M4: minden készen áll

Kiadta az NKH a metróvonal beüzemeléséhez szükséges engedélyeket.

HZS
2014. 03. 27. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A NKH csütörtöki közleménye szerint a Siemens M4 Budapest Konzorcium 2013. december 10-én benyújtott kérelmét érdemben elbírálta, a biztosítóberendezés és automatikus vonatvezérlő rendszerre az ideiglenes használatbavételi engedélyt megadta. Emellett kiadta az egyes járművek megfelelőségéről és a biztonságirányítási rendszer elfogadásáról szóló határozatokat is. Ezzel az összes, az induláshoz szükséges vasúthatósági engedélyt megadta a közlekedési hatóság.

Mint írták, az engedélyezési eljárások során a hatóság meggyőződött arról, hogy a budapesti 4-es metróvonal a létesítési engedélyeknek megfelelően épült meg, a rendeltetésszerű használatra alkalmas, valamint a forgalombiztonsági követelményeket kielégíti. Hangsúlyozták: mivel a 4-es vonal az első teljesen automata metróvonal, beüzemelése fokozatosan történik. A közelmúltban sikeresen lezárt, utasok nélküli próbaüzem lehetővé tette az ideiglenes használatbavételi engedély megadását, amely egy évig érvényes. A járműfelügyelő nélküli üzem a végleges használatba vételi engedély kiadása után kezdődik.

A 4-es metrót, amely Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral, nyolc év építés után adják át. A 7,4 kilométeres, tíz állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A munkálatokat nehezítette, hogy a konzorciumvezető cég többször leállt a munkával többletkövetelések miatt. Az alagútépítés 2010 nyarán fejeződött be, ezt követően kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése. A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.

A 4-es metrót a kormányfővel közösen, március 28-án, péntek reggel 9 órakor adják át az utazóközönségnek. Tarlós István azt mondta, hogy a pénteken kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap „üzemszerű hibamentes működés után” adható ki. Megjegyezte, hogy ez nem valamiféle hiányosságot jelent, „ez így van a világon mindenütt”.

Az átadás napján megnyitják a kelenföldi állomáson a vasúti és metróperonok között átvezető aluljárót. Ezzel egy időben átadják a Keleti pályaudvaron az alagsori jegypénztárakhoz vezető aluljárószakaszt is – közölte a MÁV Zrt.

A közlemény szerint Kelenföld állomáson az új aluljáróban elektronikus utastájékoztatási rendszert is kialakított a MÁV a metró felől érkező utasok számára, továbbá hat vasútijegy-kiadó automatát is elhelyeztek itt. A vonatokon pedig ezentúl a Kelenföldi és a Keleti pályaudvari metróátszállási lehetőségekről is informálnak. A kelenföldi állomáson továbbra is használható lesz a régi aluljáró – amelyet újrafestettek és korszerűsítettek –, bár innen sem a metró, sem bizonyos vágányok nem érhetők el.

A Keleti pályaudvarnál szintén péntek reggel nyitják meg a metró felől, illetve az aluljárószintről az alagsori jegypénztárakhoz vezető aluljárószakaszt.

A négyes metró üzembe helyezése után számos vonalon alakul át a felszíni közlekedés, a változások azonban csak másnap, a szombati üzemkezdettől lépnek életbe

Tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. A felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén. A változásokról további információk itt találhatók.

Az indulással együtt a Telenor a metró teljes vonalán elérhetővé teszi Hipernet 4G mobilinternet-hálózatát. Közleményük szerint ez azt jelenti, hogy a vállalat előfizetői a metrón is ugyanolyan minőségben böngészhetnek, tévézhetnek vagy hallgathatnak zenét, mint otthon. A Magyar Telekom majd áprilisban teszi elérhetővé szupergyors hálózatát. A Vodafone szintén közölte, hogy internetszolgáltatása elérhető lesz a 4-es metrón is. A társaság 3G, HSPA+ szolgáltatást és 42 Mbits sebességű internetet kínál ügyfelei számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.