Csődöt mondtak a szociálliberális átalakítások

A vasúti közlekedés állami támogatását és a közutak felújítását érintő intézkedéseket vizsgálta az Állami Számvevőszék.

Kovács András
2012. 08. 14. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte minden országban a vasúti közlekedés nem önfenntartó, komoly költségvetési pénzeket kell befektetni a gazdaság ezen szektorába – mondta el az mno-nak Podonyi László, az Állami Számvevőszék vasúti közlekedést érintő ellenőrzés-vezetője. Ami Magyarországon problémát jelent: hiába tesznek bele óriási pénzeket, állandó az utófinanszírozás, ami növeli a szektor költségét és rontja a költségvetés helyzetét – hangsúlyozta a szakember.

Podonyi úgy látja, a fejlettebb országokban 10-20 évre előre meghatározzák, hogy egy személy elszállításához egy kilométeren belül mekkora finanszírozást kap az államtól a vasúttársaság. Ez a fajta kiszámíthatóság teljesen hiányzik a hazai rendszerből, így többek között a beruházásokat sem lehet megtervezni – vélekedett az ÁSZ munkatársa. „Az a legnagyobb probléma, hogy az vasúti finanszírozás nincsen helyre téve. Úgy kellene megváltoztatni ezt, hogy a hiány ne termelődjön újra.”

Ha elengedik a kezét

A szakember rávilágított, a MÁV csak akkor mehet csődbe, ha a költségvetés elengedi a kezét. „A jelenlegi helyzetből mindig van kiút, elsőként meg kell határozni, hogy az állam milyen nagyságrendű pályahálózat üzemeltetésére képes – mondta Podonyi. Az elmúlt húsz évben egyharmadára csökkent a teherszállítás, és kétharmadára a személyszállítás, míg az állandó költségek nagyon magasak” – tette hozzá. A szakértő szerint el kell dönteni, hogy az állami mekkora volument, milyen minőségben képes szolgáltatni.

Úgy látja, komoly előrelépés lenne ha letisztulna a MÁV szervezeti rendszere, mivel most egy köztes állapot van. Nagy probléma, hogy komoly hitelek vannak, és mindenféle változáshoz a bankokkal kell tárgyalni – tette hozzá. Podonyi itt látja a legszűkebb keresztmetszetét annak, hogy az átalakításokhoz megfelelő forrás legyen.

Nem javult a helyzet

Sem a közutak, sem a vasúti pályák állapota nem javult a 2006–2011-es időszakban, ráadásul a finanszírozási helyzet sem megoldott – hangsúlyozta Makkai Mária, az ÁSZ felügyeleti vezetője kedden az állami közutak javításáról, állapotáról, illetve a vasúti közlekedés állami támogatási rendszerének ellenőrzéséről készített jelentéseket ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten. Makkai az állami közutak felújítása kapcsán elmondta, hogy minél előbb szükséges a használatarányos útdíj bevezetése, amit a Széll Kálmán Terv is tartalmaz.

Az ÁSZ javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek a nyilvántartások átláthatósága érdekében az útfelújítások, karbantartási feladatok egységes, integrált nyilvántartási rendszerének a kiépítését, az adatok tervszerű ütemezett mérését. A közutak fejlesztésében, a felújításban részt vevő szervezetek összevonása kapcsán a számvevőszék szerint a nemzeti fejlesztési miniszternek biztosítania kell a szakmai érdekeket képviseletét az újonnan létrehozott szervezetben.

Hogyan lehet veszteséges?

A vasúti közlekedés állami támogatási rendszerének javítása érdekében az ÁSZ többek között azt javasolta az NFM-nek, hogy folytassa a tarifa- és kedvezményrendszer felülvizsgálatát, valamint dolgozza ki a hosszú távú államilag finanszírozható vasúti személyszállítási közszolgáltatás és pályahálózat működtetés koncepcióját.

A számvevőszék külön felhívta a figyelmet arra, hogy a miniszternek ki kellene vizsgáltatni – hogy a szociálliberális kormányok alatti szerkezeti átalakítások mellett –, hogyan lehetséges, hogy a MÁV továbbra is veszteséges. Szükségesnek tartják a MÁV ingatlanvagyonának a leltározását, valamint a számvitelileg helytelen céltartalék-képzési gyakorlatot szüntessék meg.

Az előző kormányzati időszak során felhalmozott problémák megoldása érdekében az Országgyűlés áprilisban elfogadta az egységes személyszállítási törvényt - reagált a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az Állami Számvevőszék közlekedéspolitikával kapcsolatos, kedden közzétett jelentéseire.

A törvény szerint a személyszállítási közszolgáltatásokat érintő, közpénzből finanszírozott fejlesztések kizárólag a kormány által jóváhagyott, országosan egységes fejlesztési koncepció mentén valósíthatóak meg - emlékeztet a tárca, hozzátéve, hogy a közösségi közlekedés átfogó megújításának lépéseit a Széll Kálmán Terv is rögzíti. A dokumentum a szektor szervezeti konszolidációját, új díj- és kedvezményrendszer életbe léptetését irányozza elő.  A közlemény szerint a feladatok gyors és szakszerű végrehajtása érdekében ez év májustól kormánybiztos felel a közösségi közlekedés szervezeti kereteinek kialakításáért, az ingatlanvagyonnal kapcsolatos feladatok korszerűsítéséért, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításáért.

A kiegyensúlyozott és színvonalas szolgáltatásokat biztosító működés elsődleges feltétele a hatékony szervezeti felépítés, a megfelelő finanszírozás és az átláthatóság megteremtése - közölte az NFM. A tárca szerint ennek érdekében megkezdődött a MÁV Csoport és a Volán társaságok átalakításával, racionalizálásával összefüggő feladatok tervezése, koordinálása. Az átalakítás alapvető célja, hogy a vasúttársaságok és az autóbuszos vállalatok 2013. január 1-jétől új szervezeti struktúrában és vagyonszerkezettel működjenek.

Az Állami Számvevőszék javaslatait, megállapításait a minisztérium tanulmányozza és lehetőség szerint figyelembe veszi a dokumentumok megalkotása, illetve a gyakorlati végrehajtás során - olvasható a közleményben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.