A nánási minta hozhatja el a megváltást

Egy végveszélybe került kelet-magyarországi iskola idén megmutatta, hogyan lehet elbocsátások nélkül elindulni a túlélés felé vezető úton.

Gabay Balázs
2012. 06. 12. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai gyermeklétszám folytatódó csökkenése évek óta fenyegető veszély. A folyamat gazdasági hatásait sokan vizsgálták, mára viszont több településen az iskolák puszta fennmaradása is múlhatott azon, hogy az önkormányzat képes-e áldozatot hozni a diákokért, oktatókért. Az állam ugyan magára vállalta az intézmények fenntartását, azonban elképzelhető, hogy egyes magyar városokban és falvakban ez is kevésnek bizonyul a túléléshez.


Az utolsó órában váratlan reménysugár látszik felcsillanni egy teljesen új konstrukciónak köszönhetően. A hajdúnánási Bocskai István Általános Iskola egy korábban nem ismert szervezetfejlesztési programnak hála úgy maradt életben, hogy az órákat továbbra is zavartalanul megtarthatták, a diákok jövője sem forgott veszélyben, és egyetlen pedagógust sem kellett kényszer alatt elbocsátani állásából. Aláírásgyűjtés, tüntetés és hisztéria helyett nekiláttak a munkának. Az egyedi sikerrel záruló átszervezés olyan visszhangot váltott ki, hogy mára több önkormányzat is megkereste Hajdúnánást a titkot tudakolva. A város polgármestere azt is elárulta: tavasszal konferenciát szerveznek a sokasodó érdeklődő kíváncsiságának kielégítésére.


„Egy intézményi átszervezést soha nem szabad kizárólag pénzügyi indokkal magyarázni. Ez talán az utolsó szempont a sorban” – válaszolja Szólláth Tibor azon kérdésünkre, adóssághegyek állnak-e a fejlesztési program szükségessége mögött. Az ok ennél jóval prózaibb: kevés a gyermek. Évekkel ezelőtt Hajdúnánáson több középiskola is fogadta a diákokat, mára azonban olyan méreteket öltött a gyermekfogyatkozás a 0–18 éves korosztályban, hogy veszélybe került a létesítmények fenntartása. A korábbi képviselő-testületek nem merték felvállalni, amit a fideszes városvezetés igen: a négy általános iskolát egyetlen közös irányító testület alá vonták össze.

600 millió is kevés volt

Minderre azért volt szükség, mert a város büdzséjéből az állami normatíván felül évi hatszázmillió forintot emésztettek fel az iskolák költségei. A működés fenntarthatatlansága akkor vált teljesen biztossá, amikor a hitelező bank is bejelentette, nem finanszírozza tovább a rá eső részt. A városvezetés három célt tűzött ki maga elé. Biztosítani kellett a működőképessége határára érkező iskolai épületegyüttes jövőjét, emelni szerették volna az oktatás színvonalát, egyidejűleg le kívánták faragni az önkormányzati kiadásokat.

„Komoly politikai döntést kellett hozni, amit végig bizalmatlanság kísért mind a szülők, mind a diákság, illetve a tanári kar részéről. Ez érthető, hiszen az oktatók az állásukért, az édesanyák és édesapák pedig a gyermekeikért aggódtak. Az átalakítás eredményeképpen a négy iskolai épületből egyet kellett csak kiüríteni, a diákok átköltöztek egy másik tömbbe. A programnak hála, minden tanárt megtarthatott az iskola, így az egész város jól járt” – nyugtázza a polgármester.


Az átszervezést tapasztalat híján a hajdúnánási intézmény egyedül képtelen lett volna elvégezni, így tavaly augusztusban felkértek a munkára egy szervezetfejlesztéssel foglalkozó céget. Az Egyensúly Mentálhigiénés Konzultációs Alapítványt a Bocskai igazgatója kereste meg, a legfőbb cél a négy általános iskola tantestületének, irányításának egybefésülése volt. Miután az intézmények egymás riválisai voltak, komoly érzelmi feszültséggel járt az átszervezés időszaka. A 160-170 pedagógus közös irányítás alá vonását a helyzet felmérésével, a diagnózis felállításával kezdték, majd megkezdődött a beavatkozás. Az egyesület segítségével rögzítették a döntési és munkafolyamatokat, illetve egységesítették az iskolánként változó rendezvényi terveket. A vezetőfejlesztés részeként továbbképzéseket tartottak, ezen felül pedig bevezettek egy merőben új teljesítményértékelési rendszert.

Létszámstop

Az összevonás eredményeként 2012 tavaszától egy igazgató irányítja a korábban négyfelé tagozódó intézményt. A korábbi profilok is megmaradtak, így azok a diákok, akik kiemelt óraszámban tanultak egy-egy tantárgyat, ugyanígy folytathatják tanulmányaikat. A tanári létszámstop bevezetésével a természetes kiáramlás elve érvényesül. Ennek köszönhetően kizárólag a szülési szabadságra és a nyugdíjba menő oktatók váltak ki a testületből, nem került sor elbocsátásokra. Szólláth Tibor megjegyezte: az átszervezés elmaradása esetén több tucat tanártól kellett volna megválnia a Bocskainak.


„ Az iskola oktatói, munkatársai elfogadták, és utóbb aktívan segítették az általunk kidolgozott »A változásért változunk« fejlesztési programot, melyet 2011. novemberében kezdtünk, és ezekben a hetekben zártunk le” – értesülünk Almádi Krisztinától, az alapítvány vezetőjétől. Felmerül a kérdés: vajon egy hasonló problémával küszködő intézmény számíthat-e hasonlóan gyors megoldásra? A válasz határozott igen. – Azt gondolom, hogy miután a beavatkozási terv is készen áll, mostanra akár még gyorsabban is megvalósítható egy ilyen átszervezés – véli a projekt vezetője.

Az ilyen kezdeményezésnek hamar híre megy, szokták mondani, és ezúttal sem kell csalódnunk. 2011 telén egy szentesi és egy ácsi iskola is érdeklődött az egyesületnél, előbbiek azóta már a továbbképzésen is túlestek.

A diákok oktatásának biztosítása és a tanári kar hiánytalan megtartása mellett Hajdúnánás nem titkolt célja az átszervezéssel a város vonzerejének növelése és egy országos mintaprogram kidolgozása volt. Ha minden problémás település akár csak megközelítőleg hasonló sikerrel vívja majd harcát a gyerekekért és oktatóikért, nagyot lépne előre az ország.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.