Ha úgy ítélik meg a bankok, hogy a kamatemelések megfelelnek azoknak a feltételeknek, amelyeket a Kúria ismertetett, akkor pert indíthatnak a devizahiteles-mentő csomag ellen. Ezt a lehetőséget a múlt pénteken elfogadott törvény nyitja meg előttük.
Lapunk banki körökből úgy értesült, több pénzintézet fontolgatja a lehetőséget. Van, amelyik várja a jogszabály kihirdetését, s figyeli a már zajló pereket, illetve az egyéb körülményeket, s annak függvényében dönti el, hogy jogi útra tereli-e az egyoldalú szerződésmódosítás ügyét. Ellenkező esetben szó nélkül ki kell fizetni a jogtalan kamatemelés miatt az ügyfeleknek visszajáró pénzt, mégpedig kamatos kamattal. Az OTP gyorsabb volt más bankoknál, és az országgyűlési döntést követően azonnal bejelentette, hogy pert indít igazának bizonyítása érdekében.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az M1 Ma reggel és a Kossuth rádió 180 perc című műsorában kijelentette, az országgyűlés pénteki döntésével a Kúria határozatának első részét vezették át a magyar jogrendszerbe. Ez még nem jelenti azt, hogy az intézkedések második és harmadik része, tehát az elszámolás és a forintosítás is megtörtént volna, ez minden bizonnyal ősszel várható. Meg kell várni az esetleges perek befejezését, hogy végérvényesen le lehessen zárni a még függőben lévő kérdéseket.
Az elkövetkező negyedévben kell majd a bankoknak pontosan kiszámolniuk, hogy mennyivel többet számoltak fel a devizahiteleseknek a jegybanki középárfolyamnál a deviza átváltásakor, illetve a havi törlesztőrészletek kialakításakor. Ezt azt összeget kell majd visszautalni az ügyfélnek. Másik feladat az egyoldalú kamatemelések miatti túlfizetés kiszámítása, de ezt is el kell végezni még az idén ősszel.
A miniszter szerint az ügyek bonyolultsága miatt előre nem lehet pontosan megmondani, meny-nyivel csökkennek majd a törlesztőrészletek, az azonban biztos, hogy jelentős lesz a változás. A Magyar Bankszövetség javaslatát, hogy tegyék kötelezővé az árfolyamgátat, Varga Mihály nem tartja jó megoldásnak. Szerinte olyan lépésre van szükség, amelynél az ügyfél – a törlesztőrészletek csökkenésén, vagy a számlájára érkező összegből – érzi, hogy tisztességes elszámolás történt.