A Pest megyei Törtelen vértelenül zajlott az 1956-os forradalom. A korábban basáskodó és a padlássöpréseket levezénylő pártfunkcionáriusoknak menekülniük kellett a népharag elől: a település tanítója csillapítja a kedélyeket, a reszkető elvtársakat pedig a plébános veszi oltalmába. A vörös csillagot azért lebontják az iskola faláról, és kibontják onnan a kommunisták által befalazott Jézus-szobrot. A faluban megalakul a forradalmi bizottság, ahol azonnal döntés születik: élelmiszer-szállítmánnyal fogják segíteni a fővárosban harcolókat.
Nem úri huncutság volt
A Történelmi Ismeretterjesztő Társulat Egyesület gondozásában megjelent, A vidék forradalma – 1956 című kötetből ismerhetjük meg a Cegléd melletti falu ötvenhatos eseményeit. A helyszín indoklása igen egyszerű: az egyesület itt tartott tavaly október 22-én konferenciát, alig egy évvel később pedig elkészült és megjelent az ott elhangzott előadásokból és az alkalomra készült tanulmányokból álló kötet. A Berényi István előszavával induló könyv természetesen tartalmaz ötvenhatot átfogóan vizsgáló értekezéseket: ilyen M. Kiss Sándor, valamint Horváth Miklós írása, amely a világpolitikában helyezi el a forradalmat, Pánczél Hegedűs János pedig Mindszenty József hercegprímás szerepvállalását taglalja.
A kötet gerince kétségkívül a vidék, ahogy a forradalomé is nem kis részben az volt. Galambos István történész-doktorandusz legalábbis ezt hangsúlyozza nekünk: „ötvenhat egy országos mozgalom volt, nem valamiféle pesti úri huncutság vagy értelmiségi perpatvar”. A törteli interjúkból készült tanulmány nyomán rákérdezünk: mennyire volt ez a forgatókönyv általános, hasonlóan zajlottak-e a falvak forradalmai? Iskolapélda volt Törtel – közli röviden, de kifejti: a nemzeti függetlenség eszménye, a magántulajdon visszaszerzése, biztosítása és a hithez, a kereszténységhez való ragaszkodás voltak a vidékiek mozgatórugói – idézi fel M. Kiss professzor gondolatait.
A mi szentjeink az igaziak
Galambos hozza is a példákat: „A kereszténység ott jelent meg például Várpalotán a forradalomban, hogy az emberek kidobálták Rákosi és Sztálin képeit az ablakon, és a kommunistáknak címezve azt kiáltották utánuk, hogy itt vannak a ti szentjeitek. Ebben ugye benne van, hogy a mi szentjeink mások, a mi szentjeink az igaziak.” Karitatív tevékenységet folytatott az egyház vidékszerte, és nem egy helyen kikérték a helyi, évekig a párt által háttérbe szorított „plébános úr” véleményét, és adtak is rá.