Viszonylag elégedettek voltak a kérdésekkel az érettségizők

Nem okozott meglepetést a diákoknak az idei történelem középszintű írásbeli érettségi; egy-egy feladatot ugyan több helyütt kicsit bonyolultnak tartottak, de összességében az eddigi évekhez hasonló nehézségűnek ítélték meg a kérdéseket. • Hunyadit és a nők modern kori helyzetét is választhatták tételként

MNO
2010. 05. 05. 14:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kicsit nehezebb volt az idei történelem középszintű írásbeli érettségi a tavalyinál; a feladatsorból az is látszik, hogy a forrásközpontú történelemoktatás egyre inkább előtérbe kerül – mondta Fazekas Csaba, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke szerdán az MTI-nek. Az alelnök szerint a 2005-ben bevezetett új típusú érettségi legkönnyebb feladatsorát tavaly írták meg a diákok, az idei kérdések ehhez képest voltak „nehezebbek, összetettebbek és heterogénebbek”. A szerdai feladatsor színvonala egyenletes volt, a maturálók elvonatkoztató és szövegértő képességét egyaránt igényelte.


A szegedi Deák Ferenc Gimnázium megkérdezett diákjai az MTI-nek elmondták: az első képes arcfelismerő feladatot kissé bonyolultnak találták, de a tesztek általában véve a források segítségével viszonylag jól megoldhatók voltak, ezeknél nehezebbre számítottak és nem érezték az idő hiányát. Kitértek arra: emelt szintű feladatsort csak néhányan írtak az évfolyamon. A lányok kifejtős kérdésként a legszívesebben a nők első világháború és az 1930-as évek közötti helyzetét elemezték, a fiúknál viszont a görög hitvilág volt inkább a népszerű.

A miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium diákjai – akik közül többen emelt szintű feladatsort írtak – az MTI-nek azt mondták: jók és változatosak voltak a feladatok. Többen kiemelték, hogy az esszék sem voltak nehezek, jutott elég idő mindenre.

A miskolci Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola egyik történelem szakos tanára az MTI-vel azt közölte: a tanulók szerint nem volt olyan nehéz az idei érettségi, ilyen feladatokra, illetve ezekhez hasonlókra készültek. Az esszék is jól sikerültek, a témákat el tudták helyezni térben és időben – fűzték hozzá az érettségizők.

Kovács László, a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium igazgatóhelyettese arról számolt be, hogy náluk a vizsgázók elfogadhatónak tartották a feladatokat. A feladatsor átfogó történelmi áttekintést igényelt és szinte minden kort felölelt, így képet ad a diákok középiskolai tudásáról – értékelte az igazgatóhelyettes, aki történelmet tanít. Hozzátette, hogy a feladatsor érdekes és változatos volt, s a diákok közül jó néhányan fél órával korábban befejezték a dolgozatot.

Különösebb meglepetés nem érte a győri Révai Miklós Gimnázium diákjait sem a történelem írásbeli érettségin, hacsak az nem, hogy több olyan feladatot is választhattak, amely a szóbeli tételek között is helyet kapott – mondta Horváth Péter igazgató.

A soproni Széchenyi István Gimnáziumot vezető Szabó Miklós szerint se könnyebb, se nehezebb nem volt a feladatsor, mit a korábbi években, a rövid feladatokra viszont nem mindenkinek volt elég a rendelkezésre álló idő. Mint mondta, sokak választását megszabta a vizsga „menüsor jellege”, hiszen ha az irodalom és rajzórákon is tanult görög mitológiát választották, akkor az kizárta, hogy bizonyos más tételekkel folytassák a munkát. Az igazgató szerint ez is magyarázza, hogy sokan a magyar honfoglalást és az 1849-es tavaszi hadjáratot választották a továbbiakban, ám ebben az is szerepet játszhatott, hogy mindkét tételhez bőséges forrásanyag állt a diákok rendelkezésére.

Magasi András, a Pécsi Tudományegyetem Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója az MTI-nek elmondta: középszinten a görög hitvilágról szóló esszé volt igen népszerű. A több mint kétszáz érettségiző közül sokan nem is használták ki a rendelkezésre álló három órát – tette hozzá.

A pécsi Leőwey Klára Gimnázium végzősei közül azonban többeknek épp az időbeosztással akadtak gondjaik. Egyesek úgy vélték, a rövid feladatok az idén nehezebbek voltak a tavalyinál.

A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának végzős diákjai a vártnál kicsit nehezebbnek ítélték a feladatsort, de elmondásuk szerint az így sem okozott nekik különösebb gondot. Mint elmondták, a tételek közötti választás megoszlott, abban viszont egyetértettek: a rendszerváltásról nem szívesen írtak, mert az „nagyon aktuális és összemosódik a napi politikával.” Az egyetemes történeti esszénél az ógörög hitvilág általában népszerűbb volt, mint a nők helyzetéről szóló feladat.

„Négy év anyagát összefogó, szép feladatlapnak” értékelte a történelmi érettségi feladatokat Czigány László, a zalaegerszegi Ady Endre gimnázium igazgatója, aki úgy vélte: annak, aki ötöst akart írni, jól kellett gazdálkodnia az idővel, mert az előző évekhez képest összetettebbek voltak a feladatok. A fontos történelmi korszakokat kiemelve mind a minőséget, mind a mennyiséget tekintve megfelelő kérdéseket tettek fel a végzősöknek – mondta.

Kollaricsné Soós Erika, a Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatóhelyettese azt mondta, hogy néhány kérdést ugyan pontatlanul fogalmaztak meg, de ennek ellenére összességében jók és megoldhatók voltak a feladatok. A pontatlanságra példaként említette az ipari forradalommal kapcsolatos kérdéssort: a jellemző energiaforrásoknál a vizsgázók egy része a kőszenet, a másik része a gőzt jelölte meg, noha mindkét válasz elfogadható volt. Ha tanultak a diákok, nem okozhatott nekik problémát a feladatsor megoldása – közölte az igazgatóhelyettes.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.