A nánási minta hozhatja el a megváltást

Egy végveszélybe került kelet-magyarországi iskola idén megmutatta, hogyan lehet elbocsátások nélkül elindulni a túlélés felé vezető úton.

Gabay Balázs
2012. 06. 12. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai gyermeklétszám folytatódó csökkenése évek óta fenyegető veszély. A folyamat gazdasági hatásait sokan vizsgálták, mára viszont több településen az iskolák puszta fennmaradása is múlhatott azon, hogy az önkormányzat képes-e áldozatot hozni a diákokért, oktatókért. Az állam ugyan magára vállalta az intézmények fenntartását, azonban elképzelhető, hogy egyes magyar városokban és falvakban ez is kevésnek bizonyul a túléléshez.


Az utolsó órában váratlan reménysugár látszik felcsillanni egy teljesen új konstrukciónak köszönhetően. A hajdúnánási Bocskai István Általános Iskola egy korábban nem ismert szervezetfejlesztési programnak hála úgy maradt életben, hogy az órákat továbbra is zavartalanul megtarthatták, a diákok jövője sem forgott veszélyben, és egyetlen pedagógust sem kellett kényszer alatt elbocsátani állásából. Aláírásgyűjtés, tüntetés és hisztéria helyett nekiláttak a munkának. Az egyedi sikerrel záruló átszervezés olyan visszhangot váltott ki, hogy mára több önkormányzat is megkereste Hajdúnánást a titkot tudakolva. A város polgármestere azt is elárulta: tavasszal konferenciát szerveznek a sokasodó érdeklődő kíváncsiságának kielégítésére.


„Egy intézményi átszervezést soha nem szabad kizárólag pénzügyi indokkal magyarázni. Ez talán az utolsó szempont a sorban” – válaszolja Szólláth Tibor azon kérdésünkre, adóssághegyek állnak-e a fejlesztési program szükségessége mögött. Az ok ennél jóval prózaibb: kevés a gyermek. Évekkel ezelőtt Hajdúnánáson több középiskola is fogadta a diákokat, mára azonban olyan méreteket öltött a gyermekfogyatkozás a 0–18 éves korosztályban, hogy veszélybe került a létesítmények fenntartása. A korábbi képviselő-testületek nem merték felvállalni, amit a fideszes városvezetés igen: a négy általános iskolát egyetlen közös irányító testület alá vonták össze.

600 millió is kevés volt

Minderre azért volt szükség, mert a város büdzséjéből az állami normatíván felül évi hatszázmillió forintot emésztettek fel az iskolák költségei. A működés fenntarthatatlansága akkor vált teljesen biztossá, amikor a hitelező bank is bejelentette, nem finanszírozza tovább a rá eső részt. A városvezetés három célt tűzött ki maga elé. Biztosítani kellett a működőképessége határára érkező iskolai épületegyüttes jövőjét, emelni szerették volna az oktatás színvonalát, egyidejűleg le kívánták faragni az önkormányzati kiadásokat.

„Komoly politikai döntést kellett hozni, amit végig bizalmatlanság kísért mind a szülők, mind a diákság, illetve a tanári kar részéről. Ez érthető, hiszen az oktatók az állásukért, az édesanyák és édesapák pedig a gyermekeikért aggódtak. Az átalakítás eredményeképpen a négy iskolai épületből egyet kellett csak kiüríteni, a diákok átköltöztek egy másik tömbbe. A programnak hála, minden tanárt megtarthatott az iskola, így az egész város jól járt” – nyugtázza a polgármester.


Az átszervezést tapasztalat híján a hajdúnánási intézmény egyedül képtelen lett volna elvégezni, így tavaly augusztusban felkértek a munkára egy szervezetfejlesztéssel foglalkozó céget. Az Egyensúly Mentálhigiénés Konzultációs Alapítványt a Bocskai igazgatója kereste meg, a legfőbb cél a négy általános iskola tantestületének, irányításának egybefésülése volt. Miután az intézmények egymás riválisai voltak, komoly érzelmi feszültséggel járt az átszervezés időszaka. A 160-170 pedagógus közös irányítás alá vonását a helyzet felmérésével, a diagnózis felállításával kezdték, majd megkezdődött a beavatkozás. Az egyesület segítségével rögzítették a döntési és munkafolyamatokat, illetve egységesítették az iskolánként változó rendezvényi terveket. A vezetőfejlesztés részeként továbbképzéseket tartottak, ezen felül pedig bevezettek egy merőben új teljesítményértékelési rendszert.

Létszámstop

Az összevonás eredményeként 2012 tavaszától egy igazgató irányítja a korábban négyfelé tagozódó intézményt. A korábbi profilok is megmaradtak, így azok a diákok, akik kiemelt óraszámban tanultak egy-egy tantárgyat, ugyanígy folytathatják tanulmányaikat. A tanári létszámstop bevezetésével a természetes kiáramlás elve érvényesül. Ennek köszönhetően kizárólag a szülési szabadságra és a nyugdíjba menő oktatók váltak ki a testületből, nem került sor elbocsátásokra. Szólláth Tibor megjegyezte: az átszervezés elmaradása esetén több tucat tanártól kellett volna megválnia a Bocskainak.


„ Az iskola oktatói, munkatársai elfogadták, és utóbb aktívan segítették az általunk kidolgozott »A változásért változunk« fejlesztési programot, melyet 2011. novemberében kezdtünk, és ezekben a hetekben zártunk le” – értesülünk Almádi Krisztinától, az alapítvány vezetőjétől. Felmerül a kérdés: vajon egy hasonló problémával küszködő intézmény számíthat-e hasonlóan gyors megoldásra? A válasz határozott igen. – Azt gondolom, hogy miután a beavatkozási terv is készen áll, mostanra akár még gyorsabban is megvalósítható egy ilyen átszervezés – véli a projekt vezetője.

Az ilyen kezdeményezésnek hamar híre megy, szokták mondani, és ezúttal sem kell csalódnunk. 2011 telén egy szentesi és egy ácsi iskola is érdeklődött az egyesületnél, előbbiek azóta már a továbbképzésen is túlestek.

A diákok oktatásának biztosítása és a tanári kar hiánytalan megtartása mellett Hajdúnánás nem titkolt célja az átszervezéssel a város vonzerejének növelése és egy országos mintaprogram kidolgozása volt. Ha minden problémás település akár csak megközelítőleg hasonló sikerrel vívja majd harcát a gyerekekért és oktatóikért, nagyot lépne előre az ország.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.