A hajléktalanok cél nélküli segélyezése nem járható út

Nem a közterületek lelakása és a cél nélküli segélyezés, hanem a rehabilitáció jelenti a megoldást.

Veczán Zoltán
2013. 11. 19. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan naponta találkozunk olyan szerencsétlenül járt embertársainkkal, akik gyakran önhibájukon kívül válnak hajléktalanná, vagy kényszerülnek kéregetésből és kukázásból megélni. A fedélnélküliség problémája azonban összetett, és jócskán túlmutat azon, hogy a járókelőket zavarja az utcán kéregető vagy fekvő emberek látványa. Egyrészt ott van a szörnyű körülmények között szenvedő tízezernyi honfitársunk egyéni sorsa, másrészt az a kár, amit a közterek lelakásával és a turisták zaklatásával okoznak az országnak.

Nem olyan nehéz az utcára kerülni, mint azt az átlagember gondolná – mondta el portálunknak Kártyás Irén, a Menhely Alapítvány igazgatója, hozzátéve, hogy néhány hónap alatt hajléktalanná válhat az ember, válás, a munkahely elvesztése, vagy a törleszthetetlen hitelek miatt. A családi védelmi háló meggyengül és előbb-utóbb kilyukad, a személyes kapcsolatrendszerek gyorsan erodálódnak, az ember utcára kerül, majd hamarosan megkezdődik a fizikai és pszichés leépülés. Télen a legveszélyesebb: a fagyási sérülések maradandó károkat okoznak az utcán élőknek, nem beszélve a kihűléses halálesetekről, amely az évről évre bővülő hajléktalanszállók és melegedők ellenére még mindig napirenden van.

A másik oldalon pedig ott vannak a hajléktalanok által okozott károk: a lelakott aluljárók, a többségi társadalom adójából felépített vagy felújított közösségi terek és parkok, ahonnan a mocsok és a szemét, valamint az ott lakó hajléktalanok miatt kiszorulnak a családok. Holott – ahogy Lukács György KDNP-s képviselő mondta – annak is van joga, aki a játszótéren az unokájával szeretne leülni, de ezt közegészségügyi okok miatt nem tudja megtenni.

A magánterületek sincsenek biztonságban: legutóbb például Debrecenben vált hajléktalan-tömegszállássá egy bezárt Profi áruház, ahol gyomorforgató körülményekről (ürülék- és szeméttenger) számolt be a Cívishír. Ugyanígy sok helyen jellemző a rengeteg, hajléktalanoktól származó utcai szemét, a lakóházak környékén pedig a kukázás hátramaradt nyomai.

Mindezen felül ott van a lakosság növekvő veszélyérzete az erőszakos kéregetők és a részegen hangoskodó fedél nélküliek miatt – és nem kis részben a média által felfújt esetek miatt, amikor hajléktalanok követtek el bűncselekményeket (nem mellesleg kiszolgáltatottságuk miatt ők is gyakran válnak áldozattá).

A köztéri hajléktalanság azonban nem csak a helyi lakosság közérzetét rontja. A turisztikai szektor és az országimázs is igencsak megsínyli, ha a koldusok és csövesek földjeként híresülünk el a külföldi turisták körében, hiszen a kéregetésből élő hajléktalanok a nagy forgalmú köztereket foglalják el legszívesebben, azokat, amelyeket az idelátogatók a legsűrűbben felkeresnek.

Külföldi turistaportálok hozzászólói óva intik a látogatókat; van, aki szerint Budapest szép és biztonságos, de a rengeteg részeg, drogos és hajléktalan miatt kényelmetlenül érezte magát. Több blogoldalon is olvashatunk a témáról: volt olyan is, aki a Nyugati téren panaszkodott a nagy számú hajléktalanra, de őket kell kerülgetni nemcsak a közlekedési csomópontoknál, hanem olyan presztízsvárosrészeken is, mint a Váci utca környéke, a megújult Deák Ferenc vagy a Kálvin tér, sőt a Parlament és a budai Vár közelében is.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutolsó, 2010-es adatai szerint a hajléktalanszállókon, éjjeli menedékhelyeken 9157 személy fordult meg, a hajléktalanok valós száma azonban becslések szerint ennél jóval magasabb, a válság és a bedőlő devizahitelek miatt pedig dinamikusan nő.

