Szinte minden országban a vasúti közlekedés nem önfenntartó, komoly költségvetési pénzeket kell befektetni a gazdaság ezen szektorába – mondta el az mno-nak Podonyi László, az Állami Számvevőszék vasúti közlekedést érintő ellenőrzés-vezetője. Ami Magyarországon problémát jelent: hiába tesznek bele óriási pénzeket, állandó az utófinanszírozás, ami növeli a szektor költségét és rontja a költségvetés helyzetét – hangsúlyozta a szakember.
Podonyi úgy látja, a fejlettebb országokban 10-20 évre előre meghatározzák, hogy egy személy elszállításához egy kilométeren belül mekkora finanszírozást kap az államtól a vasúttársaság. Ez a fajta kiszámíthatóság teljesen hiányzik a hazai rendszerből, így többek között a beruházásokat sem lehet megtervezni – vélekedett az ÁSZ munkatársa. „Az a legnagyobb probléma, hogy az vasúti finanszírozás nincsen helyre téve. Úgy kellene megváltoztatni ezt, hogy a hiány ne termelődjön újra.”
Ha elengedik a kezét
A szakember rávilágított, a MÁV csak akkor mehet csődbe, ha a költségvetés elengedi a kezét. „A jelenlegi helyzetből mindig van kiút, elsőként meg kell határozni, hogy az állam milyen nagyságrendű pályahálózat üzemeltetésére képes – mondta Podonyi. Az elmúlt húsz évben egyharmadára csökkent a teherszállítás, és kétharmadára a személyszállítás, míg az állandó költségek nagyon magasak” – tette hozzá. A szakértő szerint el kell dönteni, hogy az állami mekkora volument, milyen minőségben képes szolgáltatni.
Úgy látja, komoly előrelépés lenne ha letisztulna a MÁV szervezeti rendszere, mivel most egy köztes állapot van. Nagy probléma, hogy komoly hitelek vannak, és mindenféle változáshoz a bankokkal kell tárgyalni – tette hozzá. Podonyi itt látja a legszűkebb keresztmetszetét annak, hogy az átalakításokhoz megfelelő forrás legyen.
Nem javult a helyzet
Sem a közutak, sem a vasúti pályák állapota nem javult a 2006–2011-es időszakban, ráadásul a finanszírozási helyzet sem megoldott – hangsúlyozta Makkai Mária, az ÁSZ felügyeleti vezetője kedden az állami közutak javításáról, állapotáról, illetve a vasúti közlekedés állami támogatási rendszerének ellenőrzéséről készített jelentéseket ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten. Makkai az állami közutak felújítása kapcsán elmondta, hogy minél előbb szükséges a használatarányos útdíj bevezetése, amit a Széll Kálmán Terv is tartalmaz.