Főigazgatói utasítást adott ki Mártai István, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) vezetője arról, hogy egyszerű lélegeztetésre szoruló betegek nem szállíthatóak az újonnan vásárolt mentőautókban. A Magyar Nemzet birtokába került levelében az olvasható, hogy „a szabad légút biztosítása és az egyszerű (maszkos-ballonos) lélegeztetés a kritikus állapotú beteg ellátásának első két lépése. E technikát hagyományosan a beteg feje mögött elhelyezkedve alkalmazzuk, mert kivitelezésük és a lélegeztetés hatásosságának folyamatos ellenőrzése e pozícióból a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb” – írja a főigazgató, majd azzal folytatja, „az új B típusú mentőgépjárművekben a hordágy fejvégénél az egészségügyi ellátó számára rendelkezésre álló hely nem teszi lehetővé a fenti eljárások szabályszerű alkalmazását, így ezekben a mentőegységekben csak a már stabil légúttal rendelkező és maszkos-ballonos lélegeztetésre nem szoruló beteg szállítható”.
Előfordulhat azonban olyan helyzet, hogy a betegnek a szállítás megkezdésekor még nem volt szüksége lélegeztetésre, később azonban állapota romlik, és igényli ezt az ellátást. A főigazgatói utasítás erről úgy rendelkezik: ilyenkor a mentőgépjárművel – a közúti közlekedés és a mentőegység biztonságát nem veszélyeztetve – meg kell állni. A következő teendő, hogy a mentőgépkocsi-vezetőnek a hordágyat – annak körülbelül egyharmad hosszáig vagy szükség esetén teljesen – a betegtérből kihúzva kell biztosítania a fej felőli ellátáshoz szükséges helyet. Arról nincs utasítás, hogy ez érvényes-e akkor is, ha a szabadban mondjuk mínusz 20 fok van vagy csapadék esik. Eközben riasztani kell egy magasabb kompetenciával bíró segélykocsit. A főigazgatói rendelkezés szerint „a páciens csak akkor helyezhető vissza a betegtérbe, ha a biztosított légút és lélegeztetés a páciens feje mellett elhelyezkedve is stabilan fenntartható.”
A lap által megkérdezett szakemberek szerint ez leginkább akkor lehetséges, ha a beteget intubálják (a szájüregén keresztül egy tubust helyeznek a légcsövébe), így ugyanis a lélegeztetés stabil légúton keresztül oldalról is megoldható. Intubálásra egyébként a B típusú mentőgépkocsi személyzetének nincs lehetősége a szakmai kompetenciaszintek szerint. Kérdés, hogy mindez mekkora időveszteséget jelent egy agyvérzéses betegnél, akinek az életben maradása, a gyógyulása nagyban függ attól, hogy mikor kerül kórházba.
Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke a Magyar Nemzet kérdésére úgy fogalmazott: abszurd a helyzet, s érthetetlen, hogyan lehetett ilyen autókat megrendelni és átvenni. – Milyen korba lépünk vissza ezzel? Mi történik télen azokkal a betegekkel, akik útközben szorulnak lélegeztetésre? Állapotromlás esetén hogyan köthet le egy újabb mentőegységet ugyanannak a betegnek az ellátása? – sorolta. Az OMSZ szóvivője azt közölte: az új mentőautók minden szempontból megfelelnek a szabványoknak.
A teljes cikket a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatja.