Makroszimulációs forgalmi modellt hozna létre a BKK

Kiírták a közbeszerzést a fővárosi és agglomerációs közlekedési hálózat egységes forgalmi modelljére.

2013. 02. 21. 14:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közleményben a különböző, BKK-hoz tartozó beruházások előkészítési folyamatát ismertetve azt írták: megvalósíthatósági és gazdaságossági vizsgálatokat készítenek, és a hatásvizsgálatok során egyebek mellett igyekeznek megbecsülni a várható utasforgalmat is. A fővárosi közlekedési hálózat komplexitása miatt az ilyen vizsgálati elemzésekhez alkalmasabb, számítógépes, úgynevezett makroszimulációs forgalmi modellt kíván létrehozni a BKK. A közlekedési társaság 2010-es megalakulása óta tervezett létrehozni egy olyan, Budapest egészét és az agglomeráció területét is lefedő, összközlekedési forgalmi modellt, amely friss forgalomszámlálási és statisztikai adatokra épülve képes megalapozni a főváros közlekedésfejlesztési projektjeit.

A korábbi fejlesztések előkészítésekor az egyes tervezőcégek saját forgalmi modelljeiket használták, ráadásul egy 2004–2005-ben készült adatbázisra alapozva, így a különböző modellek eltérő eredményeket adtak, és nem követhették az időközben megváltozott közlekedési szokásokat. Ezért fontos, hogy az előzetes vizsgálatok önálló, folyamatosan karbantartott, rendszeresen frissülő, saját tulajdonú, de nyilvános modellen alapuljanak – emelték ki. A modell létrehozásával a főváros az Európai Bizottság elvárásait is teljesíti – tették hozzá.

 

 

Az egységes forgalmi modell használatának előnyei közé sorolták, hogy a jövőben figyelembe vehetik a fejlesztések egymásra gyakorolt hatását, hatékonyabbá válik a közlekedésszervezés és a közlekedési rendszer működése is átláthatóbbá válik. Az utóbbival kapcsolatban kiemelték: a modell rendszeres frissítése során felmért forgalmi adatokat és szokásjellemzőket, valamint az egységes forgalmi modellel készült vizsgálatok eredményeit is nyilvánosságra hozzák majd.

A forgalmi bázismodell kialakításának becsült összköltsége nettó 268 millió forint, ezt száz százalékban az Európai Unió biztosítja az Új Széchenyi Terv keretében. A támogatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója tavaly júliusban írta alá. Kitértek arra, hogy a várhatóan tavasz végén induló munka során célzott adatfelvételek és forgalomszámlálások alapján alakul majd ki a fővárosra és agglomerációjára vonatkozó modell, a nyilvánosságot biztosító online felület, valamint a modellt a meglévő adatbázisokkal összekapcsoló interfész. A munka eredményeként 2014 tavaszára készülhet el az egységes bázismodell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.