Lesz erejük újraépíteni? 200 ház vált a földdel egyenlővé + Képriport

Megérkezett a Magyar Honvédség harci járműve péntek kora reggel Ludányhalásziba, hogy hetekre elég szénát vigyen be a víz által elzárt állattartó telepekre. Több mint nyolcvanmillió forint kárt okozott az ár- és a belvíz az állami tulajdonban lévő erdőkben Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében. Mindeközben a tűzoltóság pénteken megkezdte a szivattyúzást a 2-es villamos Lánchíd alatti alagútjából, amelyet néhány napja öntött el a dunai áradás. 200 házat döntött romba az árvíz, 3350 ember vár arra Borsodban, hogy hazatérhessen.• Segélykoncert az árvízkárosultakért• Egyre több helyen járnak menetrend szerint a buszok • Árvíz: Járóka segítséget kért az uniótól• Végre megszabadulnak a víztől? Nincs már veszélyhelyzet • Erdélyből is érkezett segítség Edelénybe

MNO
2010. 06. 11. 8:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ökrös László, a Nógrád Megyei Védelmi Bizottság titkára az MTI munkatársának a helyszínen elmondta: a lánctalpas, úszó harci járművet trélerrel szállították Ludányhalásziba. A járművet Becsó Zsolt bizottsági elnök kérte a Honvédelmi Minisztériumtól, hogy megmentsék a tízmilliós értékű szarvasmarha-állományt, az állatokat ugyanis a gazdák már nem tudják ellátni, mivel az Ipoly által elöntött terület megközelíthetetlen. A titkár tájékoztatása szerint a harci jármű üzemórája 150 ezer forint, a költségekhez a gazdálkodók mellett az önkormányzat is hozzájárul.

Döbrei Tamás, az egyik érintett gazdálkodó – egyben a Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatal földművelésügyi igazgatóságának hatósági osztályvezetője – elmondta: az Ipoly völgyében, Ipolytarnóctól Hontig több mint 7 ezer hektár legelő- és kaszálóterületet öntött el a víz, a terület hat hete áll víz alatt. Ez kisebb-nagyobb mértékben huszonegy állattartó gazdaságot érint – tette hozzá. Elmondta azt is: ez a terület adja a megye húshasznú szarvasmarha-állományának 85 százalékát, háromezer szarvasmarháról és a szaporulatáról van szó.

A gazdálkodók több teherautónyi szénát vittek péntek hajnalban a kiöntéssel képződött tó szélére, hogy a honvédségi jármű két-három hétre való takarmányt vihessen át a mintegy két méter magasságú vízen az állatoknak.

Végh Kornél gazdálkodó azt mondta, van olyan gulya, melyet két hete nem látott. Az állatok egy dombon tudtak legelni, de az érintett állományból száz tehén már elpusztult.

A helyiek szerint 1963 júliusában volt ekkora kiöntés a Nógrád megyei faluban. Döbrei Tamás közölte azt is, hogy ezekről a területekről semmit nem lehet majd betakarítani. E munka felével már végeztek volna, ha nem jön a víz, de most két-három év is kell, amíg a terület helyreáll – mondta.

Óriási az erdők kára

Több mint nyolcvanmillió forint kárt okozott az ár- és a belvíz az állami tulajdonban lévő erdőkben Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében – közölte a Nyírerdő Nyírségi Erdészeti Zrt. sajtóreferense pénteken az MTI-vel.

A víz a Tisza menti területeken, illetve Nyíregyháza és Fehérgyarmat térségében okozott jelentősebb károkat – mondta Vereb István. Hozzátette: a szakemberek felmérése szerint „a makkvetésekben, a felújításokban, a fiatalosokban, illetve a felhalmozott faanyagban” összességében mintegy 67 millió forintos kár keletkezett. Az erdőterületeken a belvíz miatt számos fa kidőlt, ami körülbelül 13 millió forintos veszteséget okozott az erdőgazdaságnak.

A legnagyobb kárt a társaság nyíregyházi erdészeténél regisztrálták, mértéke meghaladja a 18 millió forintot. Tölgyfa Gábor, az erdészet igazgatója szerint a május eleji fagyos hajnalok miatt az erdészet kezelésében lévő területeken mintegy negyvenkét hektár akácost károsított a hideg.

A Tisza magas vízállása elsősorban Tiszadob és Tiszatelek környékén okozott gondokat. A Nyírerdő Zrt.-nek a becslések szerint mintegy 35 hektáron kell az erdőfelújításokat az árvíz levonulta után helyreállítania, a nyírségi homokterületeken 7 hektár erdősítés vált a belvíz áldozatává.

