Véres kataklizmák helyett

Bölcs döntés volt-e azonnal bejelenteni a benzináremelést? Miért volt rengeteg taxis a rendszerváltás Magyarországán? Mi volt a szerepük a titkosszolgálatoknak a taxisblokádban? Hogyan viszonyultak a parlamenti pártok az útlezárásokhoz? Többek között erről beszélgettünk Szécsi Árpád politológussal a taxisblokád húszéves évfordulóján.

Tompos Ádám
2010. 10. 25. 5:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A taxisblokádot megelőzően nem a szokásos, jól bevált kádári módon jelentik be az áremelést Antallék. Húsz év távlatából szemlélve bölcs döntés volt ez? Elejét vehette volna a káosznak a „szivárogtatós” módszer?
– Nehezen megmondható, hogy bölcs döntés volt-e, hiszen nem próbáltuk ki a másik lehetőséget: az előzetes bejelentés bizonyára felvásárlási lázhoz, a kutak megrohanásához vezetett volna, ami üzemanyaghiányt eredményez, hiszen csak körülbelül háromnapnyi stratégiai tartaléka volt az országnak a kívánatos több hónapnyi helyett. Üzemanyaghiány: ilyen Magyarországon évtizedek óta nem fordult elő, ez balkáni jelenségnek számított. Az Antall-kormány a stabilitást tartotta szem előtt, és szerette volna az európai arcát mutatni az országnak, mindenképpen elkerülni az ilyen „szükségállapotot”. Ehelyett azután egy egészen más jellegű krízis lépett fel, amire nem lehetett előre számítani. A drasztikus, csaknem kétszeres áremelésre azért volt szükség, mert a korábbi struktúrák ekkor már nem működtek, a Szovjetunió sokkal kevesebb nyersanyagot adott, és nem a korábbi nyomott árakon, továbbá át kellett, hogy térjenek teljes dollárelszámolásra 1991. január elsejével. Az áremelésről nem a blokád előtti utolsó kormányülésen döntöttek, hanem pár nappal korábban: így formálisan igaz volt, hogy aznap nem volt erről szó a kabinetben. Ezzel a válasszal tért ki a szóvivő, hogy minél rövidebb idő maradjon a bejelentés és az új árak életbe lépése között. Érthető, hogy ez a taxisokat érintette a legkeményebben.

– De miért volt ennyi taxis a rendszerváltás idején Budapesten?
– A taxizás kevésbé volt szabályozott a Nyugathoz képest. Kis túlzással mondhatjuk, hogy akinek volt egy autója, és úgy akarta, az fel is csaphatott taxisofőrnek. Másrészt ez a foglalkozás hozta el sokak számára a szabad, vállalkozó életformát, míg másokat a megélhetési kényszer vitt erre a pályára a nyolcvanas évek végén.


– Gyakran felmerül, hogy a taxisok közül nagyon sokan voltak olyanok, akiket korábban beszervezett az állambiztonság. Megalapozott állítás ez, vagy csupán egy városi legendával állunk szemben?
– Logikusnak tűnik, hogy a sofőrök körében arányaiban több személyt szervezett be az állambiztonság, hiszen sok emberrel találkozva alkalmasak voltak a társadalom hangulatának a felmérésére, esetenként pedig az ellenzékiek mozgásának megfigyelésére is használtak taxisofőrt. Nem szabad túlzásba esni; a blokád idejére létrejött, rendkívül heterogén taxistársadalmat nem azonosíthatjuk a titkosszolgálatokkal. Igaz ugyanakkor, hogy korabeli kormánytagok, természetesen évekkel az események után, tettek rá utalásokat, hogy az Antall-kabinettel nem feltétlenül lojális állambiztonsági alkalmazottak bizony szerepet vállaltak a blokádban. Ezt elsősorban a taxisblokád felépítése és szervezettsége mutatja.

