Zárlatot rendeltek el a Duna magyarországi szakaszán

A kialakult jégviszonyok miatt hajózási zárlatot rendelt el a Duna magyarországi szakaszán csütörtök este tíz órától a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

NT
2012. 02. 09. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Láng István elmondta: azok a hajók, amelyek még úton vannak, a korlátozás életbe lépése után kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe „bevonulni”; a korlátozás a jégtörőhajókat természetesen nem érinti. A szakember közölte, a Duna Ausztriában teljesen befagyott, s a horvát-szerb határt érintően, valamint Szlovákiában is bejelentették a hajózási korlátozásokat.

Láng István szerint a hatóság valószínűleg azért döntött a korlátozás bevezetéséről, mert a jelenlegi zajlás elsodorhatja, tönkreteheti az úszó világítójeleket, ezért a vízügyi szolgálat valamennyit kivette a folyóból. Jelenleg csak a parti és a hidakra szerelt hajózási jelek tudják az utat mutatni. Ez azt jelenti, hogy az éjszakai hajózás lehetetlen, a jégtörők számára sem megengedett – tette hozzá.

Elmondta, a jeges árvizek elleni védekezést befolyásolhatja a Duna és a Tisza vízgyűjtőjén lehulló hó mennyisége, amely „kicsit több az átlagosnál”. Közölte, az előrejelzések szerint még egy hétig biztosan faggyal számolnak.

A figyelőszolgálat elsődlegesen most arra terjed ki, hogy a jégtorlaszok megalakulását megelőzzék. A Dunán a jégzajlás 60-70 százalékos. A Tiszán viszonylag nyugodt a helyzet, hiszen a folyón a jég beállt, a jégpáncél alatt különösebb akadály nélkül elfolyik a víz – magyarázta Láng István.

Hozzátette: a jégtorlaszok úgynevezett jégdugókká alakulhatnak, amelyek jeges árvizeket okozhatnak.
Láng István közölte, a kritikus folyószakaszokon felállították a jégtörőhajóparkot. Ez azt jelenti, hogy a jégtörőhajók azonnal indulhatnak, ha valahol jégtorlaszt észlel a figyelőszolgálat – mutatott rá.

Szólt arról, hogy a zajló jeget az alsó Duna-szakaszon figyelik, és ott alakítanak ki olyan hajóflottát, amely alkalmas a helyzet kezelésére. Tájékoztatása szerint „igaz folyami jégtörőhajó” négy lesz az Alsó-Dunán; a Széchenyi nevű, az ország legnagyobb jégtörőhajója elindult a gönyűi kikötőből és lehajózik a Dunán a bajai téli kikötőbe.

Láng István kitért arra, hogy az esetleges jégtorlaszok kialakulására bevetési tervek készülnek, és szükség esetén akár robbantással, akár kotrógépek bevetésével kezelik a helyzetet.

A védekezés költsége – a hajók megtankolásával – százmilliós nagyságrendű, s jelenleg 120 ember dolgozik a védekezésben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.