A közleményben a különböző, BKK-hoz tartozó beruházások előkészítési folyamatát ismertetve azt írták: megvalósíthatósági és gazdaságossági vizsgálatokat készítenek, és a hatásvizsgálatok során egyebek mellett igyekeznek megbecsülni a várható utasforgalmat is. A fővárosi közlekedési hálózat komplexitása miatt az ilyen vizsgálati elemzésekhez alkalmasabb, számítógépes, úgynevezett makroszimulációs forgalmi modellt kíván létrehozni a BKK. A közlekedési társaság 2010-es megalakulása óta tervezett létrehozni egy olyan, Budapest egészét és az agglomeráció területét is lefedő, összközlekedési forgalmi modellt, amely friss forgalomszámlálási és statisztikai adatokra épülve képes megalapozni a főváros közlekedésfejlesztési projektjeit.
A korábbi fejlesztések előkészítésekor az egyes tervezőcégek saját forgalmi modelljeiket használták, ráadásul egy 2004–2005-ben készült adatbázisra alapozva, így a különböző modellek eltérő eredményeket adtak, és nem követhették az időközben megváltozott közlekedési szokásokat. Ezért fontos, hogy az előzetes vizsgálatok önálló, folyamatosan karbantartott, rendszeresen frissülő, saját tulajdonú, de nyilvános modellen alapuljanak – emelték ki. A modell létrehozásával a főváros az Európai Bizottság elvárásait is teljesíti – tették hozzá.
Az egységes forgalmi modell használatának előnyei közé sorolták, hogy a jövőben figyelembe vehetik a fejlesztések egymásra gyakorolt hatását, hatékonyabbá válik a közlekedésszervezés és a közlekedési rendszer működése is átláthatóbbá válik. Az utóbbival kapcsolatban kiemelték: a modell rendszeres frissítése során felmért forgalmi adatokat és szokásjellemzőket, valamint az egységes forgalmi modellel készült vizsgálatok eredményeit is nyilvánosságra hozzák majd.
A forgalmi bázismodell kialakításának becsült összköltsége nettó 268 millió forint, ezt száz százalékban az Európai Unió biztosítja az Új Széchenyi Terv keretében. A támogatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója tavaly júliusban írta alá. Kitértek arra, hogy a várhatóan tavasz végén induló munka során célzott adatfelvételek és forgalomszámlálások alapján alakul majd ki a fővárosra és agglomerációjára vonatkozó modell, a nyilvánosságot biztosító online felület, valamint a modellt a meglévő adatbázisokkal összekapcsoló interfész. A munka eredményeként 2014 tavaszára készülhet el az egységes bázismodell.