Szöul, Tesco áruház. Néhány héttel ezelőtt felkereshettem Magyarország leggátlástalanabbul működő áruházláncának kelet-ázsiai társát, mert kíváncsi voltam, hogy hozzánk hasonlóan vajon ott is megengedik-e a brit cégnek, hogy azt csináljon munkavállalóival, a fogyasztókkal és a hazai termelőkkel, amit csak akar. Vajon Dél-Koreában is könyörögnek-e azért a cégnek, hogy legyen oly kedves, és többségében hazai termékeket áruljon? S elnézik-e neki azt, hogy a kereskedelemből származó óriási hasznot kizárólag ő fölözze le, hogy azután teljes egészében kivigye az országból? Nos, Dél-Koreában nem úgy van, mint nálunk. Nem engedik meg neki. A dolog eleve ott kezdődik, hogy a brit Tesco erős hazai társ nélkül be sem tehette volna a lábát az országba.
A Home Plus nevű bolthálózatot a Tesco csak a dél-koreai, bivalyerős Samsunggal (ejtsd: szamszong) együtt hozhatta létre. A két tulajdonos cég együtt üzemelteti a láncot, nevük is együtt szerepel az épület homlokzatán. Az áruház hasonló termékeket árul, mint magyarországi társai, azaz szinte mindent. Alap- és feldolgozott élelmiszertől kezdve a ruházaton keresztül a legbonyolultabb iparcikkekig. Az épület mindkét szintjét végigjárva tüzetesen átvizsgáltam a termékeket. Az élelmiszerek közül csupán egy, valamilyen különleges banán származott a Fülöp-szigetekről, minden más Dél-Koreából került a polcokra. A száz és száz fajta friss zöldség és gyümölcs, a hús, a hal, a felvágottak és a konzervek, a tészta, az olaj és az ásványvizek 99,9 százaléka, szóval, mondhatni, kivétel nélkül minden dél-koreai termék, amelyet – és ezt külön hangsúlyozni kell! – kifogástalan színvonalon tudnak előállítani helyben a vállalatok.
A hazai termékekre való igény kézzelfogható, a dél-koreai éttermek legtöbbjének bejáratánál tábla hirdeti, hogy az ételek alapanyagait otthon termelték, állították elő.
A Home Plus tisztítószer- és higiéniai osztályán sem hittem a szememnek: nem találtam például egyetlen külföldről származó fogkrémet sem, amelyből itthon szinte csak külföldi van. Kizárólag dél-koreait, de abból vagy ötven fajtát. A ruházati osztályon csupán az Adidas termékei származtak máshonnan. A hazai amellett, hogy általában olcsóbb, sokkal nagyobb kínálatban lelhető fel kiváló minőségben. A német cég ruházati termékeinél egyetlen nézelődő sem állt, ellentétben a hazaiaknál, amelyeket szintén tudatosan előnyben részesítenek a dél-koreaiak. A sörök közül kínaira, belgára és németre is leltem, ugyanúgy, mint ír whiskeyre, orosz vodkára vagy olasz mandulalikőrre. Ezeket ott nem gyártják, így velük bővül a kínálat, vagy csupán ez lehet a Tesco érzékelhető nyoma az együttműködésben. Mindenesetre a termékek címkéjén ebben az esetben sem felejtik el feltüntetni, hogy melyik országban gyártották. Mert ott komolyan veszik és nem maszatolják el a vásárlót eligazító információkat. Még a méz esetében sem, így mindenki tudja, hogy hazai termékért ad-e ki pénzt vagy külföldiért, s az pontosan melyik országból származik. Azaz nem intézik el a dolgot azzal, mint az Európai Unióban, hogy csak az EU-t vagy az EU-n kívüli világot tüntetik fel általában az áruk címkéjén, hanem minden terméken a pontos származási helyet.