Szinte minden országban a vasúti közlekedés nem önfenntartó, komoly költségvetési pénzeket kell befektetni a gazdaság ezen szektorába – mondta el az mno-nak Podonyi László, az Állami Számvevőszék vasúti közlekedést érintő ellenőrzés-vezetője. Ami Magyarországon problémát jelent: hiába tesznek bele óriási pénzeket, állandó az utófinanszírozás, ami növeli a szektor költségét és rontja a költségvetés helyzetét – hangsúlyozta a szakember.
Podonyi úgy látja, a fejlettebb országokban 10-20 évre előre meghatározzák, hogy egy személy elszállításához egy kilométeren belül mekkora finanszírozást kap az államtól a vasúttársaság. Ez a fajta kiszámíthatóság teljesen hiányzik a hazai rendszerből, így többek között a beruházásokat sem lehet megtervezni – vélekedett az ÁSZ munkatársa. „Az a legnagyobb probléma, hogy az vasúti finanszírozás nincsen helyre téve. Úgy kellene megváltoztatni ezt, hogy a hiány ne termelődjön újra.”
Ha elengedik a kezét
A szakember rávilágított, a MÁV csak akkor mehet csődbe, ha a költségvetés elengedi a kezét. „A jelenlegi helyzetből mindig van kiút, elsőként meg kell határozni, hogy az állam milyen nagyságrendű pályahálózat üzemeltetésére képes – mondta Podonyi. Az elmúlt húsz évben egyharmadára csökkent a teherszállítás, és kétharmadára a személyszállítás, míg az állandó költségek nagyon magasak” – tette hozzá. A szakértő szerint el kell dönteni, hogy az állami mekkora volument, milyen minőségben képes szolgáltatni.
Úgy látja, komoly előrelépés lenne ha letisztulna a MÁV szervezeti rendszere, mivel most egy köztes állapot van. Nagy probléma, hogy komoly hitelek vannak, és mindenféle változáshoz a bankokkal kell tárgyalni – tette hozzá. Podonyi itt látja a legszűkebb keresztmetszetét annak, hogy az átalakításokhoz megfelelő forrás legyen.
Nem javult a helyzet
Sem a közutak, sem a vasúti pályák állapota nem javult a 2006–2011-es időszakban, ráadásul a finanszírozási helyzet sem megoldott – hangsúlyozta Makkai Mária, az ÁSZ felügyeleti vezetője kedden az állami közutak javításáról, állapotáról, illetve a vasúti közlekedés állami támogatási rendszerének ellenőrzéséről készített jelentéseket ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten. Makkai az állami közutak felújítása kapcsán elmondta, hogy minél előbb szükséges a használatarányos útdíj bevezetése, amit a Széll Kálmán Terv is tartalmaz.
Az ÁSZ javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek a nyilvántartások átláthatósága érdekében az útfelújítások, karbantartási feladatok egységes, integrált nyilvántartási rendszerének a kiépítését, az adatok tervszerű ütemezett mérését. A közutak fejlesztésében, a felújításban részt vevő szervezetek összevonása kapcsán a számvevőszék szerint a nemzeti fejlesztési miniszternek biztosítania kell a szakmai érdekeket képviseletét az újonnan létrehozott szervezetben.
Hogyan lehet veszteséges?
A vasúti közlekedés állami támogatási rendszerének javítása érdekében az ÁSZ többek között azt javasolta az NFM-nek, hogy folytassa a tarifa- és kedvezményrendszer felülvizsgálatát, valamint dolgozza ki a hosszú távú államilag finanszírozható vasúti személyszállítási közszolgáltatás és pályahálózat működtetés koncepcióját.
A számvevőszék külön felhívta a figyelmet arra, hogy a miniszternek ki kellene vizsgáltatni – hogy a szociálliberális kormányok alatti szerkezeti átalakítások mellett –, hogyan lehetséges, hogy a MÁV továbbra is veszteséges. Szükségesnek tartják a MÁV ingatlanvagyonának a leltározását, valamint a számvitelileg helytelen céltartalék-képzési gyakorlatot szüntessék meg.
Az előző kormányzati időszak során felhalmozott problémák megoldása érdekében az Országgyűlés áprilisban elfogadta az egységes személyszállítási törvényt - reagált a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az Állami Számvevőszék közlekedéspolitikával kapcsolatos, kedden közzétett jelentéseire.
A törvény szerint a személyszállítási közszolgáltatásokat érintő, közpénzből finanszírozott fejlesztések kizárólag a kormány által jóváhagyott, országosan egységes fejlesztési koncepció mentén valósíthatóak meg - emlékeztet a tárca, hozzátéve, hogy a közösségi közlekedés átfogó megújításának lépéseit a Széll Kálmán Terv is rögzíti. A dokumentum a szektor szervezeti konszolidációját, új díj- és kedvezményrendszer életbe léptetését irányozza elő. A közlemény szerint a feladatok gyors és szakszerű végrehajtása érdekében ez év májustól kormánybiztos felel a közösségi közlekedés szervezeti kereteinek kialakításáért, az ingatlanvagyonnal kapcsolatos feladatok korszerűsítéséért, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításáért.
A kiegyensúlyozott és színvonalas szolgáltatásokat biztosító működés elsődleges feltétele a hatékony szervezeti felépítés, a megfelelő finanszírozás és az átláthatóság megteremtése - közölte az NFM. A tárca szerint ennek érdekében megkezdődött a MÁV Csoport és a Volán társaságok átalakításával, racionalizálásával összefüggő feladatok tervezése, koordinálása. Az átalakítás alapvető célja, hogy a vasúttársaságok és az autóbuszos vállalatok 2013. január 1-jétől új szervezeti struktúrában és vagyonszerkezettel működjenek.
Az Állami Számvevőszék javaslatait, megállapításait a minisztérium tanulmányozza és lehetőség szerint figyelembe veszi a dokumentumok megalkotása, illetve a gyakorlati végrehajtás során - olvasható a közleményben.