Különös fényjelenség a Duna mindkét partján + Képek

A nagykörúti forgalomhoz túl kicsi lett volna az UV-villamosok kapacitása – mondta az MNO-nak a fővárosi közlekedési vállalat sajtóirodája, de a Duna mindkét oldalát így is  ünnepi díszbe öltözteti a karácsonyi „fényvillamos”. A látványos fényruhát öltő szerelvény december elejétől újévig speciális menetrend szerint közlekedik a 2A és a 19-es vonalán.

Radócz Ákos
2010. 12. 21. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kultikus magyar jármű

Az UV típusjelzésű villamos a fővárosi villamosközlekedés II. világháború utáni korszakának legmeghatározóbb szereplője. Elnevezése a távvezérelhető U típusú motorkocsiból eredeztethető. A Ganz 1956 és 1965 között 375-öt gyártott belőle, így vált a legnagyobb darabszámú magyar villamossá. Lekerekített robusztus formái, műbőr és fa ülései, dekoritlemezei, paravánfalai, izzólámpái az 1950-es évek hangulatát idézik. Eredetileg pótkocsi vontatására nem volt alkalmas, rugós csengővel lehetett jelezni, és vezetőfülkéje nyitott volt. Kerek volt a viszonylatszám tartójának üvege a homlokfalon, és fényszóró helyett sugárvető volt rajta. Az első szerelvény 1956. április 3-án mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon. Hamarosan közbenső pótkocsik besorozását tette szükségessé a férőhelyek növelésének igénye. Az így kialakult szerelvények évtizedekig meghatározták a legnagyobb forgalmú gerincvonalak képét. A leghosszabb ideig a 47-es és 49-es viszonylatokon közlekedett, ráadásul szinte kizárólag háromkocsis összeállításban. Az ezredfordulóra jelentősen visszaszorult a fővárosi sínekről. Kezdetben a hannoveri villamosok, később a Combinók érkezésével a Nagykörútról felszabadult Ganz csuklósok váltották fel az addig UV-kocsikkal kiadott vonalakat. 2007. augusztus 20-án legördült az utolsó szerelvény a Szabadság hídról, és ezáltal végleg nyugovóra tért.

A budai oldal is díszbe öltözik

Turisztikai szempontból a 2A és a 19-es járat vonala a leglátványosabb, ezért választotta ezeket a BKV a karácsonyi „fényvillamos” útvonalául. Tavaly csak a pesti Duna-parton közlekedett a speciális járat, amelyről a világörökség részét képező budai Vár is megcsodálható, idén azonban a 19-es járattal a budai oldalt is díszbe öltöztetik. A nagykörúti forgalomhoz azonban túl kicsi lett volna az 55 éves UV-szerelvény kapacitása – állítja az MNO-nak a közlekedési vállalat.

A BKV nem tervezi más járművei karácsonyi dekorálását, mert mindössze egy-két motorkocsiból álló járműre elegendő, 3,5 kilométeres, 39 200 ledből álló fényfüzére van. A kocsik belsejét sem tervezik a mostaninál jelentősebben feldíszíteni. Jövőre sem várható, hogy az adventi időszakban a Mikulás torkaszakadtából üvölti a jól ismert „Jegyeket, bérleteket!” felszólítást, illetve hogy tobozokkal teli fenyőfaágakból csöpög a fejünkre a gyanta. Szintén nem ülteti át a müncheni példát a BKV, mely szerint a német nagyvárosban forralt bort is árulnak a karácsonyi járaton. A Nemzeti Közlekedési Hatóság egy rendelete ugyanis kimondja, hogy menetrend szerint mozgó járművön nem szolgálható fel étel-ital. A rongálástól tartva üzemben a villamos mindkét kocsiját folyamatosan őrzik. Az ellenőrök nem büntetnek a járművön, de érvényes menetjegy, illetve bérlet hiánya esetén leszállítanak.

Pluszköltségek nélkül, turistáknak is

A cégnek nincsenek pontos számadatai arról, hogy az utasok száma mennyivel emelkedett meg a fényvillamosoknak köszönhetően, azonban az elmondható, hogy rengetegen szállnak fel rá. Üzemeltetésük a díszítés és egyéb ráfordított költségek ellenére sem jár jelentős pluszköltséggel, hiszen a nosztalgiajáratokon nincs fűtés, és teljesítményfelvételük is kevesebb.


A fényvillamossal a budapesti utazóközönséget kívánják gyönyörködtetni és a hazánkban tartózkodó külföldiek figyelmét is felhívni a speciális járatra. A turisztikai látványosságot 96 szállodában hirdetik szórólapokkal, angol nyelvű plakátokkal a Magyar Turizmus Zrt. tizennégy külképviseleti székhelyén, valamint a Tourinform-irodákban.

A közlekedési vállalat 2009-ben is azzal kedveskedett az utazóközönségnek, hogy normál díjszabással lehetett utazni a karácsonyi „fényvillamoson” – ez idén sincs másképp. Feltételezhetően jövőre sem lesz ingyenes a járat, hiszen a főváros rendeletben határozza meg a tarifákat. Április elejétől május közepéig ugyanez az UV-szerelvény tavaszváró villamos lesz, virágokkal felmatricázva – nyilatkozta az MNO-nak a fényvillamos egyik vezetője, Fodor István.

A karácsonyi „fényvillamos” részletes menetrendjének megtekintéséhez

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.