Közleményt adott ki csütörtök délelőtt Tarlós István a dugódíjat övező találgatások és elharapózó vádaskodások miatt, ebben a főpolgármester azt írja, a hangulatkeltés közepette szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy amikor a 4-es metró finanszírozási szerződését a Demszky Gábor vezette Budapest megkötötte az EU-val, kötelezettséget vállalt a dugódíj bevezetésére.
– Néha nem érti az ember, hogy mi folyik itt. Kínlódva próbálunk valahogyan rendet tenni, a kormánnyal nagy nehezen megállapodunk a BKV-nak legalább a középtávú finanszírozási lehetőségeinek tekintetésben, és akkor olyan hangulatot keltenek, mintha ez a dugódíj legalábbis a mostani vezetés dilije lenne – mondta Tarlós István kérdésre válaszolva a köztévé péntek reggeli műsorában. Hozzátette: ha a főváros rossz helyzetben lévő közlekedési cége adott esetben egy dúsgazdag vállalat lenne, a díjat akkor is be kellene vezetni, mert erre kötelezettséget vállalt a város hat éve, s ez az uniós támogatásnak a feltétele.
2013. július 1.
Hogy ez miért most válik egyértelművé, Tarlós úgy magyarázta: „Állandó a siránkozás és a panaszkodás, egy dolgot még nem sikerült megfejtenem, hogy mikor kötelező a múltról beszélni és mikor nem szabad. A dugódíj körül kialakult hangulat most vált olyanná, hogy nem lehetett hallgatni arról, mi a legfontosabb alapja.”
A bevezetés technikai részleteiről elmondta, a kormány a fővárossal kötött megállapodásban vállalta, hogy megteremti a feltételeket. A dugódíjat 2013. július 1-jétől vezethetik be, és 9-12 milliárd forintot hozhat a konyhára évente – ez azt jelenti, hogy a rendszer létrehozásának költségei egy év alatt meg is térülhetnek. Mivel a bevezetés előkészületei jelenleg nem állnak túl jól, az is lehet, hogy a megadott időponttól fokozatosan vezetik be a dugódíjat, teljes üzemmód 2014-től lehet, legvalószínűbb, hogy a Hungária gyűrűn belül vetik majd ki.
Nem a múltban, most kell fizetni
– Innen még csak pénzt vittek el – vágta rá Tarlós arra a felvetésre, hogy az agglomeráció majd tiltakozik az ellen, hogy a dugódíjba betegye a magáét. – Budapestet ma vezetni borzalmasan nehéz, mindenféle ellenállással kell küzdeni, az ember számtalanszor a falba ütközik, egy sor rendezetlen ügy maradt itt. A metrónál csak a kivitelezők késedelmi követelése ma 105 milliárd forint. Ez nem a múlt, hanem a jelen, ezt a pénzt most kell kifizetni.
A főpolgármester meglátása szerint a 4-es metró műszakilag 2014 tavaszára készülhet el.
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben