Ha Brüsszel elmarasztalja Magyarországot a vitatott útépítési pályázatok ügyében, akkor Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára szerint ennek költségeit a kormány megoszthatja az érintett cégekkel.
Ismeretes, Brüsszel szerint korlátozta a versenyt, hogy az útépítési kiírásokon csak olyan cégek indulhattak, amelyeknek a beruházás helyszínének ötven kilométeres sugarában volt aszfaltkeverő üzeme. Csepreghy Nándor a Magyar Nemzetnek azt mondta, néhány héten belül döntenek Brüsszelben. Ha elmarasztalják hazánkat, meg kell vizsgálni az állam és a piaci szereplők felelősségét.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozások nem tudják a sarcot kigazdálkodni. A szervezet kiemelte, az építőipart olyan mértékben sújtotta a válság, hogy az ágazat vállalkozásai nem bírnák el a terhet. Az érdekképviselet szerint nincs jogalapja az útépítő cégekre kivetendő különadónak, mert a kifogásolt útépítési pályázatok feltételei nem voltak diszkriminatívak.
Az útépítő cégek különadójáról szóló törvénytervezetet a 444.hu ismertette a napokban. Az internetes lap értesülése szerint az adót visszamenőlegesen szedné be az állam a 2007 és 2014 közötti közbeszerzések után, mértéke pedig a nettó árbevétel 15 százaléka lenne. Ez megközelítheti a százmilliárd forintot.
Ha ezt az összeget az érintett cégekkel fizetteti ki a kormány, akkor több ezer embert bocsáthatnak el, és beruházásokat kell majd félbehagyni, ami akár ezermilliárd forintnál is nagyobb többletterhet jelenthetne a költségvetésnek. Az elbocsátások révén csökkenhet az állam adóbevétele, az uniós beruházások leállása miatti közel 1200 milliárd forintos visszafizetési kötelezettség pedig megoldhatatlannak látszik a jelenlegi költségvetési körülmények között. A két folyamat együttesen jelentősen növelné a büdzsé hiányát, ami a túlzottdeficit-eljárás újraindításához vezetne; ennek életbelépése esetén komoly mennyiségű uniós pénztől eshet el Magyarország.