Vétlen a halálos balesetek áldozatainak többsége

A személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat: 2010 első félévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 14 százalékkal kevesebb baleset történt. Kimenetelük még kedvezőbben alakult: a halálos balesetek száma 24 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké 16 százalékkal csökkent. Közúti balesetben 319 személy vesztette életét, 84 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) keddi közleményében. Az ittasan okozott balesetek száma 23 százalékkal csökkent, 100 balesetből 12 esetben játszott szerepet az alkohol.

MNO
2010. 08. 24. 7:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balesetek számának trendje a 2000 és 2006 közötti időszakban emelkedett, azóta csökkenő irányú. A közlekedési balesetek számának 2010 első félévi csökkenésében szerepet játszott az üzemanyag-értékesítés jelentős visszaesésében is megmutatkozó közúti forgalomcsökkenés. 2010 első félévében több mint 7 ezer, személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, 68 százaléka lakott területen belül.

A balesetek kimenetele a baleseti számnál kedvezőbben alakult. Az előző év azonos negyedéveihez viszonyítva a halálos balesetek száma a második negyedévben mutat nagyobb arányú csökkenést, 34 százalékot, szemben az első negyedéves 12 százalékkal. Havi bontásban május hónapban volt a balesetek kimenetele a legkedvezőbb, az adatok csökkenése megközelítette a 40 százalékot 2009 májusához képest.

Nem használt biztonsági övet

A félév során több mint 9 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 319 személy vesztette életét, a súlyosan sérültek száma megközelítette a 2500 főt, a könnyen sérülteké meghaladta a 6600-at. A baleset során meghalt személyek több mint fele vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 53 százaléka, az elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 81 százaléka nem használt biztonsági övet. A második negyedévben áldozatul esett hátul ülő utasok mindössze 7 százaléka kötötte be magát.

Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 első félévében a közlekedési balesetek típuscsoportonkénti bontásban heterogén képet mutatnak. A vasúti és közúti jármű ütközése, mint ritkán előforduló balesettípus esetszáma nőtt 21 százalékkal, míg az egyenesen haladó és kanyarodó járművek ütközését tekintve 23 százalékos csökkenést regisztráltak. A járművek csupán 5 százalékkal kevesebbszer ütköztek álló, parkoló járműnek, mint egy évvel korábban, míg a forgalomban haladó járművek ütközésének száma 12 százalékkal csökkent.

A járművezetők hibája

A balesetek 63 százalékát személygépkocsik, 10 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 10 százalékot. A gyalogosok és utasok 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek. A 2010. januártól hatályos KRESZ-módosítás a kerékpárosok közlekedését több ponton is megkönnyíti, ám ez a baleseti számokban nem mutatkozik meg. 2010 első félévében 11 százalékkal kevesebb, kerékpáros által okozott baleset történt, miközben az összes balesetszám 14 százalékkal csökkent.

A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (28,8 százalék) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli, de az esetek száma 11 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve. Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 első felében 9 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Az adatok autópályánként eltérő képet mutatnak: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva az M5-ösön 27 százalékkal és az M6-oson 14 százalékkal több, míg az M7-esen 7 százalékkal, az M3-ason 14 százalékkal, az M1-esen 23 százalékkal kevesebb baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.

Alkohol

A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010 első félévében az ittasan okozott balesetek száma az előző félévhez viszonyítva csökkent, a legnagyobb mértékben, több mint harmadával a motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont a csökkenés mindössze 4 százalékos. Az ittasan okozott balesetek aránya a kerékpárosok (26 százalék) és a segédmotorkerékpár-vezetők által okozott balesetek (29 százalék) között a legmagasabb.

Régiós bontásban vizsgálva, az előző év adataihoz viszonyítva 2010 első felében a balesetek száma mindenütt csökkent. A legkedvezőbb változás az Észak-Alföldön tapasztalható, ahol 22 százalékkal kevesebb baleset történt. A területen bejegyzett 10 ezer gépjárműre jutó balesetek száma viszont Dél-Dunántúlon volt a legalacsonyabb. Számuk 16 volt, szemben a 19-es országos átlaggal. Az ittasan okozott balesetek száma a Dél-Alföld kivételével minden régióban csökkent. A növekedés ebben a régióban is igen csekély, alig éri el a 2 százalékot – írja közleményében a KSH.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.