Újabb érdekes epizódjához érkezett az Alstom-szappanopera

Nem az Alstom Transport készítette az új metrószerelvények beszerzéséről szóló szerződést, így a vis maior feltételek sem köthetők hozzá – reagált a francia cég a Népszabadság csütörtöki számában megjelentekre.

MNO
2010. 08. 19. 17:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lapban közölt cikk szerint az új metrószerelvények beszerzési szerződésében a felek úgynevezett vis maior eseménynek minősítik a típusengedélyek megszerzésének elmulasztását. Ilyen esetekben a partnerek nem felelősek az eseményből származó károkért.

Az Alstom az MTI megkeresésére úgy reagált: nem az Alstom Transport készítette a 2-es és 4-es metróvonal új metrószerelvényeinek tervezésére, gyártására és leszállítására vonatkozó szerződést. Hangsúlyozták: a szerződéstervezet, valamint annak a vis maior helyzetekre megfogalmazott teljes feltételrendszere, a vevő által 2006 márciusában kiírt európai közbeszerzési pályázat ajánlattételi dokumentációjának volt a része. Ebből adódóan ez a dokumentáció a pályázaton részt vevő minden cég számára ismert és egységesen érvényes volt – tették hozzá.

A Főpolgármesteri Hivatal múlt csütörtökön közölte, hogy a BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát. Az akkori közlemény szerint a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2 vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4 vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ – írták.

A másik lehetőség, hogy a közgyűlés – tulajdonosként eljárva – úgy határoz: mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie szerződések felmondása céljából. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt az Alstomnak, többi között a fékrendszer problémái miatt. Azóta kiderült, hogy nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. A francia cég 22 szerelvény gyártását vállalta: a 2-es metróra 150 millió euróért, a négyes vonalra 114 millió euróért.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.