Miután a budapesti közbringa rendszer – ismert nevén Bubi – áprilisi átadása technikai problémák miatt kis csúszással indult, most úgy tűnik, a júliust lőhetjük be időpontnak. Már az MNO kerékpáros blogja is több alkalommal taglalta, a Bubi működésének alapja egy összetett rendszer, amit tesztelni kell az éles bevetés előtt.
Ez meg is történt.
Az Index szerint ugyanakkor a világ számos pontján működő rendszer beizzítása még a tavasziból nyári hónappá lett határidőt is túlszárnyalhatja. A helyzet komoly, hiszen a június elején végzett belső teszteken ötven-nyolcvan százalékos működési arányt produkált a rendszer, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.
Ennek az lehet a következménye, hogy a Budapesti Közlekedési Központ nem csak a kerékpárok tárolását, bérlését biztosító dokkolók „agyát” kifejlesztő T-Systemsszel, de a Csepel kerékpárgyárral is felmondhatja a szerződést. A portál úgy tudja, hogy előbbi irányába már így is több mint 100 millió forint a kötbérigény.
Kiemelt hiba volt például – idézve az Indexet –, az, hogy a dokkoló egyszerűen kioldott, nem kellett hozzá se PIN-kód, se telefonszám. A 24 kilós vasakat így bárki vihette amerre akarta, főleg, ha beépített GPS sem működött ez alatt az időszak alatt.
A 75 dokkolóállomás (17 budai, 57 pesti, 1 margitszigeti, térképes megjelenítés ITT) és a hozzá tartozó 1000 kerékpár nem kis infrastruktúrát jelent. Nem mellesleg óriási lehetőséget és alternatívát a városi közlekedésben. Budapesten lezajlott a bringás boom – az ezzel járó árnyoldalakat most inkább ne vizsgáljuk –, ami azt eredményezte, hogy mára rengetegen két keréken mennek dolgozni, intézik az ügyeiket.
Életstílus lett.
A közbringa arra is jó, hogy akik ennek a fent említett robbanásnak nem voltak a részesei, megtapasztalhassák a kerékpározás hangulatát és persze a jótékony hatásait.
Ott lesz a szemük előtt, kibérlik, és tekernek.
Kérdés tehát az, hogy Budapest birtokba veheti-e végre az egymilliárd forintból – ebből 900 millió uniós – épült Bubit, vagy tovább tolódik az átadás időpontja. A BKK és a T-Systems későbbre ígért tájékoztatást.
A Budapesti Közlekedési Központ szerint mindenképpen megvalósul a budapesti közösségi kerékpáros rendszer, a MOL BuBi (Budapest Bicikli). A BKK közölte, a konzorcium a legolcsóbb ajánlattal nyerte meg a tendert, de kockázatként kezelték, hogy magyar, Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező, számos referenciával bíró német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában.
Már februárban látható volt a késés – írta a BKK. A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van. A BKK közölte: mintegy száz emberrel folyamatosan teszteli a rendszert, amely még most is számos szoftveres problémával és működési zavarral küzd, ezek javítása nélkül viszont nem vehetik át a rendszert.
A szerződés szerint április 7-ig kellett volna átadni a BuBit, azóta minden egyes nap után 1,8 millió forint kötbért számol fel a BKK, így eddig 104 millió forint gyűlt össze, a kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, ezt július 16-án éri el az alvállalkozó konzorcium. Ha eddig nem készül el a BuBi, akkor a BKK felmondhatja a szerződést, de erről csak akkor döntenek, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.
Közölték tovább: a BKK minden lehetséges és szükséges intézkedést megtett és megtesz a projekt megvalósításának gyorsításáért. Az MTI az ügyben kereste az alvállalkozó T-Systems Kft-t is, ahol későbbre ígértek tájékoztatást.