Fogva tartott Magyarország – húsz éve történt a taxisblokád

Húsz évvel ezelőtt, 1990. október 25-én kezdődött a rendszerváltozás utáni hónapok legsúlyosabb eseménye, az úgynevezett taxisblokád. A taxisok, a fuvarozók és a hozzájuk csatlakozó civilek gyakorlatilag napokra megbénították Budapest és az egész ország közlekedését az akkoriban szokatlanul magas benzináremelés miatt. Sokak szerint a tiltakozás valójában egy kormánybuktató puccs előkészülete volt, amelyet az SZDSZ és/vagy a titkosszolgálat szervezett, mások úgy vélik, az akkori kormány titkolózása és szerencsétlen kommunikációja vezetett a spontán társadalmi engedetlenséghez. Írásainkban az akkori szereplők közül szólaltatunk meg néhányat, hogyan értékelik ma, húsz évvel az események után a taxisblokádot.• Taxisblokád, 1990. október 25–28.• „Gyerekek, ezt valahogy abba kéne hagyni, mert nagy botrány lesz belőle” • Véres kataklizmák helyett • A taxisblokád tudatosította: nagy a baj

MNO
2010. 10. 25. 5:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz éve, 1990. október 25. és 28. között taxisblokád bénította meg az ország közlekedését. A váratlanul bejelentett, október 26-án életbe lépő 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakozva a taxisok és magánfuvarozók megbénították előbb Budapest forgalmát, majd a közúti közlekedést az ország nagy részében. A tiltakozó mozgalom október 28-án az Érdekegyeztető Tanács ülésén a munkavállalók, a munkaadók és a kormány közötti kompromisszumos megállapodással ért véget. Az események összefoglalóját itt olvashatják.

Sokszor beszéltünk édesapámmal a taxisblokádról, és többször elmondta, hogy pont az akkori események miatt nem mert az első szabadon választott kormány bizonyos lépéseket megtenni, amelyek szükségesek lettek volna – mondta el lapunknak Antall Péter, az egykori miniszterelnök gyermeke. Antall szerint ez nem egy spontán esemény volt, hanem egy puccskísérlet. Vele szemben Horváth Pál, a blokád egyik szervezője az MNO-nak kijelentette, hogy egyetlen párt sem állt mögöttük, és csupán a kormány pökhendisége váltotta ki a fuvarozói társadalom egységes fellépését. Antall Péter és Horváth Pál visszaemlékezéseiről bővebben itt.

Bölcs döntés volt-e azonnal bejelenteni a benzináremelést? Miért volt rengeteg taxis a rendszerváltás Magyarországán? Mi volt a szerepük a titkosszolgálatoknak a taxisblokádban? Hogyan viszonyultak a parlamenti pártok az útlezárásokhoz? Többek között erről beszélgettünk Szécsi Árpád politológussal a taxisblokád huszadik évfordulóján.

A taxisblokád megoldásában, a kormány és a fuvarozók közti tárgyalások sikeres lezárásában nagy szerepe volt a Lezsák Sándor által szervezett kormánypárti tüntetésnek is. Az Országgyűlés mostani alelnöke akkor „csupán” a vezető kormánypárt, az MDF elnökségi tagja volt, nem vállalt kormányzati szerepet, és képviselőséget sem. Lezsák Sándor, a Nemzeti Fórum elnöke néhány személyes élményét is megosztotta velünk.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.