Horváth Csaba lebukott: a londoni számokkal sincs tisztában

Amióta Horváth Csaba, az MSZP korán kinevezett főpolgármester-jelöltje bejelentette „jó hírét”, miszerint „díjmentessé” tenné a fővárosiaknak a közösségi közlekedést, sokan elemezték a politikusi bejelentés megvalósíthatatlanságát. Horváth többször hivatkozott a londoni dugódíjra, mint példára, most kiderült, ezzel kapcsolatban sincs tisztában a pontos számokkal.• A VEKE-nek rossz híre van: Horváth ötlete irreális • Molnár Gyula kétkedve fogadta Horváth Csaba javaslatát • „Ilyen marhaságot utoljára Horn Gyula mondott” • Újabb kampánylufi? Horváth ingyenes tömegközlekedést ígér + Képek

Kovács N. László
2010. 05. 04. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horváth Csaba a többi között a Budapesten bevezetendő dugódíjakból fedezné a BKV kieső bevételeit, amennyiben a közösségi közlekedést díjmentessé tennék 2013-tól. A VEKE által készített összegzésből kiderül, Horváth számai nem pontosak, korántsem jönne be annyi a dugódíjból, mint amennyire ő számol.
A főpolgármester-jelölt gyakran hivatkozik a londoni példára, miszerint ott óriási bevételek keletkeznek az ottani behajtási díjból. Legutóbb épp hétfőn, az MTV Ma Reggel című adásában próbálta megcáfolni a műsorvezető kijelentését, aki szerint Londonban is mindössze 44 milliárd forintnak megfelelő pénz jön össze évente e díjból. „Hibás adatot mondtak, jóval több. Ha jól emlékszem másfél milliárd fontnak megfelelő összeg érkezik be..., vagy eurónak megfelelő összeg érkezik be...” – állította Horváth. (Már persze az sem mindegy, 1,5 milliárd font, vagy euró, a különbség magyar forintban mintegy 70 milliárd!)

Az MNO megnézte, vajon mi igaz Horváth kijelentéséből. Mint kiderült: alaposan elszámolta magát a szocialista politikus.

A brit főváros központjában 2003 februárjában vezették be a dugódíjat, majd a díjköteles területet 2007 februárjában terjesztették ki Nyugat-London egyes részeire is. A londoni a világ egyik legnagyobb ilyen rendszere. Napidíj nyolc font (2500 forintnál is több) autónként, büntetés 60-150 font. Első féléves működése során az üzemeltető Transport for London (Tfl) szerint 60 ezer kocsival kevesebb hajtott be a kérdéses utakra (ma ez a szám 70 ezer, a Tfl szerint ez 21 százalékos esés a díj bevezetése előtthöz képest), ezen utasok körülbelül fele tömegközlekedésre váltott, mások elkerülik a zónát vagy többen ülnek egy kocsiba, vagy a működési órákon (hétfőtől péntekig, reggel héttől este hatig) kívül utaznak. Mentességet kapnak például a mentők, a motorbiciklik, a rokkantak, kedvezmény jár az alternatív energiával működő autóknak. A díjas területen élők 90 százalékos kedvezményt kapnak.

Nincsenek fizetőkapuk, fizetni telefonon, interneten, sms-ben, vagy akár postán is lehet – előre. Az elhelyezett kamerák minden autó rendszámáról fényképet készítenek, ezt a rendszer tárolja. A nap végén a fizető rendszámokat és a mentességet élvezőket kitörlik, a többieknek megy a büntetés.

A BBC tavaly júliusi cikke szerint a büntetést nem fizetők 93 millió fonttal tartoznak az államnak. Köztük sok a diplomata, Obama nagykövete 3 millióval tartozott augusztusban, mivel az USA „nemzetközi egyezményekben több helyen tiltott adónak” tartja a dolgot.

A Tfl szerint 161 millió fontba került kiépíteni a rendszert, a működtetés további körülbelül 130 millió font évente. Minden befolyt fontot a londoni közlekedési hálózat fejlesztésére kell költeni.

A 2008-2009-as pénzügyi év (Angliában nem tiszta naptári év a pénzügyi év) tiszta bevétele 149 millió font volt. Tehát pontosan a tizede annak, amit Horváth Csaba állított. 1,5 milliárd font volt az összbevétel a dugódíj bevezetése óta, ám a nettó bevétel ez alatt a néhány év alatt mindössze 371 millió font volt, ráadásul a rendszer működésének első három évében nemhogy nyereséget, összességében 155 millió fontnyi veszteséget termelt. Tehát azt mondhatjuk, még Londonban sem jön össze annyi tiszta bevétel, amennyit Horváth Csaba Budapesten remél, arról nem is beszélve, hogy Horváth jóval olcsóbban adná a behajtási engedélyt, mindössze egy BKV-jegy áráért. (A londoni adatokat ezen a honlapon bárki ellenőrzheti.)

Ugyan kevesebb autó jár az utakon, a dugók mérete mára a díj bevezetése előtti állapotokkal vetekszik, a Tfl szerint ez különféle gáz és vízvezetékek felújításának köszönhető. Boris Johnson polgármester tavaly októberi nyilatkozata szerint kisebb fizetőterületet, és magasabb díjakat képzel el. Egy 2005-ös felmérés szerint az áruházak és az éttermek bevételei is visszaestek a díj bevezetése óta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.