– Több helyütt ezt egyenesen úgy jellemezték, hogy „katonai akadémiákon tanított” módszereket alkalmaztak.
– Lehet látni a korabeli fotókon, hogy ék alakban álltak a személyautók, úgy, hogy ezzel adott esetben még katonai járművek áthaladását is megakadályozhassák. Az elmúlt húsz évben gyakran ütköztek össze a vonatkozó hiedelmek, sokan például a stratégiai pontok „elfoglalását” egyértelműen ezeknek a katonai szakismereteknek tulajdonítják. Egyrészt józan paraszti ésszel belátható, hogy ha valakik egy város közlekedését akarják megbénítani, azok hidakat, forgalmas kereszteződéseket fognak lezárni. Másrészt viszont a kórházban fekvő kormányfőt helyettesítő belügyminiszter, Horváth Balázs, valamint más MDF-es vezetők később említették, hogy amikor a rendőri és katonai vezetők helyzetjelentést adtak a blokádról, akkor rendre megjegyezték, hogy úgymond rendőrszakmai szempontokból nézve is elismerésre méltó az útlezárások kivitelezése. Ez mindenképpen feltételez valamiféle háttérből érkező, tanácsadói közreműködést. Erről azonban csak akkor lesznek hiteles adataink, ha majd egy új történésznemzedék lehetőséget kap a rendszerváltás eseményeinek alapos feltárására, és megfelelő levéltári hozzáféréssel is rendelkeznek majd. Addig politikai vita marad ez a kérdés: hiszen ez nem pusztán egy szociális alapú megmozdulás volt, hanem nagyon gyorsan a kormány és az akkori legnagyobb ellenzéki párt, az SZDSZ éles ellentéteként jelent meg, sőt egyenesen az alkotmányos rendszert feszegető összecsapássá fokozódott.


– Ezt nevezik többen puccskísérletnek. Hol válik külön ez a benzináremelés miatti tiltakozással? Különválasztható-e egyáltalán?
– Maguk a taxisok és az érdekvédelmi szervezetek biztosan nem puccsra gondoltak, amikor erre a radikális tiltakozási formára szánták el magukat. Olyanok fejében merülhetett fel a puccsnak, pontosabban a kormány leváltásának a lehetősége, akik jó alkalmat láttak erre ebben a megmozdulásban. Ők meg is próbálták ebbe az irányba terelni az eseményeket. Ez sem egy párt teljes vezetőségét jelenti, hanem egyes politikusait. Léteznek persze hipotézisek arról, hogy az egész taxisblokád egy előre megszervezett eseménysor lett volna, azonban egyelőre, megfelelő források hiányában ezt nem lehet tudományos pontossággal megállapítani.

– Hogyan viszonyult a blokádhoz a koalíción kívüli két másik parlamenti erő?
– A Fidesz kifejezetten az alkotmányosság betartására helyezte a hangsúlyt, a parlamentáris keretek közé szerették volna visszaterelni ezt a konfliktust. Az MSZP pedig csendes ellenzéki párt lett a nagy választási bukást követően; ráadásul ha valakik, akkor ők pontosan tisztában voltak a korabeli gazdasági kényszerekkel. Egyszerűen nem lett volna legitim, hogy ők kritikusan megszólaljanak ebben az ügyben.

– Mi és mekkora volt a sajtó szerepe a blokád – nevezzük így – sikerében?
– A köztelevízió híradóját leszámítva gyakorlatilag az egész korabeli média a taxisok mellé állt. Azt az erősen ellenzéki pozíciót tartották ebben a kiélezett helyzetben is, amit 1990 nyara óta betöltöttek. Kielemezhető az akkori megnyilvánulásokból: a sajtó úgy tematizálta a történéseket, hogy a kormány ezáltal is egyértelműen védekezésre kényszerült.


Fotók: Magyar Nemzet archívuma


– Hogyan reagált a lakosság a blokádra?


– Így valósult volna meg a vezető kormánypárt akkori választási szlogenje, a „nyugodt erő”?


– Antall József a kórházban volt a blokád alatt. Az SZDSZ és Göncz Árpád a barikádokon. Milyen politikai üzenete van/volt ennek az egybeesésnek?


– Jelkép-e a taxisblokád?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.