Vétlen a halálos balesetek áldozatainak többsége

A személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat: 2010 első félévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 14 százalékkal kevesebb baleset történt. Kimenetelük még kedvezőbben alakult: a halálos balesetek száma 24 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké 16 százalékkal csökkent. Közúti balesetben 319 személy vesztette életét, 84 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) keddi közleményében. Az ittasan okozott balesetek száma 23 százalékkal csökkent, 100 balesetből 12 esetben játszott szerepet az alkohol.

MNO
2010. 08. 24. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balesetek számának trendje a 2000 és 2006 közötti időszakban emelkedett, azóta csökkenő irányú. A közlekedési balesetek számának 2010 első félévi csökkenésében szerepet játszott az üzemanyag-értékesítés jelentős visszaesésében is megmutatkozó közúti forgalomcsökkenés. 2010 első félévében több mint 7 ezer, személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, 68 százaléka lakott területen belül.

A balesetek kimenetele a baleseti számnál kedvezőbben alakult. Az előző év azonos negyedéveihez viszonyítva a halálos balesetek száma a második negyedévben mutat nagyobb arányú csökkenést, 34 százalékot, szemben az első negyedéves 12 százalékkal. Havi bontásban május hónapban volt a balesetek kimenetele a legkedvezőbb, az adatok csökkenése megközelítette a 40 százalékot 2009 májusához képest.

Nem használt biztonsági övet

A félév során több mint 9 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 319 személy vesztette életét, a súlyosan sérültek száma megközelítette a 2500 főt, a könnyen sérülteké meghaladta a 6600-at. A baleset során meghalt személyek több mint fele vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 53 százaléka, az elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 81 százaléka nem használt biztonsági övet. A második negyedévben áldozatul esett hátul ülő utasok mindössze 7 százaléka kötötte be magát.

Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 első félévében a közlekedési balesetek típuscsoportonkénti bontásban heterogén képet mutatnak. A vasúti és közúti jármű ütközése, mint ritkán előforduló balesettípus esetszáma nőtt 21 százalékkal, míg az egyenesen haladó és kanyarodó járművek ütközését tekintve 23 százalékos csökkenést regisztráltak. A járművek csupán 5 százalékkal kevesebbszer ütköztek álló, parkoló járműnek, mint egy évvel korábban, míg a forgalomban haladó járművek ütközésének száma 12 százalékkal csökkent.

A járművezetők hibája

A balesetek 63 százalékát személygépkocsik, 10 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 10 százalékot. A gyalogosok és utasok 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek. A 2010. januártól hatályos KRESZ-módosítás a kerékpárosok közlekedését több ponton is megkönnyíti, ám ez a baleseti számokban nem mutatkozik meg. 2010 első félévében 11 százalékkal kevesebb, kerékpáros által okozott baleset történt, miközben az összes balesetszám 14 százalékkal csökkent.

A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (28,8 százalék) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli, de az esetek száma 11 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve. Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 első felében 9 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Az adatok autópályánként eltérő képet mutatnak: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva az M5-ösön 27 százalékkal és az M6-oson 14 százalékkal több, míg az M7-esen 7 százalékkal, az M3-ason 14 százalékkal, az M1-esen 23 százalékkal kevesebb baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.

Alkohol

A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010 első félévében az ittasan okozott balesetek száma az előző félévhez viszonyítva csökkent, a legnagyobb mértékben, több mint harmadával a motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont a csökkenés mindössze 4 százalékos. Az ittasan okozott balesetek aránya a kerékpárosok (26 százalék) és a segédmotorkerékpár-vezetők által okozott balesetek (29 százalék) között a legmagasabb.

Régiós bontásban vizsgálva, az előző év adataihoz viszonyítva 2010 első felében a balesetek száma mindenütt csökkent. A legkedvezőbb változás az Észak-Alföldön tapasztalható, ahol 22 százalékkal kevesebb baleset történt. A területen bejegyzett 10 ezer gépjárműre jutó balesetek száma viszont Dél-Dunántúlon volt a legalacsonyabb. Számuk 16 volt, szemben a 19-es országos átlaggal. Az ittasan okozott balesetek száma a Dél-Alföld kivételével minden régióban csökkent. A növekedés ebben a régióban is igen csekély, alig éri el a 2 százalékot – írja közleményében a KSH.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.