Nem csak a vasút, az emberek is újjászülettek + Képek

Összesen 210 kilométeren, öt vasúti mellékvonalon indult vasárnap újra a személyszállítás, melyet több városban is megünnepeltek. Fónagy János a pápai ünnepségen arról beszélt, készen van a közösségi közlekedés megújításának teljes stratégiája. Varga Mihály a karcag-tiszafüredi vasútvonalon újraindult személyszállítás ünnepségén pedig köszönetet mondott mindenkinek, aki „Debrecentől Budapestig” segítette az újraindítás megszervezését. Navracsics Tibor Zircen azt mondta: a vonatközlekedés mostani újraindításával véget ért a dackorszak, és az együttműködés időszaka jön.

MNO
2010. 07. 04. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a közösségi közlekedés megújításához sok milliárd forintra lesz szükség, de lényeges az ütemezés, az pedig az ország gazdasági állapotától függ. Figyelmeztetett arra is, hogy a vasút nem csupán fogyasztója a költségvetésnek, hanem a nemzeti piac fontos része, a gazdaságnak meghatározó szereplője.

Az államtitkár szerint évek óta kész minden terv és számítás arra vonatkozóan, hogy a főváros körüli 11 elővárosi vasút – amelyen a MÁV személyforgalmának több mint a fele bonyolódik – a jelenleginél magasabb színvonalon és sűrűbb üzemmenet szerint közlekedjen. Ezt tervezik a nagyobb vidéki városok környezetében is, illetőleg ott, ahol a foglalkoztatásnak a közösségi közlekedés meghatározó eleme – mondta az államtitkár.

Fónagy János a pápai ünnepségen emlékeztetett: már az első Orbán-kormány meggyőződéssel vallotta, hogy a vasutakat – lehetőség szerint – meg kell őrizni, ám 2002. után egy „más szellemiség” jött. Véleménye szerint mesterséges a szembeállítás, hogy autóbusz kell vagy vonat, mert mindkettőre szükség van. Az igazi verseny nem az autóbusz és a vonat, hanem a közösségi közlekedés és a személygépkocsi között van – mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jövő a közösségi közlekedés mellett szól.


Fónagy János hangoztatta: a polgári kormány meggyőződése, hogy a vasút „nem vállalati ügy, nem egy vállalat gazdaságosságának a kérdése”, hanem alapvetően társadalompolitikai és gazdaságpolitikai ügy. Beszámolt arról, hogy a napokban megnyílt öt vonalon túl december 31-ig további vasúti szakaszokat kívánnak még forgalomba helyezni.

Gyopáros Alpár, Csorna fideszes országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ha a budapestieknek jár öt percnyi idő megtakarítása a négyes metró megépítésével, akkor a vidéki embereknek is jár a 35-45 percnyi időmegtakarítás. „Nekünk jár a Pápa-Csorna vasútvonal és jár a csornai elkerülő út” – hangoztatta a kormánypárti politikus. Kovács Zoltán (Fidesz), Pápa polgármestere elmondta: jelenleg három vonatpár közlekedik naponta Pápa és Csorna között, amelyet szeptembertől ötre vagy hatra szeretnének növelni.

A karcag-tiszafüredi vasútvonalon is zakatol a vonat

Újraindult a karcag-tiszafüredi vasúti mellékvonalon a személyszállítás. Az első, nemzeti színű koszorúval, zászlókkal feldíszített szerelvény a térség országos politikusait, polgármestereit szállítva vasárnap futott be Karcagra. A helyiek körében „kispiros”-nak becézett szerelvényt mintegy 300 helyi lakos fogadta nagy ovációval.


Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár, Nagy-Kunság fideszes országgyűlési képviselője a fogadóünnepségen köszönetet mondott mindenkinek, aki „Debrecentől Budapestig” segítette az újraindítás megszervezését. Emlékeztetett, 193 nap telt el a személyszállítás megszüntetése óta, és a helybéliek attól kezdve mindvégig hittek abban, hogy az csak múló állapot lesz. Nemcsak a vasútvonal született újjá, hanem az a 60 ezer ember is, akit a térségben naponta kiszolgál – fogalmazott.


Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter, Karcag volt polgármestere úgy fogalmazott, hogy a magyar történelemben már nagyon sokszor volt károkozás, és hosszú időbe telt, mire helyrehozták. A karcagi vasút újjászületése esetében most ez gyorsan sikerült, köszönhetően a Fidesz választási győzelmének – fűzte hozzá. Rövid beszédében kitért arra, hogy a helyi vasút újraindításával dédnagyapáiknak is tartoztak, akik az 1890-es években a maguk erejéből teremtették meg a vasúti közlekedés feltételeit a Nagy-Kunságban. A karcag-tiszafüredi vasútvonalon egyelőre naponta három vonatpár közlekedik a reggeli, a déli és a délutáni órákban.

Fotók: Tóth Zoltán



(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.