Különös fényjelenség a Duna mindkét partján + Képek

A nagykörúti forgalomhoz túl kicsi lett volna az UV-villamosok kapacitása – mondta az MNO-nak a fővárosi közlekedési vállalat sajtóirodája, de a Duna mindkét oldalát így is  ünnepi díszbe öltözteti a karácsonyi „fényvillamos”. A látványos fényruhát öltő szerelvény december elejétől újévig speciális menetrend szerint közlekedik a 2A és a 19-es vonalán.

Radócz Ákos
2010. 12. 21. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kultikus magyar jármű

Az UV típusjelzésű villamos a fővárosi villamosközlekedés II. világháború utáni korszakának legmeghatározóbb szereplője. Elnevezése a távvezérelhető U típusú motorkocsiból eredeztethető. A Ganz 1956 és 1965 között 375-öt gyártott belőle, így vált a legnagyobb darabszámú magyar villamossá. Lekerekített robusztus formái, műbőr és fa ülései, dekoritlemezei, paravánfalai, izzólámpái az 1950-es évek hangulatát idézik. Eredetileg pótkocsi vontatására nem volt alkalmas, rugós csengővel lehetett jelezni, és vezetőfülkéje nyitott volt. Kerek volt a viszonylatszám tartójának üvege a homlokfalon, és fényszóró helyett sugárvető volt rajta. Az első szerelvény 1956. április 3-án mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon. Hamarosan közbenső pótkocsik besorozását tette szükségessé a férőhelyek növelésének igénye. Az így kialakult szerelvények évtizedekig meghatározták a legnagyobb forgalmú gerincvonalak képét. A leghosszabb ideig a 47-es és 49-es viszonylatokon közlekedett, ráadásul szinte kizárólag háromkocsis összeállításban. Az ezredfordulóra jelentősen visszaszorult a fővárosi sínekről. Kezdetben a hannoveri villamosok, később a Combinók érkezésével a Nagykörútról felszabadult Ganz csuklósok váltották fel az addig UV-kocsikkal kiadott vonalakat. 2007. augusztus 20-án legördült az utolsó szerelvény a Szabadság hídról, és ezáltal végleg nyugovóra tért.

A budai oldal is díszbe öltözik

Turisztikai szempontból a 2A és a 19-es járat vonala a leglátványosabb, ezért választotta ezeket a BKV a karácsonyi „fényvillamos” útvonalául. Tavaly csak a pesti Duna-parton közlekedett a speciális járat, amelyről a világörökség részét képező budai Vár is megcsodálható, idén azonban a 19-es járattal a budai oldalt is díszbe öltöztetik. A nagykörúti forgalomhoz azonban túl kicsi lett volna az 55 éves UV-szerelvény kapacitása – állítja az MNO-nak a közlekedési vállalat.

A BKV nem tervezi más járművei karácsonyi dekorálását, mert mindössze egy-két motorkocsiból álló járműre elegendő, 3,5 kilométeres, 39 200 ledből álló fényfüzére van. A kocsik belsejét sem tervezik a mostaninál jelentősebben feldíszíteni. Jövőre sem várható, hogy az adventi időszakban a Mikulás torkaszakadtából üvölti a jól ismert „Jegyeket, bérleteket!” felszólítást, illetve hogy tobozokkal teli fenyőfaágakból csöpög a fejünkre a gyanta. Szintén nem ülteti át a müncheni példát a BKV, mely szerint a német nagyvárosban forralt bort is árulnak a karácsonyi járaton. A Nemzeti Közlekedési Hatóság egy rendelete ugyanis kimondja, hogy menetrend szerint mozgó járművön nem szolgálható fel étel-ital. A rongálástól tartva üzemben a villamos mindkét kocsiját folyamatosan őrzik. Az ellenőrök nem büntetnek a járművön, de érvényes menetjegy, illetve bérlet hiánya esetén leszállítanak.

Pluszköltségek nélkül, turistáknak is

A cégnek nincsenek pontos számadatai arról, hogy az utasok száma mennyivel emelkedett meg a fényvillamosoknak köszönhetően, azonban az elmondható, hogy rengetegen szállnak fel rá. Üzemeltetésük a díszítés és egyéb ráfordított költségek ellenére sem jár jelentős pluszköltséggel, hiszen a nosztalgiajáratokon nincs fűtés, és teljesítményfelvételük is kevesebb.


A fényvillamossal a budapesti utazóközönséget kívánják gyönyörködtetni és a hazánkban tartózkodó külföldiek figyelmét is felhívni a speciális járatra. A turisztikai látványosságot 96 szállodában hirdetik szórólapokkal, angol nyelvű plakátokkal a Magyar Turizmus Zrt. tizennégy külképviseleti székhelyén, valamint a Tourinform-irodákban.

A közlekedési vállalat 2009-ben is azzal kedveskedett az utazóközönségnek, hogy normál díjszabással lehetett utazni a karácsonyi „fényvillamoson” – ez idén sincs másképp. Feltételezhetően jövőre sem lesz ingyenes a járat, hiszen a főváros rendeletben határozza meg a tarifákat. Április elejétől május közepéig ugyanez az UV-szerelvény tavaszváró villamos lesz, virágokkal felmatricázva – nyilatkozta az MNO-nak a fényvillamos egyik vezetője, Fodor István.

A karácsonyi „fényvillamos” részletes menetrendjének megtekintéséhez

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.