Hagyó-per: Antal a mai napig nem bánja a döntést

A BKV Zrt. egykori vezérigazgatója fontosnak nevezte a 4-es metró beruházása szempontjából az AAM Zrt.-vel kötött szerződést.

PR
2013. 10. 01. 21:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Antal Attila, az ügy harmadrendű vádlottja hangsúlyozta: amikor 2007. január 1-jén a BKV Zrt. vezérigazgatójává kinevezték, akkor szembesült azzal az „iszonyatos méretű problémahalmazzal”, amelyet a BKV Zrt. korábbi vezetése, valamint a 4-es metró beruházásának irányítása okozott. Kitért arra, hogy az ország legnagyobb projektjének irányítására létrehozott 19 tagú szervezet, amelynek a tagjai közül csak nyolcnak volt mérnöki képzettsége, nem rendelkezett megfelelő kompetenciával.

Hozzátette, az AAM Zrt. szerződtetése jó döntés volt, ma is úgy gondolja, hogy ezt meg kellett hoznia. Véleménye szerint a vezetési tanácsadó céggel egy évvel később felbontott szerződés, a cég kiválása a 4-es metró beruházásából „a mai napig visszaigazolható” hiányt okozott.

Hadnagy Ibolya tanácsvezető bíró kérdéseire Balogh Zsolt negyedrendű vádlott – aki Antal Attilát követte megbízott vezérigazgatóként a BKV Zrt. élén – megtagadta a választ, egyebek mellett arra a kérdésre is, hogy miért bontotta fel a szerződést. Az AAM Informatikai Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatója – ma az igazgatóság elnöke – tanúvallomásában hangsúlyozta: nem ismeri Hagyó Miklós elsőrendű vádlottat, a kecskeméti tárgyaláson találkozott vele először.

Homonnai János ügyész kérdésére azt mondta: cége a magyar vezetési tanácsadó piac vezető gazdasági társasága, annak ellenére, hogy a „BKV-hatás” erősen hatott rájuk. Közölte: 1996-ban végezték az első munkát a BKV Zrt.-nek, 2007-ig évente 5-15 millió forint összegű szerződéseket kötöttek a közlekedési vállalattal, éves bevételük 55-65 százalékát az államigazgatástól kapott megrendelések biztosították.

A tanácsadó cég elnöke beszámolt arról, hogy a BKV Zrt.-hez kerültek, s a középvezetők nem szerették azt a fajta munkavégzést, ahogy ők dolgoztak. „Szálka voltunk a szemükben, mert dolgoztattuk őket, betartattuk a határidőket” – fogalmazott a tanú. Úgy vélte, a 4-es metró projektjének irányításán legalább 180-200 embernek kellett volna dolgoznia. Kérdésre válaszolva azt mondta: szükséges volt munkájuk a beruházás irányításában, azonban sokkal korábban kellett volna bekapcsolódni a projektvezetésbe. A cég elnöke tanúvallomásában úgy fogalmazott: a beruházás 169 milliárdról indult, amikor odaértek, akkor már 100 milliárddal többe került, s most, mikor elszámolják, még 100 milliárddal kerül majd többe.

A BKV Zrt. és az AAM Zrt. között a 2007. januárban kötött első szerződés a „Metro4 projekt koordinációs feladatainak támogatásáról” és egyéb feladatokról szólt, ezekért 50 millió forintot utalt át a közlekedési vállalat 2007. április és július között. 2007 decemberében további két szerződést kötött a BKV 5 évre a tanácsadó céggel: a nagyprojektek támogatására, illetve a 4-es metró beruházásának szakértői támogatására.

Az AAM Zrt. elnöke az ötéves időtartamot azzal indokolta, hogy az akkori tervek szerint a beruházásnak 2012-ben el kellett volna készülnie. A vádirat szerint a BKV Zrt. számára „szükségtelen szolgáltatásokra” kötött szerződések alapján a vezetési tanácsadó cég részére a Balogh Zsolt negyedrendű vádlott, megbízott vezérigazgató által 2008. április 22-án történt felmondásig összesen 133,5 millió forintot fizettek ki.

A főügyészség szerint a Hagyó Miklós vezetésével működő bűnszervezet 2008 augusztusáig megközelítőleg 1,5 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a BKV-nak. A bizonyítási eljárás október 3-án tanúk meghallgatással folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.