Micsoda? Autókkal kell küzdeni a szmog ellen

Olyan szmog kerített hatalmába három hazai nagyvárost, amelyre legkevésbé az jelentene gyógyírt, ha korlátoznák az autóforgalmat. Micsoda?

2012. 07. 02. 19:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha messze vannak még a didergős novemberi napok, amikor a rádió, tévé reggeli kinyitásakor a szmog belopja magát az időjárás-jelentésekbe, szmogról a napokban biztosan hallunk majd. Arra nem kell számítani, hogy az autóforgalmat korlátozzák a hatóságok, sőt, ha most valahogyan drasztikusan csökkenne a városi autóforgalom, az a járókelőkre a szmog szempontjából furcsa módon éppen, hogy károsabb lenne. Az úgynevezett nyári szmogra Szuhi Attila hidrológus hívja fel a figyelmet.

Összetevők

– Ez a nyári szmog igen ritkán van; télen ugye a szálló por koncentrációja gyakori, és a lakossági energiafogyasztás és a közlekedés együttesen okozza a szmogot, az ötvenes évek óta van rá példa. A nyári azonban csak a nyolcvanas évek óta van, és igen sok dolognak kell együtt állnia hozzá – mondja Szuhi Attila. A nyári szmog voltaképpen a talaj menti ózon határértéken fölüli feldúsulása, de az „összetevők” rovatban szerepel a napsütés, a meleg, a szélcsend és a szárazság.

Szuhi azt is elmondja, hogy a kialakulás egy körülbelül 20 lépcsős folyamat, de leegyszerűsítve így néz ki: a nap, amikor eléggé magasan jár – úgy 11 óra felé –, a gépjárművek által kibocsátott nitrogén-oxidokból talaj közeli ózont és más szennyező anyagokat alakít ki. Az ózon a déli órákban iszonyatos mértékben felhalmozódik, és amíg a nap magasan van, ez az állapot fenn is áll. A kémiai reakciók sora egyre gyengül, amint a nap leáldozik, illetve körülbelül este 6-ig. Hogy miért csak most hallunk erről?

 

Szem, légzőszervek, rákkeltő hatás

– Ritka ezen tényezők ilyen tartós együttállása, és csak az elmúlt napon lépte át a tájékoztatási szintet a talaj menti ózon koncentrációja – ad magyarázatot Szuhi Attila. A határérték 120 ug/köbméter, a mért adat pedig Miskolcon, Pécsett és Budapesten is alaposan meghaladta ezt (131-et is mutattak a mérők). Mit tapasztalunk mindebből járókelőként? A talajhoz közeli ózon erősen mérgező, izgatja a szemet és a légzőszervek nyálkahártyáját, köhögési rohamot indukálhat, valamint fejfájást, illetve felerősíti a már meglévő krónikus légzőszervi betegségeket, nem is beszélve a rákkeltő hatású kísérőanyagokról.

Ami viszont a legdurvább különbség a téli szmoghoz képest, az az, hogy nem a belvárosban, hanem a kevésbé forgalmas területeken támad, ugyanis a kipufogógázok közt meglévő nitrogén-oxid (NO) egyenesen bontja a háromatomos oxigént, vagyis az ózont. Épp ezért figyelemre méltó, amit Szuhi hozzátesz. – A nyári szmognál nem volna helyes lépés az autók forgalmának csökkentése, ugyanis akkor az ózont bontó NO is kevesebb lenne – mutat rá.

A következő napokban tehát – a közhiedelemmel ellentétben – káros ózondús levegőre kell számítanunk, de Szuhi megnyugtat mindenkit, ennek gyorsan vége lehet.

– Mitől lesz vége? Borult idő kell hozzá, ami a hét második felében eljöhet, addig kell kibírnunk – jellemzi a helyzetet a geográfus-hidrológus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.