A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a közösségi közlekedés megújításához sok milliárd forintra lesz szükség, de lényeges az ütemezés, az pedig az ország gazdasági állapotától függ. Figyelmeztetett arra is, hogy a vasút nem csupán fogyasztója a költségvetésnek, hanem a nemzeti piac fontos része, a gazdaságnak meghatározó szereplője.
Az államtitkár szerint évek óta kész minden terv és számítás arra vonatkozóan, hogy a főváros körüli 11 elővárosi vasút – amelyen a MÁV személyforgalmának több mint a fele bonyolódik – a jelenleginél magasabb színvonalon és sűrűbb üzemmenet szerint közlekedjen. Ezt tervezik a nagyobb vidéki városok környezetében is, illetőleg ott, ahol a foglalkoztatásnak a közösségi közlekedés meghatározó eleme – mondta az államtitkár.
Fónagy János a pápai ünnepségen emlékeztetett: már az első Orbán-kormány meggyőződéssel vallotta, hogy a vasutakat – lehetőség szerint – meg kell őrizni, ám 2002. után egy „más szellemiség” jött. Véleménye szerint mesterséges a szembeállítás, hogy autóbusz kell vagy vonat, mert mindkettőre szükség van. Az igazi verseny nem az autóbusz és a vonat, hanem a közösségi közlekedés és a személygépkocsi között van – mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jövő a közösségi közlekedés mellett szól.
Fónagy János hangoztatta: a polgári kormány meggyőződése, hogy a vasút „nem vállalati ügy, nem egy vállalat gazdaságosságának a kérdése”, hanem alapvetően társadalompolitikai és gazdaságpolitikai ügy. Beszámolt arról, hogy a napokban megnyílt öt vonalon túl december 31-ig további vasúti szakaszokat kívánnak még forgalomba helyezni.
Gyopáros Alpár, Csorna fideszes országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ha a budapestieknek jár öt percnyi idő megtakarítása a négyes metró megépítésével, akkor a vidéki embereknek is jár a 35-45 percnyi időmegtakarítás. „Nekünk jár a Pápa-Csorna vasútvonal és jár a csornai elkerülő út” – hangoztatta a kormánypárti politikus. Kovács Zoltán (Fidesz), Pápa polgármestere elmondta: jelenleg három vonatpár közlekedik naponta Pápa és Csorna között, amelyet szeptembertől ötre vagy hatra szeretnének növelni.
A karcag-tiszafüredi vasútvonalon is zakatol a vonat
Újraindult a karcag-tiszafüredi vasúti mellékvonalon a személyszállítás. Az első, nemzeti színű koszorúval, zászlókkal feldíszített szerelvény a térség országos politikusait, polgármestereit szállítva vasárnap futott be Karcagra. A helyiek körében „kispiros”-nak becézett szerelvényt mintegy 300 helyi lakos fogadta nagy ovációval.
Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár, Nagy-Kunság fideszes országgyűlési képviselője a fogadóünnepségen köszönetet mondott mindenkinek, aki „Debrecentől Budapestig” segítette az újraindítás megszervezését. Emlékeztetett, 193 nap telt el a személyszállítás megszüntetése óta, és a helybéliek attól kezdve mindvégig hittek abban, hogy az csak múló állapot lesz. Nemcsak a vasútvonal született újjá, hanem az a 60 ezer ember is, akit a térségben naponta kiszolgál – fogalmazott.
Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter, Karcag volt polgármestere úgy fogalmazott, hogy a magyar történelemben már nagyon sokszor volt károkozás, és hosszú időbe telt, mire helyrehozták. A karcagi vasút újjászületése esetében most ez gyorsan sikerült, köszönhetően a Fidesz választási győzelmének – fűzte hozzá. Rövid beszédében kitért arra, hogy a helyi vasút újraindításával dédnagyapáiknak is tartoztak, akik az 1890-es években a maguk erejéből teremtették meg a vasúti közlekedés feltételeit a Nagy-Kunságban. A karcag-tiszafüredi vasútvonalon egyelőre naponta három vonatpár közlekedik a reggeli, a déli és a délutáni órákban.
(MTI)