Meglepődhet a MÁV pénztárainál a tájékozatlan utazó

Meglepődhet mostanában az a tájékozatlan utazó, aki az egyre gyakoribb, 15 percet meghaladó IC-késés után próbálkozik pótjegye visszaváltásával a MÁV pénztárainál. Június elsejétől csak 30 perces késés után jogosult visszatérítésre, igaz, most már többet kap, mint a pótjegy ára. És nem is kell sorba állni a pénztárak előtt.

Pálffy Lajos
2010. 06. 17. 20:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még egy változás: június 1-jétől a 100 kilométer feletti távolságra váltott menettérti menetjegyek érvénytartama az érvényesség első napját követő egy hónapról a 14. nap 24 órájára változik. A korábban megvásárolt menetjegyek érvénytartamát ez nem érinti.


A sajtóban kevésbé taglalt változásokról a MÁV-Start szóvivője tájékoztatta az MNO-t. A Szabó Anett által kérdéseinkre küldött válaszlevélben felsorolja, hogy a cég üzletszabályzatának módosításáról sajtótájékoztatót is tartottak, no és a Magyar Közlönyben, a MÁV-Start weboldalán és a vasútállomásokon kifüggesztett tájékoztatókról is értesülhetett ezekről az utazóközönség. Aki eme lehetőségeket nem vette igénybe, az június elsejétől hiába próbálta egy 15 perces késés után visszakapni pénzét, a pénztáraknál arról tájékoztatták, hogy ezután csak 30 perc után fizet a MÁV, igaz, ez esetben a jegyár 25 százalékát is visszaadják – 30 napon belül. (A cég egyébként az utasok észrevételeivel és EU-s normákkal indokolta a változtatást.)

15 százalék kérte csak vissza a pénzt

Kérdésünkre, hogy van-e valami összefüggés a vasúti pályák folyamatosan romló állapota és az új rendszer között, Szabó Anett válaszában hangsúlyozta, „a módosításokat a jogszabályi környezet megváltozása és kötelező érvényű adaptálása az üzletszabályzatba indokolta, tehát a vasúti pályákkal nincs összefüggésben”. A szóvivő a korábbi rendszer adatait ismertetve közölte: 2009-ben az InterCity-vonatok 11,4 százaléka késett 15 percen túl, a késő IC-k utasainak körülbelül 15 százaléka jelezte visszafizetési igényét a jegypénztáraknál. Ez a viszonylag alacsony szám abból is adódhat, hogy eddig csak a késő vonat befutása után volt lehetőség a pótjegyek visszaváltására, viszont sokan annak örültek inkább, hogy a csatlakozás megvárta őket és igyekeztek is átszállni az indulóban lévő vonatra.

Az új utasjogi rendelet életbelépésével egyébként a pótjegyes, helyjegyes vonatok 30 percen túli késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árának, „hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának – 30 és 119 perc közötti késés esetén – a késett vonatra eső részének 25 százaléka, – a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 százaléka jár vissza az érintett utasok számára a benyújtott igények alapján” – írta a szóvivő.

Ki jár jól?

Késés esetén az utasnak meg kell keresnie az állomás ügyeletesét vagy a kalauzt, akik igazolják a késés időtartamát. Még erre sincs szükség, ha a menetjegyet láttamozta a jegyvizsgáló. Az utasok eztán annak is örülhetnek, hogy a visszatérítési igényt bármelyik állomáson be lehet jelenteni, azt a vasút az illetékes helyre továbbítja. A pénzt postán, átutalással vagy a kiválasztott állomáson, készpénzben adják vissza.

Azt hiába kérdeztük, hogy végül tavaly mekkora összeget fizettek ki összesen a késések miatt, mint ahogy arra sem kaptunk választ, hogy van-e előzetes kalkulációjuk arra, mennyibe fog kerülni az új rendszer az állami vasúttársaságnak. Csak annyit írt a szóvivő, hogy ez várhatóan nem lesz nagyobb a korábbi visszatérítési szisztéma alapján kifizetett összegnél.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.