A főváros a legsúlyosabban érintett a hajléktalankérdésben, a fedél nélküliek fele Budapesten húzza meg magát. Tarlós István főpolgármester korábban világossá tette a főváros új vezetésének alapkoncepcióját: a svéd modellhez hasonlóan szállást, élelmet és közmunka keretében munkalehetőséget kapnak a hajléktalanok, ezért cserébe a főváros elvárja, hogy „a város funkcionális pontjait ne életvitelszerűen lakásként használják”.

A kormány érezhetően több pénzt és energiát fordít a helyzet kezelésére, összefogásban az önkormányzatokkal és a hajléktalanokat segítő, ellátó szervezetekkel. Sorra adják át az új férőhelyeket: a tavalyi 9000 férőhelyhez képest idén 10 700 hajléktalant képesek befogadni a szállók. Soha nem volt még ennyi hely a szállásokon és a melegedőkben – hangsúlyozta Hoppál Péter, a Fidesz szóvivője.

Emellett Pintér Sándor belügyminiszter elmondta, hogy szükség esetén meg is lehet duplázni a férőhelyek számát, így senki sem marad fedél nélkül télen. Pörög a rehabilitációs program is – több vidéki városban nyíltak központok, rehabilitációs szállók, családok átmeneti otthonai stb. – magyarán szólva úgy tűnik, végre jó irányba mozdulnak el a dolgok a fedél nélküliek ügyében.

A hajléktalanok megsegítésén túl 2010 után megkezdődött a jogi háttér kidolgozása a közterületek állagának megóvására is. Az év novemberétől lehetővé vált az önkormányzatok számára, hogy  szabálysértéssé nyilvánítsák a közterület „nem rendeltetésszerű használatát”; a lehetőséggel elsőként 2011 májusában Budapest önkormányzata élt.

Józsefvárosban 2012 szeptemberében népszavazásra is bocsátották a kérdést; a fertőzésveszély és a szemét miatt a kukázás és az életvitelszerű közterület-használat megtiltása, valamint a hajléktalanok központi, magasabb színvonalú ellátása mellett voksolt a megjelent 9227 szavazó elsöprő többsége (bár az érvényességhez kevesen voltak). Azaz a lakosság is visszaigazolta: a társadalom az emberséges, de a többségi lakosság érdekeit is figyelembe vevő megoldás mellett áll.

Közben folyt az országos, átfogó terv kidolgozása a hajléktalankérdésre. Parázs parlamenti és közéleti viták után, egy alkotmánybírósági vétót követően végül 2013. szeptember 30-án fogadták el az új szabálysértési törvényt, ami lehetőséget ad az önkormányzatok számára arra, hogy tilalmi zónákat jelöljenek ki a hajléktalanoknak.

Tarlós István főpolgármester korábbi sajtótájékoztatóján elmondta azt is, novemberben várható, hogy a főváros törvényileg is előírja majd, mely területek lesznek kötelező módon tilalmi zónák: a 29 kiemelt aluljáróra, gyermekintézményekre és az idegenforgalmi szempontból fontos területekre vonatkozna a tiltás. Így elkerülhető, hogy a reprezentatív városnegyedeket, valamint az óvodák, iskolák, játszóterek környékét ellepjék a hajléktalanok, viszont – az indirekt „türelmi zónák” megjelenésével – marad számukra élettér akkor is, ha nem kérnek a társadalom segítő szándékából.

A sok együttműködő és építő szándék mellett rengeteg bírálat is éri a kormány intézkedéseit: elsősorban az ellenzéki pártok és jogvédő szervezetek tiltakoznak, szerintük a kormány „kriminalizálja” a hajléktalanságot.

A jogvédők és az LMP Józsefvárosban már korábban is politikai színtérre vitték a hajléktalankérdést: a 2011-es népszavazást megelőző kampány során – a polgármesteri közlemény tanúsága szerint – az LMP és A Város Mindenkié (AVM) aktivistái összegraffitizték a kerület járdáit, és ezrével jelentették be magukhoz a hajléktalanokat, hogy azok kerületi lakosként az ő álláspontjuk mellett voksolhassanak a népszavazáson. Miután ennek ellenére a helyiek elsöprő többsége (86-94 százaléka) mindhárom kérdésben leszavazta őket, az AVM aktivistái elfoglalták Kocsis Máté polgármester irodáját, és transzparensekkel tiltakoztak.

