Elindul a 4-es metró

A metrót március 28-án, péntek reggel 9 órakor adják át az utazóközönségnek, amely a Kelenföldi pályaudvart köti össze a Keletivel.

TK
2014. 03. 25. 10:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester kedden budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be: a 4-es metrót a kormányfővel közösen, március 28-án, péntek reggel 9 órakor adják át az utazóközönségnek.

Tarlós István közölte, március 22-én sikeren befejeződött a hatóság által felügyelt próbaüzem, és pénteken kezdődik meg az utasforgalmi próbaüzem. Elmondta, az engedélyezési eljárás „főszereplői” a próbaüzem tapasztalatait összegezve utasforgalmi próbaüzemre alkalmasnak nyilvánították a rendszert. A legfontosabb engedélyek készülnek, ez az jelenti, hogy „a szabályszerű adminisztrációt végzik” – tette hozzá a főpolgármester.

Tarlós István azt mondta, hogy a pénteken kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap „üzemszerű hibamentes működés után” adható ki. Megjegyezte, hogy ez nem valamiféle hiányosságot jelent, „ez így van a világon mindenütt”. A főpolgármester kijelentette, az általuk kitűzött egyetlen határidőre sikerült a feladattal megbirkózni.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója azt közölte, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatótanácsa úgy döntött, hogy az utasok a 4-es metrót ingyenesen használhatják az átadási ünnepség napján és az azt követő két napon, azaz péntektől vasárnap üzemzárásig.

Az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a főváros felhatalmazására hozott döntést azzal indokolták: „a fővárosnak elemi érdeke, hogy az új vonalat az utazóközönség minél hamarabb megismerje és használatba vegye”.

A BKK igazgatótanácsa úgy döntött, hogy március 30-án üzemzárásig az utasok ingyen használhatják a 4-es metrót.

 

A 4-es metró beruházása 2013. május végéig 275,8 milliárd forintba került, ennyi az elfogadott és leszámlázott műszaki teljesítés. A projekt jelenlegi összköltsége a vállalkozói követelések összegével és a tartalékkerettel 452,5 milliárd forint.

A metró állomásainak építése 2006-ban kezdődött. Az alagútjának fúrása 2007 tavaszán indult el a Kelenföld vasútállomásnál két alagútfúró berendezés egyidejű alkalmazásával. A fúrópajzsok naponta átlagosan 15-20 métert haladtak előre. 2010. június 18-án a déli fúrópajzs elérte a Baross téri állomást, majd július 1-jén az északi fúrópajzs is: az első szakasz alagútjának építése ezzel befejeződött. Klados Gusztáv 2011. január 31-ig látta el projektigazgatói teendőit a DBR Metró Projekt Igazgatóság élén.

2011 decemberére az M4-es metró műszaki készültsége elérte a 70 százalékot. A felszín alatti betonépítmények elkészültek, a feladatukat befejező fúrópajzsok elszállítása is megtörtént. 2012. november 26-án megkezdődött a Baross tér felszíni rendezése. 2012. november 29-én a Kelenföld vasútállomás és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakasz pályatesztjén végighaladt az első személyszállító vonat, amely egy négykocsis Ev3 típusú szerelvény volt.

A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.

A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a vasúti pálya, a biztosító berendezés és automatikus vonatvezérlés, egyes jármű engedélyezési eljárások és a biztonságirányítási rendszer vasúti engedélyezési eljárásai vannak döntéshozatali szakban – írja közleményében a hatóság.

Ezen eljárások során a hatóság értékeli a benyújtott több ezer oldalnyi műszaki dokumentációban foglaltakat, az elvégzett tesztek és a két hónapos hatóság által felügyelt próbaüzem tapasztalatait, a kivitelezők, a mérnökszervezet, a vasút üzemeltető, valamint a független tanúsító és a bevont szakértők nyilatkozatait, amelyek alapján a műszaki és közlekedésbiztonsági szempontok maradéktalan érvényre juttatásával hozza meg – várhatóan e hét folyamán – az érdemi döntéseket – olvasható a közleményben.

Véglegesítette a Budapesti Közlekedési Központ a 4-es metró tavaszi átadása miatt módosuló felszíni közösségi közlekedési rendet, amely a szombati üzemkezdettől lép életbe. Tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. Korábbi közlésük szerint a felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.