Bozó János, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa szerdán sajtótájékoztatón azt mondta: reggel 8 órai állapot szerint 6 ezer méter alatt a Győr–Mohácsi-sziget tengelytől keletre van hamu a légtérben, ennek szennyezettsége nem ismert, koncentrációja pedig alacsony, ez a szennyeződés várhatóan délutánra kivonul az országból. Hozzátette: 6 ezer méter felett tiszta a levegő. Elmondása szerint az éjszakai órákig nem érkezik újabb hamufelhő az ország fölé, csütörtök és szombat este viszont elérheti az országot egy újabb felhő, de ez – amennyiben nem változik a vulkán működésének intenzitása – nem fogja a 6 ezer méter feletti repülési útvonalakat érinteni.
Fehér Imre, a HungaroControl szóvivője a sajtótájékoztatón azt mondta: ebben a helyzetben nincs ok arra, hogy korlátozást rendeljenek el, a magyar légtér nyitva van, Ferihegy indít és fogad járatokat. A légi irányítás arra számít, hogy nem éri el Magyarországot olyan koncentrációjú hamufelhő az elkövetkezendő napokban, amely miatt újra le kell zárni a légteret – tette hozzá. A szóvivő kitért arra is, hogy a magyar légtérben egy átlagos áprilisi naphoz képest 40 százalékos volt a forgalom kedden.
Ferenczi Zita, az OMSZ levegőkörnyezet-elemző osztályvezetője elmondta, nincs összefüggés az országban az elmúlt napokban tapasztalt szállópor-koncentráció növekedésének a vulkáni hamuhoz, ezt a meteorológiai szolgálat elemzései is alátámasztják. Hangsúlyozta, nincs a légkörben olyan szennyezés, amely az egészséget veszélyezteti. A szálló por mértéke még az egészségügyi határértéket sem érte el – tette hozzá.
Páldy Anna, az Országos Környezet-egészségügyi Intézet megbízott igazgatóhelyettese ezt megerősítve elmondta: a hamu nem jelent egészségügyi kockázatot Magyarországon, és nincs ülepedő porszennyezés sem. A légúti betegségben szenvedőknek az elmúlt napokban azért volt több panaszuk, mert megkezdődött a fák és a füvek virágzása. Hozzátette: az elkövetkezendő napokban sem várható egészségkárosodási kockázatnövekedés.
Szabad a német légtér
Több mint öt nap után ismét teljesen szabad a német légtér, a zárlatot szerda délelőtt 11 órától feloldották. A repülésbiztonsági hatóság hivatalos közlése szerint mostantól az ország valamennyi repülőtere minden korlátozás nélkül fogadhat és indíthat járatokat. A hivatal szóvivője ugyanakkor nem zárta ki, hogy az időjárás alakulásának, illetve a vulkáni hamufelhő esetleges újbóli erősödésének függvényében ismét korlátozásokat rendelhetnek el. Reményét fejezte ki ugyanakkor, hogy erre nem kerül sor.
Szakértők szerint a zárlat megszüntetése ellenére két-három napot vehet igénybe, míg a német repülőtereken – mindenekelőtt az ország legnagyobb repülőterén, a frankfurtin – teljes mértékben normalizálódik a helyzet. Erre utal, hogy több belföldi és nemzetközi járatot szerdán is töröltek, és ezt erősíti meg az is, hogy a Lufthansa bejelentette: a szokásos mintegy 1800 járat helyett a nap folyamán mintegy 500-at indít csak.
A repülésbiztonsági hatóság képviselője nyilatkozatában egyébként nyomatékosan hangsúlyozta, hogy a zárlat feloldásával kapcsolatban nem politikai döntés született, hanem kizárólag a szövetségi meteorológiai hivatal ajánlására határoztak így. A hivatal úgy értékelte, hogy a vulkáni hamu koncentrációjának mértéke immár nem veszélyes.
Az előzményekhez tartozik, hogy a légitársaságok, sőt különböző gazdasági szervezetek képviselői is nyomást gyakoroltak az illetékes hatóságokra, mindenekelőtt a közlekedési miniszterre a zárlat mielőbbi feloldása érdekében. A légitársaságok ezzel egy időben élesen bírálták a minisztert, indokolatlannak tartották a zárlat sorozatos meghosszabbítását, és kritizálták válságkezelő lépéseit is. Peter Ramsauer a tervek szerint délután kormánynyilatkozatban válaszol a vádakra.
Német vulkanológusok szerdán örvendetesnek nevezték, hogy az izlandi vulkán aktivitása jelentős mértékben alábbhagyott, és a tűzhányó most már inkább csak lávát – nem pedig füstöt – lövell ki magából. Figyelmeztettek ugyanakkor arra, hogy a vulkáni aktivitás újbóli élénkülése az elkövetkező időszakban egyáltalán nem zárható ki.
„Környezetbarát” vulkán?
Az izlandi vulkánkitörés hamut ugyan bőven juttatott a légtérbe, de lényegesen kevesebb szén-dioxidot, mint amennyit a hamu miatt leállított légi forgalom juttatott volna – írja a Durham Egyetem tanulmánya.
A kitörés első napjaiban a vulkán napi 150 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki, míg az európai légteret használó repülőgépek egy átlagos napon 510 ezer tonna szén-dioxidot juttatnak a légtérbe.
A European Environment Agency kimutatásai szerint Európa 32 országában 2007-ben átlagosan napi 510 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki a légi közlekedés. A nagyjából kétharmados járattörlési arányt figyelembe véve ez napi 340 ezer tonnányi szennyezéscsökkenést jelent. A vulkán napi 150 ezer tonnás szén-dioxid-kibocsátását a Durham Egyetemen becsülték meg korábbi vulkánkitöréseknél végzett mérések adatai alapján.
A képlet persze nem ilyen egyszerű, mert a kieső légi forgalmat jórészt a megnövekedett személygépkocsi- és autóbusz-forgalom helyettesítette. London két legnagyobb forgalmú repülőtere, a Heathrow és a Gatwick környékén a London Air Quality Network által végzett mérések jelentős visszaesést mutattak a légúti problémákat okozó légköri károsanyag-szennyezésben.
(MTI)