Lélegeztetésre alkalmatlan mentőautók?

Az OMSZ vezetője megtiltotta, hogy maszkos-ballonos beavatkozásra szoruló betegeket szállítsanak az új kocsikban.

BL
2012. 09. 06. 1:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főigazgatói utasítást adott ki Mártai István, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) vezetője arról, hogy egyszerű lélegeztetésre szoruló betegek nem szállíthatóak az újonnan vásárolt mentőautókban. A Magyar Nemzet birtokába került levelében az olvasható, hogy „a szabad légút biztosítása és az egyszerű (maszkos-ballonos) lélegeztetés a kritikus állapotú beteg ellátásának első két lépése. E technikát hagyományosan a beteg feje mögött elhelyezkedve alkalmazzuk, mert kivitelezésük és a lélegeztetés hatásosságának folyamatos ellenőrzése e pozícióból a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb” – írja a főigazgató, majd azzal folytatja, „az új B típusú mentőgépjárművekben a hordágy fejvégénél az egészségügyi ellátó számára rendelkezésre álló hely nem teszi lehetővé a fenti eljárások szabályszerű alkalmazását, így ezekben a mentőegységekben csak a már stabil légúttal rendelkező és maszkos-ballonos lélegeztetésre nem szoruló beteg szállítható”.

Előfordulhat azonban olyan helyzet, hogy a betegnek a szállítás megkezdésekor még nem volt szüksége lélegeztetésre, később azonban állapota romlik, és igényli ezt az ellátást. A főigazgatói utasítás erről úgy rendelkezik: ilyenkor a mentőgépjárművel – a közúti közlekedés és a mentőegység biztonságát nem veszélyeztetve – meg kell állni. A következő teendő, hogy a mentőgépkocsi-vezetőnek a hordágyat – annak körülbelül egyharmad hosszáig vagy szükség esetén teljesen – a betegtérből kihúzva kell biztosítania a fej felőli ellátáshoz szükséges helyet. Arról nincs  utasítás, hogy ez érvényes-e akkor is, ha a szabadban mondjuk mínusz 20 fok van vagy csapadék esik. Eközben riasztani kell egy magasabb kompetenciával bíró segélykocsit. A főigazgatói rendelkezés szerint „a páciens csak akkor helyezhető vissza a betegtérbe, ha a biztosított légút és lélegeztetés a páciens feje mellett elhelyezkedve is stabilan fenntartható.”

A lap által megkérdezett szakemberek szerint ez leginkább akkor lehetséges, ha a beteget intubálják (a szájüregén keresztül egy tubust helyeznek a légcsövébe), így ugyanis a lélegeztetés stabil légúton keresztül oldalról is megoldható. Intubálásra egyébként a B típusú mentőgépkocsi személyzetének nincs lehetősége a szakmai kompetenciaszintek szerint. Kérdés, hogy mindez mekkora időveszteséget jelent egy agyvérzéses betegnél, akinek az életben maradása, a gyógyulása nagyban függ attól, hogy mikor kerül kórházba.

Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke a Magyar Nemzet kérdésére úgy fogalmazott: abszurd a helyzet, s érthetetlen, hogyan lehetett ilyen autókat megrendelni és átvenni. – Milyen korba lépünk vissza ezzel? Mi történik télen azokkal a betegekkel, akik útközben szorulnak lélegeztetésre? Állapotromlás esetén hogyan köthet le egy újabb mentőegységet ugyanannak a betegnek az ellátása? – sorolta. Az OMSZ szóvivője azt közölte: az új mentőautók minden szempontból megfelelnek a szabványoknak.

A teljes cikket a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.