Magyarországon nem.

Hoffmann Rózsa a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézetének intézetvezető docense.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.