Hoffmann: Ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák

Új Nemzeti alaptantervre (NAT) van szükség, amely az ismeretekre épít, mert ez biztosítja, hogy a nemzeti műveltséget továbbadjuk – mondta Hoffmann Rózsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) oktatáspolitikusa csütörtökön Kecskeméten.

MNO
2010. 03. 04. 19:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nincs tanterv, ha nincs deklarált kötelező tananyag, akkor nincs biztosítva, hogy nemzeti műveltségünk „továbbmegy” – mondta a szakpolitikus az Erkölcs és tudás címmel megrendezett fórumon. Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: a 2003-ban módosított NAT kompetenciákat tartalmaz, de „nem kell hozzá pedagógusnak lenni, józan ésszel is könnyű belátni”, hogy ismeret és tudás nélkül nincsenek kompetenciák.

Emlékeztetett arra: a tanterv több mint két évszázad óta a magyar neveléstörténetben és Európa-szerte az a dokumentum, amelyben az állam, élve a jogával, felelősségével, valamilyen mértékben előírja azt, hogy mit kell az iskolában tanítani. Elfogadhatatlannak nevezte, hogy 2003-ban szakítottak ezzel a két évszázados hagyománnyal. Azt természetesnek tartja a KDNP oktatáspolitikusa, hogy az intézményeknek és a tanároknak is meg kell adni azt a szabadságot, hogy önállóságot vigyenek a helyi tantervbe, de ez az elsajátítandó ismeretanyag tíz százalékáig terjedhet. A szakpolitikus szerint a kompetenciák nagy vonalakban a megszerzett ismereteknek, attitűdöknek a gyakorlatban való alkalmazását jelenti, valamint képességek, készségek, jártasságok együttesen. „A semmiről nem lehet kommunikálni, ahhoz tudni kell valamit” – tette hozzá. Hoffmann Rózsa előadásában hangsúlyozta: akik szembe fordítják az ismeretet a kompetenciákkal és csak a kompetenciák fejlesztését dicsőítik, ezzel relativizálják az ismereteket.

Tapasztalatai szerint kezdi a társadalom felismerni, hogy ami az iskolában történik, az nem az iskola belügye. A társadalom számára nem mindegy, hogyan jönnek ki a gyerekek az iskolából, tartják-e azt az értékrendet, hiszen ők fogják alkotni a jövő társadalmát – mondta. A KDNP oktatáspolitikusa megismételte korábbi álláspontját: Pártja oktatáspolitikai elképzelései között a pedagógusok munkáját egy külső, objektív, szakmai ellenőrzési-értékelési rendszer keretében vizsgálnák, mert a rendszer alkalmas arra, hogy megerősítse a tanárt, fokozza biztonságérzetét. Hozzátette: Európában mindenütt alkalmazzák a külső, objektív értékelést csak Magyarországon nem.

Hoffmann Rózsa a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézetének intézetvezető docense.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.