Fogva tartott Magyarország – húsz éve történt a taxisblokád

Húsz évvel ezelőtt, 1990. október 25-én kezdődött a rendszerváltozás utáni hónapok legsúlyosabb eseménye, az úgynevezett taxisblokád. A taxisok, a fuvarozók és a hozzájuk csatlakozó civilek gyakorlatilag napokra megbénították Budapest és az egész ország közlekedését az akkoriban szokatlanul magas benzináremelés miatt. Sokak szerint a tiltakozás valójában egy kormánybuktató puccs előkészülete volt, amelyet az SZDSZ és/vagy a titkosszolgálat szervezett, mások úgy vélik, az akkori kormány titkolózása és szerencsétlen kommunikációja vezetett a spontán társadalmi engedetlenséghez. Írásainkban az akkori szereplők közül szólaltatunk meg néhányat, hogyan értékelik ma, húsz évvel az események után a taxisblokádot.• Taxisblokád, 1990. október 25–28.• „Gyerekek, ezt valahogy abba kéne hagyni, mert nagy botrány lesz belőle” • Véres kataklizmák helyett • A taxisblokád tudatosította: nagy a baj

MNO
2010. 10. 25. 5:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz éve, 1990. október 25. és 28. között taxisblokád bénította meg az ország közlekedését. A váratlanul bejelentett, október 26-án életbe lépő 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakozva a taxisok és magánfuvarozók megbénították előbb Budapest forgalmát, majd a közúti közlekedést az ország nagy részében. A tiltakozó mozgalom október 28-án az Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkavállalók, a munkaadók és a kormány közötti kompromisszumos megállapodással ért véget. Az események összefoglalóját itt olvashatják.

Sokszor beszéltünk édesapámmal a taxisblokádról, és többször elmondta, hogy pont az akkori események miatt nem mert az első szabadon választott kormány bizonyos lépéseket megtenni, amelyek szükségesek lettek volna – mondta el lapunknak Antall Péter, az egykori miniszterelnök gyermeke. Antall szerint ez nem egy spontán esemény volt, hanem egy puccskísérlet. Vele szemben Horváth Pál, a blokád egyik szervezője az MNO-nak kijelentette, hogy egyetlen párt sem állt mögöttük, és csupán a kormány pökhendisége váltotta ki a fuvarozói társadalom egységes fellépését. Antall Péter és Horváth Pál visszaemlékezéseiről bővebben itt.

Bölcs döntés volt-e azonnal bejelenteni a benzináremelést? Miért volt rengeteg taxis a rendszerváltás Magyarországán? Mi volt a szerepük a titkosszolgálatoknak a taxisblokádban? Hogyan viszonyultak a parlamenti pártok az útlezárásokhoz? Többek között erről beszélgettünk Szécsi Árpád politológussal a taxisblokád huszadik évfordulóján.

A taxisblokád megoldásában, a kormány és a fuvarozók közti tárgyalások sikeres lezárásában nagy szerepe volt a Lezsák Sándor által szervezett kormánypárti tüntetésnek is. Az Országgyűlés mostani alelnöke akkor „csupán” a vezető kormánypárt, az MDF elnökségi tagja volt, nem vállalt kormányzati szerepet, és képviselőséget sem. Lezsák Sándor, a Nemzeti Fórum elnöke néhány személyes élményét is megosztotta velünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.