A Budapesti Közlekedési Központ létrehozását megelőző előkészítő munka során több nagyváros, főváros közlekedésirányítási rendszerét vizsgálták meg. A követhető modellek közül Varsó, Stockholm és London emelkedett ki leginkább. Többek között ez volt az oka, hogy a BKK által megálmodott csütörtöki budapesti konferenciára ezen városok közlekedési vezetői kaptak meghívást. A rendezvény legfontosabb kérdése az volt: hogyan lehet a megfelelő példák követésével új buszüzemeltetési modellt kialakítani Budapesten.
– Az ágazat teljes megújítására dolgoztunk ki modellt – kezdte György István. A városüzemeltetési főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott sok adósság halmozódott fel az elmúlt években, ezeket szeretnék most törleszteni ezzel a programmal. – Első lépésként egy új intézményrendszert alakítottunk ki: a BKK 2010 novemberében jött létre. A városirányítás koordinálása, a feladatok konkretizálása és elosztása létfontosságú volt – tette hozzá. – A felesleges és zavaró párhuzamok gyakorlatilag eltűntek. Nem vagyunk tévedhetetlenek, és a rakétasebességet sem tudjuk azonnal elérni: egy építkezési folyamat vége felé járunk jelenleg. A lényeg, hogy az utazóközönség is érezze a változást – emelte ki György István.
A feladatok közül az egyik legfontosabb, azonnali lépéseket igénylő elem: az autóbusz-üzemeltetés átalakítása. A buszos vásárlására uniós pályázatokra nincs lehetőség, pedig hatalmas segítséget jelentene a támogatás. Több mint ezer autóbusz rója Budapest útjait a nyolcvanas évek óta, mintegy 70 milliárd forintra lenne szükség a géppark cseréjére. – A 8-10 éves, használt buszok megvásárlása hosszú távon nem jelent kiutat a helyzetből. Ezért teljesen új modellt dolgoztunk ki – hangsúlyozta a főpolgármester-helyettes.
Teljes csere 2014 végéig
– A program lényege a lerobbant állapotban lévő autóbuszpark oly módon történő cseréje, mely nem igényel jelentős tőkebefektetést. Kőkorszaki eszközállománnyal kénytelen dolgozni a BKK, ezért köszönet mindenkinek, aki pénzt, fáradságot áldoz annak üzemeltetésére. 2012 végétől a tervek szerint üzembe állítanánk az új buszokat, 2014 végére pedig szinte a teljes gépparkot lecserélné a BKK. Mindez az utasokról szól, számukra teljesen mindegy, ki a szolgáltató. A lényeg, hogy magas minőséget kapjanak a pénzükért. Ugyanez a célja az új modellnek is. A kőkorszakból a legújabb korba lép majd át a budapesti buszközlekedés – fogalmazott György István.
Nem bírják tovább a buszok
– Ezeket a napokat, hónapokat úgy éljük meg, mint ha a szakadék felé tartanánk, és innen kellene visszarángatni a budapesti közlekedést – csapott a közepébe a BKK vezérigazgatója. Vitézy Dávid kifejtette: – Az elektronikus jegyrendszer, az új buszüzemeltetési modell bevezetése, a kötött pályás közlekedés fejlesztése mind terveink között szerepel. Budapestnek sok specialitása van, mi azonban nem lesütött szemmel keressük a megoldásokat: körbenéztünk a világban, és megfelelő példákat találtunk. Hiba lenne minden problémát a pénzhiányra fogni, a város különlegességeit ki lehet használni. A buszüzemeltetés gondja nem halasztható, a buszpark nem bírja ki a további késlekedést. A buszok nem érik meg 2014-et, ha most nem lépünk – hangsúlyozta a vezérigazgató.