Kedden kora délután érkezett a hír, hogy műszaki okok miatt újra leállították az M3-as metrót a Deák Ferenc tér és az Árpád híd között. Az érintett szerelvény a Nyugati téri megállóba futott be a Lehel tér irányából, amikor elkezdett dőlni a füst az alagútból. Az utasok kimenekültek, a tüzet porral oltóval sikerült megfékezni az alagútban. A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint olajsár égett a sínek között, ez okozta a problémát. A szerelvények az esti órákban a teljes vonalon újraindultak, a BKK viszont semmilyen konkrét tájékoztatást nem adott ki a leállás okáról.
A történet nem elsősorban a füstölés miatt érdekes, hiszen ilyen típusú probléma korábban is számos alkalommal akadt. Legutóbb tavaly novemberben, a Ferenciek terénél érezhettek égett szagot és láthattak füstöt a metrózók, az okot nem hozták nyilvánosságra, elképzelhető, hogy egy alkatrésszel támadtak gondok. Alig egy éve hasonló okokból ürítették ki a Klinikák állomást, és zárták le újfent az észak–déli vonalat a Deák és a Nagyvárad tér között.
A keddi esemény kapcsán izgalmas kérdés, hogy vajon mi lehetett az a hatalmas csattanás, amit az utasok a szerelvény beérkezése előtt hallottak az alagútból. A Metróért Egyesület szerint akár az is előfordulhatott, hogy az egyik kocsi alkatrésze okozhatta a tüzet. Legalábbis valamilyen komoly erőhatásnak kellett történnie, ami lángra lobbantotta a sínek közötti olajat, és ez generálhatta a füstöt. A szervezet zárójelben megjegyzi, ha a Lehel térnél található, javításra szorult 31-es váltót korábban lecserélik, nem pedig lehegesztik, akkor kedden is sokkal simábban le lehetett volna vezetni a forgalmat a Nyugati irányából.
„A probléma nem új keletű, hiszen olajsár, ha kisebb-nagyobb foltokban is, de mindenhol megtalálható a 3-as alagútjában” – magyarázza kérdésünkre a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Ez egészen addig így lesz, amíg orosz szerelvények futnak a vonalon, azok ugyanis rendületlenül szórják az olajat a sínek között található programszőnyegre. Itt pedig elég egyetlen kipattanó szikra, ami begyújtja a foltot. Mint Gulyás Attila mondja, a 90-es években ő maga is nekiállt poroltózni egy esetben, amikor a Déli pályaudvarnál felcsaptak a lángok.
A problémát egyetlen módon lehetne orvosolni: megelőzéssel. Ha gőzborotvás módszerrel végigmennének a vonalon, és elvégeznének egy intenzív vegyszeres takarítást. Gulyás persze megjegyzi, a jelenlegi állapotok közepette a 3-as és a 2-es több mint 19 kilométernyi alagútjának kipucolására végképp nincs keret.
S, hogy mi lehetett a Nyugatinál tapasztalt furcsa hang? A KDSZ elnöke szerint pofonegyszerű a helyzet, simán lehet, hogy zárlat okozta a füstölést. A másik megoldás az áramszedővel állhat összefüggésben. A vonatok 2 sínen haladnak, a harmadikról pedig szedik az áramot. Ez a sín viszont nem folytonos, az állomások előtt megszakad. Elképzelhető, hogy a rajta futó áramszedő papucs egy ilyen résznél „ívet húzott”, ami szikrázást okozott, ez pedig begyújtotta az olajsarat.
Bár a BKK részéről továbbra sem szólalt meg senki az ügyben, a karbantartók jelezték, az érintett szerelvény egyik kocsiján sem találtak sérülést, így minden bizonnyal a fenti forgatókönyvek egyike okozhatta a füstölést.