Az aktivisták idén már házat is foglaltak; a Csányi utcai tüntetésük során elfoglaltak egy üresen álló önkormányzati épületet, itt szociális bérlakást követeltek, és tiltakoztak a hajléktalanság „kriminalizálása” ellen. Legutóbb szeptember 30-án, az új szabálysértési törvény elfogadásakor szervezett tüntetést az AVM, amelynek több rendezvényén megfordultak szocialista és LMP-s, PM-es politikusok is.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) mindezen idő alatt közleményekkel és nyílt levelekkel bombázta a köztársasági elnököt és a minisztereket, megnyilvánulásaikat pedig rendszeresen előkelő helyen hozzák a baloldali médiumok.

Az állam napi 3300 forintot költ hajléktalanokra – mondta még a józsefvárosi népszavazás kapcsán Kocsis Máté. Hozzátette: ha ezt az összeget jól költik el, akkor senkinek sem kell a kukából étkeznie, vagy az utcán laknia. Ez havonta csaknem 100 ezer forint, azaz több, mint a minimálbér összege.

Bár minden korábbinál több pénzt áldoz a kormány a hajléktalanokra, ennek a tízmilliárdos keretnek a legnagyobb része az alapellátásra, intézményfenntartásra megy el – mondta portálunknak Kártyás Irén, a Menhely Alapítvány igazgatója. Egyszerűen akkora embertömeget kell ellátni, hogy nem marad elég pénz a rehabilitációra, azaz a hajléktalanok társadalomba való visszaillesztésére, pedig ez lenne a hosszú távú megoldás.

Ezt erősítette meg később portálunknak Zentai Oszkár is, aki a józsefvárosi önkormányzat humánszolgáltatási bizottságának elnökeként a LÉLEK-program irányítója. Véleménye szerint ha a tízmilliárdos forrás felének megfelelő összeget a LÉLEK-házhoz hasonló többlépcsős rehabilitációs programokra fordítanának, öt éven belül felszámolható lenne a hajléktalanság, vagy legalábbis a hajléktalanok önmagukért tenni akaró és képes része visszailleszkedne a polgári társadalomba.

A LÉLEK-program keretében a rászorulók elsőként a 14 férőhelyes, kollégiumi jellegű LÉLEK-házban kapnak ingyenesen helyet a kétszemélyes szobákban. Itt közösségi terek, foglalkozások, programok és személyes napi mentorálás segíti őket a visszailleszkedésben. Ha fél-egy évig megtartják a munkahelyüket, kaphatnak egy – szintén ingyenes – szolgálati lakást, itt is csupán a rezsiköltségek 30-50 százalékát kell állniuk, így tudnak egy kis pénzt félretenni; ekkor, és ezt követően is rendszeres mentori segítséget kapnak, hiszen sokuk annyira elszokott már a háztartás vezetésétől, hogy egy egyszerű étel elkészítése is kihívást jelent. Egy újabb sikeres év múlva pedig, immár a társadalom teljes jogú tagjaként, önkormányzati lakásokba költözhetnek.

Ezekről a lépcsőfokokról egyébként – csakúgy mint a bekerülésről – szakmai testület dönt. Emellett a program vezetői biztatják és segítik a lakókat a versenyszférában való elhelyezkedésben. Zentai szerint a munkaerőpiacon egyenesen előny, hogy az egykori hajléktalanok a LÉLEK-programban részt vesznek, hiszen ez egyfajta garancia a munkaadónak a megbízhatóságra – elvégre egy szűrőn már átment a leendő munkavállaló.

A Menhely Alapítvány vezetője szerint a megoldás egyik pillére a megelőzés lenne: törvényszerű, hogy minél korábban jön a segítség, annál kevesebbre van belőle szükség az elesettnek a társadalomba való visszaillesztéséhez. Kártyás Irén megerősítette: a már elesetteket csak a személyre szabott rehabilitációval lehet visszailleszteni a társadalomba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.