Így bármikor felcsaphatnak a lángok a 3-as metróban

Az alagút tele van olajsárral, amit a legkisebb szikra is begyújthat. Takarítással megelőzhetnék a tüzet, csak pénz kéne hozzá.

Gabay Balázs
2014. 07. 18. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden kora délután érkezett a hír, hogy műszaki okok miatt újra leállították az M3-as metrót a Deák Ferenc tér és az Árpád híd között. Az érintett szerelvény a Nyugati téri megállóba futott be a Lehel tér irányából, amikor elkezdett dőlni a füst az alagútból. Az utasok kimenekültek, a tüzet porral oltóval sikerült megfékezni az alagútban. A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint olajsár égett a sínek között, ez okozta a problémát. A szerelvények az esti órákban a teljes vonalon újraindultak, a BKK viszont semmilyen konkrét tájékoztatást nem adott ki a leállás okáról.

A történet nem elsősorban a füstölés miatt érdekes, hiszen ilyen típusú probléma korábban is számos alkalommal akadt. Legutóbb tavaly novemberben, a Ferenciek terénél érezhettek égett szagot és láthattak füstöt a metrózók, az okot nem hozták nyilvánosságra, elképzelhető, hogy egy alkatrésszel támadtak gondok. Alig egy éve hasonló okokból ürítették ki a Klinikák állomást, és zárták le újfent az észak–déli vonalat a Deák és a Nagyvárad tér között.

A keddi esemény kapcsán izgalmas kérdés, hogy vajon mi lehetett az a hatalmas csattanás, amit az utasok a szerelvény beérkezése előtt hallottak az alagútból. A Metróért Egyesület szerint akár az is előfordulhatott, hogy az egyik kocsi alkatrésze okozhatta a tüzet. Legalábbis valamilyen komoly erőhatásnak kellett történnie, ami lángra lobbantotta a sínek közötti olajat, és ez generálhatta a füstöt. A szervezet zárójelben megjegyzi, ha a Lehel térnél található, javításra szorult 31-es váltót korábban lecserélik, nem pedig lehegesztik, akkor kedden is sokkal simábban le lehetett volna vezetni a forgalmat a Nyugati irányából.

„A probléma nem új keletű, hiszen olajsár, ha kisebb-nagyobb foltokban is, de mindenhol megtalálható a 3-as alagútjában” – magyarázza kérdésünkre a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Ez egészen addig így lesz, amíg orosz szerelvények futnak a vonalon, azok ugyanis rendületlenül szórják az olajat a sínek között található programszőnyegre. Itt pedig elég egyetlen kipattanó szikra, ami begyújtja a foltot. Mint Gulyás Attila mondja, a 90-es években ő maga is nekiállt poroltózni egy esetben, amikor a Déli pályaudvarnál felcsaptak a lángok.

A problémát egyetlen módon lehetne orvosolni: megelőzéssel. Ha gőzborotvás módszerrel végigmennének a vonalon, és elvégeznének egy intenzív vegyszeres takarítást. Gulyás persze megjegyzi, a jelenlegi állapotok közepette a 3-as és a 2-es több mint 19 kilométernyi alagútjának kipucolására végképp nincs keret.

S, hogy mi lehetett a Nyugatinál tapasztalt furcsa hang? A KDSZ elnöke szerint pofonegyszerű a helyzet, simán lehet, hogy zárlat okozta a füstölést. A másik megoldás az áramszedővel állhat összefüggésben. A vonatok 2 sínen haladnak, a harmadikról pedig szedik az áramot. Ez a sín viszont nem folytonos, az állomások előtt megszakad. Elképzelhető, hogy a rajta futó áramszedő papucs egy ilyen résznél „ívet húzott”, ami szikrázást okozott, ez pedig begyújtotta az olajsarat.

Bár a BKK részéről továbbra sem szólalt meg senki az ügyben, a karbantartók jelezték, az érintett szerelvény egyik kocsiján sem találtak sérülést, így minden bizonnyal a fenti forgatókönyvek egyike okozhatta a füstölést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.