Meglepődhet a MÁV pénztárainál a tájékozatlan utazó

Meglepődhet mostanában az a tájékozatlan utazó, aki az egyre gyakoribb, 15 percet meghaladó IC-késés után próbálkozik pótjegye visszaváltásával a MÁV pénztárainál. Június elsejétől csak 30 perces késés után jogosult visszatérítésre, igaz, most már többet kap, mint a pótjegy ára. És nem is kell sorba állni a pénztárak előtt.

Pálffy Lajos
2010. 06. 17. 20:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még egy változás: június 1-jétől a 100 kilométer feletti távolságra váltott menettérti menetjegyek érvénytartama az érvényesség első napját követő egy hónapról a 14. nap 24 órájára változik. A korábban megvásárolt menetjegyek érvénytartamát ez nem érinti.


A sajtóban kevésbé taglalt változásokról a MÁV-Start szóvivője tájékoztatta az MNO-t. A Szabó Anett által kérdéseinkre küldött válaszlevélben felsorolja, hogy a cég üzletszabályzatának módosításáról sajtótájékoztatót is tartottak, no és a Magyar Közlönyben, a MÁV-Start weboldalán és a vasútállomásokon kifüggesztett tájékoztatókról is értesülhetett ezekről az utazóközönség. Aki eme lehetőségeket nem vette igénybe, az június elsejétől hiába próbálta egy 15 perces késés után visszakapni pénzét, a pénztáraknál arról tájékoztatták, hogy ezután csak 30 perc után fizet a MÁV, igaz, ez esetben a jegyár 25 százalékát is visszaadják – 30 napon belül. (A cég egyébként az utasok észrevételeivel és EU-s normákkal indokolta a változtatást.)

15 százalék kérte csak vissza a pénzt

Kérdésünkre, hogy van-e valami összefüggés a vasúti pályák folyamatosan romló állapota és az új rendszer között, Szabó Anett válaszában hangsúlyozta, „a módosításokat a jogszabályi környezet megváltozása és kötelező érvényű adaptálása az üzletszabályzatba indokolta, tehát a vasúti pályákkal nincs összefüggésben”. A szóvivő a korábbi rendszer adatait ismertetve közölte: 2009-ben az InterCity-vonatok 11,4 százaléka késett 15 percen túl, a késő IC-k utasainak körülbelül 15 százaléka jelezte visszafizetési igényét a jegypénztáraknál. Ez a viszonylag alacsony szám abból is adódhat, hogy eddig csak a késő vonat befutása után volt lehetőség a pótjegyek visszaváltására, viszont sokan annak örültek inkább, hogy a csatlakozás megvárta őket és igyekeztek is átszállni az indulóban lévő vonatra.

Az új utasjogi rendelet életbelépésével egyébként a pótjegyes, helyjegyes vonatok 30 percen túli késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árának, „hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának – 30 és 119 perc közötti késés esetén – a késett vonatra eső részének 25 százaléka, – a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 százaléka jár vissza az érintett utasok számára a benyújtott igények alapján” – írta a szóvivő.

Ki jár jól?

Késés esetén az utasnak meg kell keresnie az állomás ügyeletesét vagy a kalauzt, akik igazolják a késés időtartamát. Még erre sincs szükség, ha a menetjegyet láttamozta a jegyvizsgáló. Az utasok eztán annak is örülhetnek, hogy a visszatérítési igényt bármelyik állomáson be lehet jelenteni, azt a vasút az illetékes helyre továbbítja. A pénzt postán, átutalással vagy a kiválasztott állomáson, készpénzben adják vissza.

Azt hiába kérdeztük, hogy végül tavaly mekkora összeget fizettek ki összesen a késések miatt, mint ahogy arra sem kaptunk választ, hogy van-e előzetes kalkulációjuk arra, mennyibe fog kerülni az új rendszer az állami vasúttársaságnak. Csak annyit írt a szóvivő, hogy ez várhatóan nem lesz nagyobb a korábbi visszatérítési szisztéma alapján kifizetett összegnél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.