Tarlós: Ennél kevesebbért is a plafonig ugrottak már

Kulturált vita végén vette vissza vízközműcégét Budapest – Tarlós István a köztévében arról is beszélt, sok az időszerűtlen kérdés a dugódíjjal kapcsolatban.

2012. 06. 01. 8:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenöt év után mintegy 15,1 milliárd forintért végre ismét Budapest tulajdonába került a Fővárosi Vízművek, ehhez a fővárosi önkormányzat 12,94 milliárdos részvényesi kölcsönt nyújt a cégnek, amit szeptemberig vissza is kell fizetni, így az összeg nem fogja nyomni a város költségvetését. Minderről szerdai sajtótájékoztatóján beszélt Tarlós István, aki akkor azt is elmondta, az utolsó papírok aláírására augusztus 8-ig kerül sor.

– A vízművek a legfontosabb stratégiai cége a fővárosnak, nyilván könnyű kitalálni, hogy bár nem könnyű gáz vagy csatorna nélkül élni, víz nélkül körülbelül 3 napig lehetséges – vázolta Tarlós a köztévében péntek reggel. A városatya szerint enyhén szólva is „tűri a vitát”, ahogy privatizálták 1997-ben, de most az eredeti 16,5 milliárdos árból is jelentősen sikerült lefaragni a visszavételkor, és még azt is megspóroljuk, hogy a menedzsment tízmilliárdokat kivegyen befektetői díjként a cégből. Hogy miből gazdálkodja ki a vízműcég őszre a 13 milliárd forintot, Tarlós István kategorikusan kijelentette, a vállalat pénzügyi vezetői ezt kiszámolták már.

A Fővárosi Vízművek az eddigi francia részvényes számára aranytojást tojó tyúk volt, mégis egy egyéves, kulturált vita és egyezkedés után sikerült pontot tenni az üzletkötés végére, amihez Martonyi János külön gratulált a városvezetésnek; nem lett a vízművitából nemzetközi botrány, mint más korábbi esetben.

2014 elejére már biztos a dugódíj

Tarlós beszélt a dugódíj bevezetésének infrastrukturális feltételeiről is. Mint mondja, szakemberek egész hada dolgozik a díj bevezetésének szakmai részletein, és ismét hangsúlyozta: a dugódíj mellett még a Demszky Gábor-féle városvezetés kötelezte el magát a 4-es metró 6 évvel ezelőtti, EU-támogatási szerződésekor.

– A közlekedéspolitika egy összvárosi érdek; nem a városvezetés találta ki a dugódíjat, hanem amikor a kormánnyal hosszan és nem könnyen egyeztetett a BKV finanszírozásáról, akkor nem Budapest vezetése volt, ami kitalálta azt, hogy legyen dugódíj. De ha már dugódíj, akkor annak szakmai alapokon kell állnia. Kezdjük a P+R parkolókkal. Valóban elég komoly gondokat okoz nekünk, hogy 20 évig nem épült ilyen. Ha már Óbuda és ha már a Népszabadságban panaszkodó polgármester úr: én nagyon odafigyelek Óbudára, 16 évig itt voltam polgármester. Nemrég szereztem vissza hosszú viták árán a Szent Margit-kórház önállóságát a kerületnek. Megépítjük 20 év után a Római parti árvízvédelmi művet. Én harcoltam ki azt is, hogy ne egy P+R parkoló legyen az első lépcsőben, hanem több. De ezeket a tömegközlekedési csomópontok közvetlen közelébe kell építeni, nem például a Mocsáros-dűlőre, ahol semmire nem lehet átszállni, vagy Óbuda vasútállomás mellé, ahol az utóbbi 10 évben „négy ember” szállt fel az esztergomi vonatra. A békásmegyeri lakótelep és buszvégállomás mellé kell ilyet építeni – fejtette ki részletesen Tarlós István, hozzátéve, ezeknek a parkolóknak a kérdése fővárosi hatáskör, ebben a kerületeknek nincs kompetenciájuk.

Hogy mekkora lesz a dugódíj, arról Tarlós István nem tudott konkrét összeget, ehhez sok mindennek kell még eldőlnie; többek között annak, hogy hol lesz a zónahatár. Hogy a városhatár legyen a zónahatár, azért nem tartja ésszerűnek, mert az durván vidékellenes volna, és „ennél kevesebbért is plafonig ugrottak már” a vidéki polgármesterek. Arra, hogy kerülhet-e 39 milliárdba a kamerarendszer, Tarlós élcelődve így válaszolt: „Biztosan, a Népszabadságban olvastam. Ott én már Lázár János munkaköri leírását is olvastam.” Komolyra fordítva a szót, szerinte addig nem lehet összegekről beszélni, amíg az sem biztos, hogy hány zóna lesz Budapesten belül. A kormány- és uniós támogatás függvénye az is, hogy 2013 nyarán vagy 2014 elejétől lesz-e dugódíj.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.