A lapban közölt cikk szerint az új metrószerelvények beszerzési szerződésében a felek úgynevezett vis maior eseménynek minősítik a típusengedélyek megszerzésének elmulasztását. Ilyen esetekben a partnerek nem felelősek az eseményből származó károkért.
Az Alstom az MTI megkeresésére úgy reagált: nem az Alstom Transport készítette a 2-es és 4-es metróvonal új metrószerelvényeinek tervezésére, gyártására és leszállítására vonatkozó szerződést. Hangsúlyozták: a szerződéstervezet, valamint annak a vis maior helyzetekre megfogalmazott teljes feltételrendszere, a vevő által 2006 márciusában kiírt európai közbeszerzési pályázat ajánlattételi dokumentációjának volt a része. Ebből adódóan ez a dokumentáció a pályázaton részt vevő minden cég számára ismert és egységesen érvényes volt – tették hozzá.
A Főpolgármesteri Hivatal múlt csütörtökön közölte, hogy a BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát. Az akkori közlemény szerint a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2 vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4 vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ – írták.
A másik lehetőség, hogy a közgyűlés – tulajdonosként eljárva – úgy határoz: mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie szerződések felmondása céljából. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt az Alstomnak, többi között a fékrendszer problémái miatt. Azóta kiderült, hogy nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. A francia cég 22 szerelvény gyártását vállalta: a 2-es metróra 150 millió euróért, a négyes vonalra 114 millió euróért.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.