Vasárnap reggel hat órától Gyirmót, Koroncó és Mérges térségében másodról első fokúra enyhítették a készültség szintjét, közölték, jelezve, hogy a folyó az igazgatóság területén lévő szakasza végig apad, Győrnél az esti órákban tetőzött a Rába.
A Lajtán is folyamatos lassú apadás tapasztalható, Mosonmagyaróvárnál a folyó vízállása legkorábban hétfőn teszi lehetővé, hogy első fokúra enyhítsék a készültséget.
Jelenleg mintegy 438 kilométeren van árvízvédelmi készültség, ebből csaknem 51 kilométeren, a Dráván a legmagasabb, harmadfokú – közölte szombaton az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT). Az OMIT előrejelzése szerint újabb említésre méltó árhullám a következő időszakban nem várható. A Dunán kialakult árhullám a hazai szakaszon Nagybajcsnál sem haladta meg az elsőfokú készültség szintjét. A Rábán pénteken 18 órakor tetőzött az árhullám 426 centiméteren.
A Lajta másodfokú készültség feletti vízállások mellett Mosonmagyaróvárnál is tovább apad. A Zala Zalaapátinál már szintén apad, a vízállás másodfokú készültséget indokol. Várhatóan a nap folyamán ott is elsőfokú készültség alá süllyed a vízállás. A Principális-csatorna apadása továbbra is lassú, szombat reggel 251 centiméteres vízállást mértek. A Dráván és a Murán még tartott egy korábbi árhullám levonulása, erre érkezett az újabb árhullám. A Dráva Drávaszabolcsnál szombat hajnalban 587 centiméteren tetőzött. A Mura vízállása Letenyénél várhatóan a következő órákban csökken az elsőfokú készültség szintje alá.
Az OMIT közleményében a belvízi helyzetre is kitér: jelenleg tíz vízügyi igazgatóság területén 42 szakaszon rendeltek el készültséget, 23 szakaszon van érvényben elsőfokú, 12-n másodfokú, 7 szakaszon pedig harmadfokú belvízvédelmi készültség. A belvízzel elöntött terület nagysága kissé csökkent, a szombat reggeli adatok alapján 45 650 hektár van víz alatt. A legnagyobb elöntések az Alföld középső vidékén, Szentes–Mezőtúr térségében alakultak ki.
Egy hét kényszerszünet után újraindul a közlekedés szombat délután a Zalaegerszeg–Rédics-vasútvonalon Csömödér-Páka állomás és Rédics között, azt követően, hogy helyreállították az árvíz által megrongált pályát. A vonal Rédics és Lenti közötti szakaszán azonban még pár napig – utómunkák miatt – vonatpótló autóbuszokkal kell utazni – tájékoztatta a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-t.
A helyreállítás során a vasúti pályatesten a zúzottkövet is pótolni kellett, a munkálatok befejezéséig vonatpótló autóbuszok szállították az utasokat a szakaszon. A Zalaegerszegről Lentibe 14.45-kor induló vonat Rédicsig közlekedik, onnan még pótlóbuszokkal kell továbbutazni – fűzte hozzá.
Hosszú tetőzés után immár apad a Dráva, ezért Drávasztáránál első fokúra mérsékelték az árvízvédelmi készültséget, Drávaszabolcsnál viszont, az apadás ellenére továbbra is harmadfokú a készültség – tájékoztatta szombaton a dunántúli védekezést koordináló Régiós Irányító Törzs (RIT) szóvivője az MTI-t.
Mukics Dániel elmondta, hogy a gátak az elmúlt időszak terhelése nyomán átáztak, így az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóság által felállított RIT továbbra is intenzív figyelőszolgálatot működtet a Dráva mentén, a Fekete-víz és a Pécsi-víz patakokon.