Leverték a vörös csillagot, kibontották Jézus szobrát a falból

A hit, a magántulajdon védelme és a nemzeti függetlenség eszméje szinte mindenhol megjelent vidéken az 1956-os forradalom napjaiban.

Tompos Ádám
2012. 10. 22. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pest megyei Törtelen vértelenül zajlott az 1956-os forradalom. A korábban basáskodó és a padlássöpréseket levezénylő pártfunkcionáriusoknak menekülniük kellett a népharag elől: a település tanítója csillapítja a kedélyeket, a reszkető elvtársakat pedig a plébános veszi oltalmába. A vörös csillagot azért lebontják az iskola faláról, és kibontják onnan a kommunisták által befalazott Jézus-szobrot. A faluban megalakul a forradalmi bizottság, ahol azonnal döntés születik: élelmiszer-szállítmánnyal fogják segíteni a fővárosban harcolókat.

Nem úri huncutság volt

A Történelmi Ismeretterjesztő Társulat Egyesület gondozásában megjelent, A vidék forradalma – 1956 című kötetből ismerhetjük meg a Cegléd melletti falu ötvenhatos eseményeit. A helyszín indoklása igen egyszerű: az egyesület itt tartott tavaly október 22-én konferenciát, alig egy évvel később pedig elkészült és megjelent az ott elhangzott előadásokból és az alkalomra készült tanulmányokból álló kötet. A Berényi István előszavával induló könyv természetesen tartalmaz ötvenhatot átfogóan vizsgáló értekezéseket: ilyen M. Kiss Sándor, valamint Horváth Miklós írása, amely a világpolitikában helyezi el a forradalmat, Pánczél Hegedűs János pedig Mindszenty József hercegprímás szerepvállalását taglalja.

A kötet gerince kétségkívül a vidék, ahogy a forradalomé is nem kis részben az volt. Galambos István történész-doktorandusz legalábbis ezt hangsúlyozza nekünk: „ötvenhat egy országos mozgalom volt, nem valamiféle pesti úri huncutság vagy értelmiségi perpatvar”. A törteli interjúkból készült tanulmány nyomán rákérdezünk: mennyire volt ez a forgatókönyv általános, hasonlóan zajlottak-e a falvak forradalmai? Iskolapélda volt Törtel – közli röviden, de kifejti: a nemzeti függetlenség eszménye, a magántulajdon visszaszerzése, biztosítása és a hithez, a kereszténységhez való ragaszkodás voltak a vidékiek mozgatórugói – idézi fel M. Kiss professzor gondolatait.

A mi szentjeink az igaziak

Galambos hozza is a példákat: „A kereszténység ott jelent meg például Várpalotán a forradalomban, hogy az emberek kidobálták Rákosi és Sztálin képeit az ablakon, és a kommunistáknak címezve azt kiáltották utánuk, hogy itt vannak a ti szentjeitek. Ebben ugye benne van, hogy a mi szentjeink mások, a mi szentjeink az igaziak.” Karitatív tevékenységet folytatott az egyház vidékszerte, és nem egy helyen kikérték a helyi, évekig a párt által háttérbe szorított „plébános úr” véleményét, és adtak is rá.

Választást szerettek volna az emberek, éppen ezt bizonyítja a történész szerint az, hogy a beszolgáltatások ínséges évei után a parasztok elkezdtek Budapestre élelmiszert szállítani – itt is bebizonyosodott, hogy bizony a magyar lakosság össze tud fogni. Ők a reményt táplálják azzal, hogy élelmiszert visznek Pestre, talán annak a reményét is, hogy a jövőben tiszteletben tartja a magántulajdont majd a magyar állam. Galambos szerint ezt az is erősíti, hogy sok faluban már a 26-ai tömegtüntetésen vagy az ott megalakult forradalmi tanácsok első ülésén azonnal megfogalmazódik a gondolat: úgyhogy 28-ára és 29-ére már meg is érkeznek a harcolókhoz a teherautók.


Az első lövés Debrecenben dördült el

Ami viszont a forradalom kronológiáját illeti, ott Galambos pontosítja kérdésünket. Ugyanis a forradalom tulajdonképpen nem Pestről jutott el vidékre, hiszen az első lövés Debrecenben dördült el, az első mozgalom, a MEFESZ pedig Szegeden alakult. Október 24-én, 25-én értek el a fővárosi forradalmárok és velük a forradalom a nagyobb városokba, 26-a pedig már a vidék, falvak forradalmának első napja. A forradalom terjedéséhez három fontos csatorna állt rendelkezésre, azok az egyetemisták például, akik járták az országot, vitték a lángot, ahogy Galambos fogalmaz. A másik fórum a rádió volt, ám még az „azonosan gondolkodók sem mertek mindig együtt hallgatni”.

A Kádár-rezsim legitimációjában is kulcsszerepet játszott a rádió, a gondosan ápolgatott agitprop legendárium szerint ugye Kádár János november 4-én Szolnokon mondott el egy beszédet mint a Forradalmi Munkás- Paraszt-kormány feje. Ám ahogy ezt a kötetben Wirth Gábor tanulmányában bebizonyítja, mindez képtelenség: a szolnoki adó abban az időben ugyanis egyszerűen nem volt üzemképes. Galambos a mese eredetét azzal magyarázza, hogy Kádárnak fontos volt a konszolidáció, és mivel a szovjet tankok élén jött, a kormánya ezért inkább tűnt bábkormánynak. Még inkább annak tűnt volna, ha kiderül, hogy országvezetőként megfogalmazott első beszédét a Szovjetunióhoz csatolt Kárpátaljáról sugározták. A harmadik médium pedig az újság volt, amely korábban kézi vezérlésű pártsajtóként működött. A magyar sajtó a forradalom napjaiban visszatalált hivatásához. Galambos azonban hangsúlyozza, hogy a sajtó nemcsak rögzítette, hanem alakítani is próbálta az eseményeket, csillapítani az indulatokat és kifogni a szelet a forradalom vitorlájából – akár már azzal is, hogy a mi forradalmunknak nevezte az eseményeket.

Romantikus bizalom

A retorzió viszont nem maradt el vidéken sem. Ugyan a hatalom először a fegyveres résztvevők összefogdosásával akart erőt demonstrálni, de Galambos felvázolja, hogy utána a fővároson kívül kezdtek kutakodni a politikai nyomozati szervek, mivel tudták, hogy sok laktanyából, rendőrőrsről, gyárőrségről fegyverek kerültek a lakossághoz. „Egyfajta romantikus bizalommal hittek a nyugati segítségben az országszerte elszórt csoportok” – mondja.

Elsősorban azonban a forradalmi tanács tagjaira és nemzetőrökre utaztak, a munkástanácsok erejét pedig azzal illusztrálja a történész, hogy velük még 1956 decemberében, tehát egy hónappal a szovjet intervenció után is kénytelen volt tárgyalni a kormány. Amikor elfogytak a fegyveres ellenállók, akkor ügynököket állítottak például arra, hogy megvizsgálják: kik írtak „ellenforradalmi” firkákat a WC-k falára. A forradalom erejét, a közhangulatot jól jellemzi, hogy a várpalotai városi tanácsban még 1956 decemberében is komoly problémaként merül fel, hogy a szülők nem akarják engedni a forradalom óta nem oktatott orosz nyelv oktatását, és a tanárokat veréssel fenyegették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.