Zárlatot rendeltek el a Duna magyarországi szakaszán

A kialakult jégviszonyok miatt hajózási zárlatot rendelt el a Duna magyarországi szakaszán csütörtök este tíz órától a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

NT
2012. 02. 09. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Láng István elmondta: azok a hajók, amelyek még úton vannak, a korlátozás életbe lépése után kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe „bevonulni”; a korlátozás a jégtörőhajókat természetesen nem érinti. A szakember közölte, a Duna Ausztriában teljesen befagyott, s a horvát-szerb határt érintően, valamint Szlovákiában is bejelentették a hajózási korlátozásokat.

Láng István szerint a hatóság valószínűleg azért döntött a korlátozás bevezetéséről, mert a jelenlegi zajlás elsodorhatja, tönkreteheti az úszó világítójeleket, ezért a vízügyi szolgálat valamennyit kivette a folyóból. Jelenleg csak a parti és a hidakra szerelt hajózási jelek tudják az utat mutatni. Ez azt jelenti, hogy az éjszakai hajózás lehetetlen, a jégtörők számára sem megengedett – tette hozzá.

Elmondta, a jeges árvizek elleni védekezést befolyásolhatja a Duna és a Tisza vízgyűjtőjén lehulló hó mennyisége, amely „kicsit több az átlagosnál”. Közölte, az előrejelzések szerint még egy hétig biztosan faggyal számolnak.

A figyelőszolgálat elsődlegesen most arra terjed ki, hogy a jégtorlaszok megalakulását megelőzzék. A Dunán a jégzajlás 60-70 százalékos. A Tiszán viszonylag nyugodt a helyzet, hiszen a folyón a jég beállt, a jégpáncél alatt különösebb akadály nélkül elfolyik a víz – magyarázta Láng István.

Hozzátette: a jégtorlaszok úgynevezett jégdugókká alakulhatnak, amelyek jeges árvizeket okozhatnak.
Láng István közölte, a kritikus folyószakaszokon felállították a jégtörőhajóparkot. Ez azt jelenti, hogy a jégtörőhajók azonnal indulhatnak, ha valahol jégtorlaszt észlel a figyelőszolgálat – mutatott rá.

Szólt arról, hogy a zajló jeget az alsó Duna-szakaszon figyelik, és ott alakítanak ki olyan hajóflottát, amely alkalmas a helyzet kezelésére. Tájékoztatása szerint „igaz folyami jégtörőhajó” négy lesz az Alsó-Dunán; a Széchenyi nevű, az ország legnagyobb jégtörőhajója elindult a gönyűi kikötőből és lehajózik a Dunán a bajai téli kikötőbe.

Láng István kitért arra, hogy az esetleges jégtorlaszok kialakulására bevetési tervek készülnek, és szükség esetén akár robbantással, akár kotrógépek bevetésével kezelik a helyzetet.

A védekezés költsége – a hajók megtankolásával – százmilliós nagyságrendű, s jelenleg 120 ember dolgozik a védekezésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.