A sok eső hatásával a nyíregyháziak is szembesülnek: a sóstói erdőben több helyen hatalmas vízállás állja útját a turistáknak. Az igazgató hozzátette: kedvező időjárás esetén is néhány hétnek kell még eltelnie, hogy kiszáradjon a terület, ezért minden erdőjárót fokozott figyelemre és óvatosságra intenek az erdészek.

Szivattyúzni kezdtek a 2-es villamos Lánchíd alatti alagútjából

A tűzoltóság pénteken megkezdte a szivattyúzást a 2-es villamos Lánchíd alatti alagútjából, amelyet néhány napja öntött el a dunai áradás. Paul Tamás, a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság sajtóügyeletese az MTI-nek elmondta, hogy jelenleg három méter magasan áll a víz a Lánchíd pesti hídfője alatt húzódó villamossíneken. A tűzoltóság a BKV kérésére több egységgel, összesen öt szivattyúval próbálja a villamosok számára újból járhatóvá tenni az alagutat – fűzte hozzá. A közlemény szerint a Tisza magas vízállása miatt Szolnok és Szajol között csökkenteni kellett a vonatok sebességét, emiatt 10-15 perces késések előfordulhatnak.

Újra meg kell váltani az IC-jegyeket

Az árvízi helyzet változásával összefüggésben péntektől szinte valamennyi intercityvonatra ismét meg kell váltani a hely- és pótjegyet, az intézkedés a Budapest-Keleti–Miskolc–Hidasnémeti viszonylatban közlekedő néhány intercityvonatot nem érinti – közölte a Mávinform az MTI-vel.

Az árvízhelyzet miatt a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Budapest viszonylatban közlekedő körintercity-vonatok további intézkedésig Miskolc-Tiszai pályaudvarig, valamint Nyíregyháza állomásig és vissza közlekednek. A Nyíregyháza–Miskolc oda-vissza viszonylatban az utasokat személyvonatok szállítják.

A Miskolc–Sátoraljaújhely vonalon Olaszliszka-Tolcsva és Sátoraljaújhely állomás között, illetve a Miskolc–Hidasnémeti vonalon Szikszó és Forró-Encs között vonatpótló autóbuszok viszik az utasokat.

A Miskolc–Tornanádaska vonalon Sajóecseg és Tornanádaska között nem közlekednek a vonatok. Az utasforgalmat a Borsod Volán menetrend szerinti járataival bonyolítják le – írták.

A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok-vasútvonalon Vámosgyörk és Jászladány között megindult a vonatközlekedés. Vonatpótló buszok szállítják az utasokat Jászladány és Újszász, valamint az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc-vasútvonalon Nógrádkövesd és Balassagyarmat között. Ugyancsak vonatpótló busz jár a Dombóvár–Bátaszék vonalon Dombóvár és Mágocs-Alsómocsolád között.

Az árvízi helyzet miatt a Szlovákia felé meghirdetett személyszállító vonatok, valamint vonatpótló autóbuszok – további intézkedésig – a következők szerint közlekednek: Hidasnémeti felé Kassára közlekednek a vonatok, de Szikszó és Forró-Encs állomások között vonatpótló buszok szállítják az utasokat. A Szob, valamint Rajka határátmenetekben a közforgalmú menetrendben meghirdetett vonatokkal a közlekedés lehetséges – olvasható a közleményben.

Állnak a nyári gátak a Gemenci-erdőben

A hírekkel ellentétben állnak a nyári gátak a Gemenci-erdőben – közölte a Gemenc Zrt. vezérigazgatója pénteken az MTI-vel. Csonka Tibor cáfolta a vízügyi igazgatóság előző napi közlését, miszerint a rezéti nyári gát nem tudott ellenállni az árhullámnak, és a víz betört a védett területekre. A három gát csaknem ezerhektárnyi területet véd az ártól, ahol több ezer veszélyeztetett vad tartózkodik, szarvasok, vaddisznók, őzek. A vezérigazgató hozzátette: miután a Duna már apad Bajánál, bíznak abban, hogy a védművek kibírják a víz nyomását.

Az MTI érdeklődése nyomán a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság műszaki igazgatóhelyettese pontosította a Gemenci-erdővel kapcsolatos csütörtöki közlésüket. Tóth Sándor elmondta: a víz valóban betört a védett területre, de csak egy vékony sugárban, a gátat sikerült helyreállítani.

(MTI, hírTV)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.