Elfogyott a türelem Bubi-ügyben, léphet a BKK

A BKK akár szerződést is bonthat a T-Systemsszel és a Csepel kerékpárgyárral.

NT
2014. 06. 04. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a budapesti közbringa rendszer – ismert nevén Bubi – áprilisi átadása technikai problémák miatt kis csúszással indult, most úgy tűnik, a júliust lőhetjük be időpontnak. Már az MNO kerékpáros blogja is több alkalommal taglalta, a Bubi működésének alapja egy összetett rendszer, amit tesztelni kell az éles bevetés előtt.

Ez meg is történt.

Az Index szerint ugyanakkor a világ számos pontján működő rendszer beizzítása még a tavasziból nyári hónappá lett határidőt is túlszárnyalhatja. A helyzet komoly, hiszen a június elején végzett belső teszteken ötven-nyolcvan százalékos működési arányt produkált a rendszer, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.

Ennek az lehet a következménye, hogy a Budapesti Közlekedési Központ nem csak a kerékpárok tárolását, bérlését biztosító dokkolók „agyát” kifejlesztő T-Systemsszel, de a Csepel kerékpárgyárral is felmondhatja a szerződést. A portál úgy tudja, hogy előbbi irányába már így is több mint 100 millió forint a kötbérigény.

Kiemelt hiba volt például – idézve az Indexet –, az, hogy a dokkoló egyszerűen kioldott, nem kellett hozzá se PIN-kód, se telefonszám. A 24 kilós vasakat így bárki vihette amerre akarta, főleg, ha beépített GPS sem működött ez alatt az időszak alatt.

A 75 dokkolóállomás (17 budai, 57 pesti, 1 margitszigeti, térképes megjelenítés ITT) és a hozzá tartozó 1000 kerékpár nem kis infrastruktúrát jelent. Nem mellesleg óriási lehetőséget és alternatívát a városi közlekedésben. Budapesten lezajlott a bringás boom – az ezzel járó árnyoldalakat most inkább ne vizsgáljuk –, ami azt eredményezte, hogy mára rengetegen két keréken mennek dolgozni, intézik az ügyeiket.

Életstílus lett.

A közbringa arra is jó, hogy akik ennek a fent említett robbanásnak nem voltak a részesei, megtapasztalhassák a kerékpározás hangulatát és persze a jótékony hatásait.

Ott lesz a szemük előtt, kibérlik, és tekernek.

Kérdés tehát az, hogy Budapest birtokba veheti-e végre az egymilliárd forintból – ebből 900 millió uniós – épült Bubit, vagy tovább tolódik az átadás időpontja. A BKK  és a T-Systems későbbre ígért tájékoztatást.

A Budapesti Közlekedési Központ szerint mindenképpen megvalósul a budapesti közösségi kerékpáros rendszer, a MOL BuBi (Budapest Bicikli). A BKK közölte, a konzorcium a legolcsóbb ajánlattal nyerte meg a tendert, de kockázatként kezelték, hogy magyar, Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező, számos referenciával bíró német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában.

Már februárban látható volt a késés – írta a BKK. A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van. A BKK közölte: mintegy száz emberrel folyamatosan teszteli a rendszert, amely még most is számos szoftveres problémával és működési zavarral küzd, ezek javítása nélkül viszont nem vehetik át a rendszert.

A szerződés szerint április 7-ig kellett volna átadni a BuBit, azóta minden egyes nap után 1,8 millió forint kötbért számol fel a BKK, így eddig 104 millió forint gyűlt össze, a kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, ezt július 16-án éri el az alvállalkozó konzorcium. Ha eddig nem készül el a BuBi, akkor a BKK felmondhatja a szerződést, de erről csak akkor döntenek, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.

Közölték tovább: a BKK minden lehetséges és szükséges intézkedést megtett és megtesz a projekt megvalósításának gyorsításáért. Az MTI az ügyben kereste az alvállalkozó T-Systems Kft-t is, ahol későbbre ígértek tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.