Túri Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője a Népszabadság információit megerősítve az MTI-nek pénteken azt mondta: nem értékarányos szerződést kínált nekik a sármelléki létesítmény, ahol 2007 óta állomásozik mentőhelikopter. Évente 300-350 bevetésen vesz részt a légi jármű, amelynek működési körzete több mint 800 ezer embert érint, Veszprém megye nyugati részén, Zala és Vas megyében, továbbá Somogy megye nagyobb részén. Az ügyvezető kifejtette: mostani működésük során mindössze három, rendkívül rossz állapotú szobát vesznek igénybe a repülőtér üzemeltetőjétől. Ezekben nincs fűtés és meleg víz, az egyikben pedig feltört a szennyvíz, ezért irreálisan soknak tartja a kért, havi 225 ezer forintos bérleti díjat. Mindezen felül naponta és személyenként 10 eurós díjat számláz a reptér működtetője az orvosok, a pilóták és a személyzet napi átvizsgálásáért, vagyis azért, hogy a nemzetközi repülőtér területén lévő munkahelyükre bemehessenek.
„Teljesen kiszolgáltatott helyzetben vagyunk, erőfölényével él vissza a repülőtér üzemeltetője, amely veszélyezteti a légi mentést” – fogalmazott Túri Péter. Elmondta, hogy levélben azt is leírták számukra: ha akarnak, elmehetnek máshova. Hozzátette, hogy a két évvel ezelőttihez képest ugyan változatlan a bérleti díj, de már nem kérik a repülőtér által biztosított hangárt, mert az a helikopter épségét veszélyeztetően rossz állapotú, és a bizonytalan kerozinszállítások miatt már maguk biztosítják az üzemanyagot is. Ugyanakkor ők építettek mobil hangárt és lebetonozták azt a területet, ami a gép biztonságos mozgatásához szükséges.
A légimentőknek már van jogerős építési engedélyük egy állandó bázis felépítéséhez Sármelléken, ahhoz az önkormányzat területet biztosít, de a fedezetet egyelőre még nem kapták meg. Ha a pénz rendelkezésükre áll, 6-8 hónap alatt elkészülhet az új bázis, amely már a repülőtértől teljesen függetlenül tud működni – tette hozzá Túri Péter.
Gubicza Ágoston, a jelenlegi üzemeltető FB Airport Kft. ügyvezetője az MTI-nek arról beszélt, hogy kizárólag elszámolási vitájuk van, a mentőkkel január óta nem tudtak megegyezni a bérleti díjról, ezért szerződés nélkül üzemeltetnek bázist Sármelléken. A havi 225 ezer forintos, 2009-ben is kifizetett bérleti díj mintegy 60 százalékos kedvezményt jelent az igénybe vett terület és szolgáltatások tarifáihoz képest. Hangsúlyozta, hogy nem kizárólag bérleti, hanem szolgáltatási díjról is szó van. A mentők igényelték már 2007-ben a három, nem túl jó állapotú szobát, az 500-600 négyzetméteres területet, ahol a mobilhangárt is felállították, és igénybe veszik a fegyveres őrség védelmét, valamint a hatályos jogszabályok szerint az állam által megszabott ellenőrzéseket.
„Ha nem kívánják a bérleti és szolgáltatási díjat kifizetni, de ott akarnak lenni a reptéren, akkor mást nem tehetünk, mint a publikus tarifáink és a jogszabályok alapján kiszámlázni ennek a költségét, mert ezeket a díjakat nekünk is tovább kell utalni az államnak” – fogalmazott Gubicza Ágoston. A jogszabályok szerint a mentési tevékenységet, vagyis a gép parkolásáért, a leszállásért és a felszállásért nem kérhetnek és nem is kérnek díjat, de az utasbiztonsági ellenőrzést az elzárt területre való belépéskor ugyanúgy ki kell fizetni, mint másoknak.
A repülőtér üzemeltetője szerint onnan indult a vitájuk, hogy a mentők kérték: újítsák fel az általuk használt helyiségeket, de ezt nem tehetik meg, mert azok használatára nincs érvényes szerződés. Közölték, hogy nem akarják ellehetetleníteni a légimentők működését, elküldeni sem akarják őket, sőt felajánlottak az Országos Mentőszolgálat megkeresésére egy mintegy 50 millió forintot értő területet, ahol a légimentők bázisát felépíthetik, amit már önállóan, díjmentesen működtethetnek a saját területükön.
(mti)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.